رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ فروردین ۱۳۹۳

بازاریابی رسانه اجتماعی (SMM) در گردشگری ایران

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۱/۰۵ – طبق اخرین بررسی‌های منتشر شده از سوی گوگل ۸۵ درصد از کل سفرهایی که در جهان صورت می‌گیرد، تقریبا از طریق جستجوی آنلاین برای انتخاب مقاصد سفرانجام می‌شود. این آمار نشانگر آن است که بازاریابی از طریق رسانه‎های اجتماعی که با عنوان (SMM) می شناسیم، به طور فزاینده‌ای برای صنعت گردشگری و سفر اهمیت یافته است.

بازاریابی رسانه اجتماعی(SMM)، نامی است برای تمامی فعالیت‌هایی که باعث افزایش محبوبیت و تعامل وب سایت‌ها وموسسات تجاری و کسب و کار های مختلف با وب سایت‌های دیگر و در میان شبکه‎های اجتماعی متنوع در فضای وب، می‌شوند.

SMM مخفف عبارت Social Media Marketing و به معنی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. این نوع از بازاریابی اینترنتی بر پایه حضور فعال در شبکه‎های اجتماعی محبوب به منظور افزایش ترافیک وب سایت و ارتباط بیشتر با مشتریان شکل گرفته است. در بازاریابی رسانه‎های اجتماعی از شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک ، توییتر ، لینکدین و گوگل پلاس ونیزانواع دیگر ابزارهای نوین ازجمله اسکوائریا اینستاگرام ومانند آن استفاده می‌شود.

طبق بررسی‌ها ی منتشر شده ، درسال‌های اخیر به اشتراک گذاردن اطلاعات نیز سهم بالایی در انتخاب مقصد سفر داشته است. به طوری که در سال ۲۰۱۳ از هر ۴ نفر یک نفر از رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده‌‌اند.

بازاریابی رسانه‎های اجتماعی درصنعت گردشگری و هتلداری نیزمبدل به مکانی برای ترویج نام‌های تجاری موفق و همچنین پیدا کردن ترکیب درستی از ابزارهای مناسب برای استفاده از مزایای آنها شده است.

بازاریابی رسانه های اجتماعی مشخصا بر فعالیت موفق و تبلیغات آنلاین در شبکه های اجتماعی ،COBRAsو نیز بازاریابی (از طریق دهان به دهان) eWOM استوار است. شبکه های اجتماعی با ارائه انواع اطلاعات درباره تعداد لایک‌ها و دیسلایک‌ها از مشتریان خود سرنوشت ویا خط سیر یک کالا ویا موسسه کسب و کار را هدایت می‌کنند. این تکنیک‌ها بسیار تعیین کننده هستند زیرا برای کالا وکسب و کار خود مخاطبان مشخصی را تعریف کرده و هدف قرار می‌دهند.

از طریق رسانه های اجتماعی اطلاعات درباره هر کالا یا موسسه تجاری به کاربران عرضه شده و با دفعات لایک که از سوی کاربران دریافت می‌کند به نوعی تبلیغات نیز کرده است.

ارتباط مشتریان آنلاین یک برند با فعالیتهای مختلف (COBRAs) روش دیگری است که برای تبلیغ کالا و معرفی خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. فعالیت‌هایی چون آپلود عکسی از کفش ورزشی اش در فیس بوک نمونه ای از بازاریابی COBRA است. تکنیک دیگر برای بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی تبلیغات دهان به دهان یا (eWOM) است. یعنی توصیه های الکترونیکی و قضاوت و ارزیابی یک کالا از طریق ارتباط متقابل مشتریان با هم است.

ارائه دیدگاه‌ها وجمعبندی آن به صورت آنلاین درباره یک هتل ، نمونه‌ای از بازاریابی (eWOM)یا تبلیغات از طریق دهان به دهان است. شرکت یا موسسه هتلداری می‎تواند دو نتیجه محتمل را از این طریق درباره خدمات مهمان پذیری خود بدست آورد. اگر خدمات خوبی ارائه داده باشد، نتیجه ثبت دیدگاه‌های مثبت است که نوعی تبلیغ برای هتل از طریق رسانه است. روشن است که خدمات ضعیف و ناکارامد هتل نیز می‌تواند دیدگاه منفی مشتری را در بر داشته باشد که بالقوه به معنی نابودی شهرت و اعتبار شرکت یا موسسه هتلداری است.

اما بازاریابی رسانه‌های اجتماعی تجربه موفقی نیز برای برخی کسب و کار های کوچک و محلی بوده است. درواقع موارد موفقی از صاحبان کسب وکارهای کوچک دردست است که با استفاده از شبکه سایت‎های اینترنتی به عنوان تکنیک ارتقای کسب و کار خود بهره بسیار برده‌اند. تجربه نشان داده است که صاحبان کسب و کار های کوچک هم می‎توانند با جستجوی افراد در شبکه‌ها و سایت‌های اجتماعی در محدوده‌های محلی و کوچکتر دست به تبلیغ و بازاریابی و معاملات خاص خود بزنند.

این روش می‌تواند به صورت انحصاری و فردی باشد ویا به شکل تبلیغاتی از این دست که با ارائه نسخه‌ای از این توییت شما می‌توانید یک کالای رایگان (مثلا یک نوشیدنی یا یک وعده غذای رایگان ) بدست آورید یا تخفیف بگیرید. این نوع از پیام‌ها دیگر افراد محلی را نیز تشویق می‌کند کالا یا خدمات تجاری ومثلا کالای گردشگری خاصی را که دراین شبکه ها معرفی شده، دنبال کنند تا ازاین طریق به معامله‌ای پرسود دست یابند. دراین فرایند کالا تجاری بیشتر دیده و شناخته می‌شود و خود را درسطح بالاتری از بازاریابی به مشتریان بیشتری معرفی کرده و ارتقا می‌دهد. این کار درنهایت به معنی قابلیت دیده شدن یک برند یا کالای تجاری است.

رسانه اجتماعی می‌تواند به هر رسانه ‌که توسط کاربران ساخته می‌شود ویا محتوای آن توسط کاربران مصرف می شود و یا توسط کاربران توزیع می‌شود، مربوط باشد. امروزه برخی رسانه‌های اجتماعی محبوب و پرکاربرد همانند خوراک های RSS، bookmarkها، وبلاگ‌ها، به اشتراک گذاری ویدیو، به اشتراک گذاری تصویر، مطالب مطبوعاتی و غیره اکنون نقش انکار ناپذیری در صحنه کسب و کار و فعالیت های تجاری ایران دارند.

علاوه بر توییتر، فیس بوک و یوتیوپ، رسانه‌های دیگر همانند گوگل پلاس، اینستاگرام، یلوپیج، فوراسکوئر،نیز ازمهم‌ترین ابزارها و شبکه های اجتماعی مطرح در دنیای کسب وکار هستند. رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک، MySpace، LinkedIn و به ویژه فوروم‌های اختصاصی می‌توانند در رابطه با موضوعی مرتبط با صنعت گردشگری و نیز افراد فعال درآن، همچون سکوی پرتابی برای بخش‌های مختلف این صنعت باشند. این رسانه‌ها به ویژه ابزار کارآمدی برای گفتگو با مشتریان بالقوه، به شمار می رود. بنابراین کلید اصلی در SMM، گفتگویی است که بین اعضای شبکه اجتماعی درمی‌گیرد. البته اغلب آغاز این گفت و گو از سوی یک کارگزار داخلی، می‌تواند در این پروسه مانند یه کاتالیزور(تسریع کننده) عمل کند.

متخصصین به راهبردهای وب، همچنین نامی دیگر را هم برای وب سایت‌هایی که از زاویه دید اجتماعی در سطح بالایی بهینه سازی شده‌اند، ابداع کرده‌اند : بهینه سازی رسانه اجتماعی(SMO)! در واقع SMO فرایندی است که در پس هر راهبرد بازاریابی رسانه اجتماعی خوبی قرار دارد.

امروزه رسانه‌های اجتماعی نقش ذاتی درهرجنبه‌ای از صنعت سفر و گردشگری ایفا می‌کنند . در طول تعطیلات ،حدود ۵۰ درصد از مسافران شرح حال و دیدگاه‌های خود را همراه با انواع عکس و توصیفات درباره مقصدهای مختلف گردشگری بر روی شبکه‌های اجتماعی و سایت های اینترنتی قرار می‌دهند.

استفاده از تلفن‌های همراه متصل به تجهیزات و سایت‌های اینترنتی، این امکان را بیش از پیش سرعت بخشیده وگسترش داده است. از این رو باید توجه داشت که ۵۳ درصد دیگر از مسافران نیز عکس‌ها و دیدگاه های خود را حین سفر و تجربه های گوناگونی که بدست آورده و مشاهدات خودرا بدون واسطه و بدون وقفه از طریق رسانه‌های اجتماعی ویا دروبلاگ های خود ماندگار می کنند. این فرایند اکنون با خواست ها و امیال مردم پیرامون هر موضوع تقویت شده است و به پدیده‌ای دامن زده است که انواع کالاهای تجاری ازجمله کالاها و خدمات گردشگری را از طریق دهان به دهان درشبکه‌های اجتماعی معرفی کرده و تبلیغ می‌کند.

درهمین راستا متخصصان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی درسراسر جهان دست اندرکار درک وشناسایی استراتژی‌های بازاریابی درشبکه‌های اجتماعی هستند به گونه‌ای که بیشترین نتیجه را برای کالا و برند تجاری مشتریان خود فراهم آورند.این استراتژی‌ها شمال استراتژی توسعه ؛ابزارهای راه اندازی وایجاد مدیریت روزانه و نیز مونیتورینگ برند است که همگی حاصل به کارگیری و طبیعت شبکه‌های اجتماعی در تبلیغات و بازاریابی تجاری است.

هنگامی که افراد به سمت ابزارهای(بازاریابی شبکه های اجتماعی) روی می‌آورند، در مورد برنامه‌های کاربردی که در زمان واقعی بازخوردهای طولانی مدت ایجاد می‌کند و عملکرد شبکه‌های اجنماعی بحث و تبادل نظر می‌کنند.ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی حتی می‌توانند تعداد دفعاتی که یک نام تجاری در سراسر هر شبکه یادآوری و ذکر می‌شود را بررسی و ردیابی نماید. این ابزارها قادرند محل شروع و مسیر آن را نیز ردیابی نمایند ودرک بهتری از جایگاه یا محبوبیت کالاها وخدمات یا برندهای مختلف به صاحبان آن بدهند.

شناختن و تمرکز بر روی هر یک از این ابزارها و بهترین روش استفاده از آنها، کلیدی برای بدست آوردن و تحت کنترل در آوردن تمامی قدرت آن است. استفاده از آنها می‌تواند کمکی به ترویج نام تجاری شرکت‌ها و استفاده کامل از پتانسیل آن باشد.

صرف نظر از این که این روش‌های بازاریابی در صنعت گردشگری ایران تا چه مورد استفاده است، آمارهای جهانی حاکی از گسترش بازاریابی شبکه های اجتماعی است. این آمارها نشان می دهد که حجم اطلاعات دیجیتالی در طول پنج سال گذشته ۹ برابر افزایش یافته و همچنین پیش بینی شده است که در سال ۲۰۱۴، ۴۳ درصد از رزرواسیون‌های سفرها در دنیا از طریق اینترنت انجام شود. بنابر تحقیقات انجام شده، امروزه یک نفر از هر دو مسافری که سفر تفریحی انجام می‌دهند، برای انتخاب مقصد سفرشان از جست و جوهای اینترنتی استفاده می‌کنند.

درهمین راستا شرکت گوگل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی جهان که از ۲ سال پیش اقدام به سه‌بعدی کردن برخی بناهای مشهور جهان روی نقشه ماهواره‌ای خود (گوگل ارث) کرده بود،خدمات خود را درصنعت گردشگری بشدت گسترش داده است. این شرکت در تازه ترین اقدام خود دست به ارائه نقشه مقصدهای مختلف جهان از نظر تعداد بازدید کنندگان نقشه آن محل در گوگل و در واقع آمار عکاسی کاربران گوگل بود. گوگل پیش از این نیز در اقدامی دیگر بسیاری از بناهای تاریخی اصفهان را به‌صورت سه‌بعدی با قابلیت چرخش تصاویر به نمایش درآورد. پیش از این اقدام گوگل، تنها چندین بنای تاریخی و ساختمان مهم در جهان به‌صورت سه‌بعدی روی صفحه گوگل ارث مشاهده می‌شدند که کعبه، اهرام مصر، ساختمان رادیو فرانسه، برج ایفل و برخی آثار دیگر را شامل می‌شد. در نسخه جدید گوگل ارث اما تعداد تصاویر ۳۶۰درجه از آثار تاریخی کشور بیشتر شده و تصاویر میدان آزادی و تخت جمشید و برخی کوه‌های کشور افزوده شده است.

بنابراین اکنون فضا و مسیر برای حرکت آزادانه ترموسسات وشرکت‌های فعال در حوزه گردشگری و صنایع مسافرتی و ابسته به گردشگری هموار است اما این امکانات ظاهرا چنان که باید در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار نگرفته است. این ابزارها به ویژه برای ایجاد آگاهی و فرهنگ سازی درمسیر گردشگری پایدار اهمیت بسیار دارد. چرا که درکشورما بیشتر علاقمندان به سفر و برنامه‌های جدی گردشگری ، به نحوی به سایت‌ها و شبکه های اجتماعی دسترسی دارند.

در واقع استراتژی استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)، استفاده از چند برنامه به صورت همزمان، دستیابی به منابع متعدد اطلاعاتی و یا آزمایش روش‌های مختلف در آن جهت دستیابی به بهترین روش برای رفع نیازهای تجاری وبازاریابی است.

IMAGE635295246428812808 بازاریابی رسانه اجتماعی (SMM) در گردشگری ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *