رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تلاش اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای تشکیل تشکلی واحد

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ دی ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۰/۲۲-خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ خانه نقلی کاشان صبح امروز (۲۲ دی‌ماه)، میزبان دور هم نشینی بهره‌برداران اقامتگاه‌های بوم گردی ایران بود که پس از ۸ سال از آغاز فعالیت نخستین اقامتگاه به منظور تشکیل یک تشکل واحد دور هم جمع شدند.

به گزارش CHN، این دور هم نشینی با حضور اکبر رضوانیان و مرضیه مطهری صاحبان خانه نقلی، مریم و امیر آقامیر صاحبان کلبه پاسارگاد، رئوف رزاقی بار فعال گردشگری، شیما امیری از گردشگری جامعه بنیاد عشایر قشقایی، علی حیدری از مضیف خوزستان ، سید هاشم ، سید مرتضی و سید محسن طباطبایی صاحبان بارانداز ۱ و ۲، منیر تقدیسی از شاهرود، مازیار آل داوود، رضا خلیلی از ورزنه، مسعود مولایی و ترگل انوری‌نژاد از گیله بوم ، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کاشان، مسئول طبیعت‌گردی استان و کارشناس مسئول سرمایه‌گذاری و سعید ابراهیمی پور از قم برگزار شد.البته قرار بود رضا فیاضی رئیس طبیعت‌گردی در این دورهمی حضور پیدا کند و از قوانین و استاندادهای اقامت‌های بوم گردی سخن بگوید که حضور او منتفی و به جای او، پورنگ پورحسینی کارشناس کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کاشان در این دورهمی حضور پیدا کرد.

البته در روز گذشته (۲۱ دی‌ماه)، افرادی همچون علی محسنی از آران بیدگل، آرش نورآقایی رئیس کانون راهنمایان گردشگری، رامتین شهرت از تفت یزد و شعله بلوچ از خانه ایرانی در این دور همی حضور داشتند.

طبق این گزارش، در بهمن ماه سال گذشته مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با حضور در خور بیابانک بر اهمیت توجه به اقامتگاه‌های بوم‌گردی تاکید کرده بود در این راستا بهره‌برداران این اقامتگاه‌ها بر آن شدند تا تشکلی واحد از سایر اقامتگاه‌ها تشکیل دهند چرا که معتقدند اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل و یا مهمانپذیر نیستند و قواعد و ضوابط خاص خود را دارند.

چنان‌که رضوانیان با تاکید بر این موضوع گفت: چندی است نامه‌های متعددی اتحادیه میهمان پذیرها بابت دریافت جواز از آنها دریافت می‌کنیم این در حالی است که ساز و کار اقامتگاه‌های بوم گردی با هتل‌ها و مهمانپذیرها متفاوتند اما به دلیل نبود قواعد و استانداردهای مشخص و مصوب ناجاریم بایکی از اتحادیه‌های هتل‌ها و مهمان پذیر‌ها هماهنگ شویم.

او با تاکید بر آن که در حال حاضر ۲۶ واحد بوم‌گردی در اصفهان فعال است یادآور شد: «با وجود آن‌که اقامتگاه‌های بوم‌گردی ساز و کار خود را دارند اما هنوز استاندارد آنها تدوین نشده است. حتی معاون گردشگری بر این اعتقاد بود که اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید در روستاها فعال باشند یعنی فعالیت ما به شهر یا روستا بودن منطقه بازمی‌گشت اما کارشناسان این را تکذیب کرده و قرار شد تا پایان دی‌ماه استانداردهای بوم گردی مصوب شود.

وی با اعتقاد بر آن‌که اقامتگاههای بوم‌گردی از جمله تاسیساتی هستند که هر سه بخش از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در خود دارند این مهم را تفاوت بزرگ این اقامتگاهها با سایر اقامتگاهها همچون هتل و مهمانپذیرها دانست.

سیدهاشم طباطبایی نیز با اشاره به آن که نبود آئین‌نامه مشخص د ر خصوص اقامتگاههای بوم‌گردی سبب شده تا هر ارگان و سازمانی به خود اجازه بدهد که در امور این اقامتگاهها دخالت کند گفت: تاکنون جهت تایید نامه تمدید مجوز بارها به شهرداری و سایر بخش‌ها پول‌های هنگفتی دادیم این در حالی اس که با توجه به فاصله اقامتگاه تا شهرداری یا آتش‌نشانی نمی توانیم از هیچ‌یک از خدمات آنها استفاده کنیم اما باید هزینه هنگفتی در این خصوص بپردازیم.

به گفته او، از بازرگانی گرفته تا صنف لبنیات همه خودرا متولی اقامتگاههای بوم‌گردی می‌دانند.

مازیار آل داوود،کارآفرین گردشگری نیزبا تایید صحبت‌های طباطبایی تاکید کرد: آن‌چه ما در راستای اقامتگاههای بوم‌گردی انجام می دهیم برای حفظ فرهنگ و توسعه منطقه بومی ا‌مان است اما سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها به هر منظوری از ما پول‌های هنگفتی دریافت می‌کنند چنانکه گاهی از ۲۰۰ هزار تومان شروع و تا به ۴۹۰ هزار تومان می‌رسد و این کار بارها تکرار می‌شود در ضمن مالیات و ارزش افزوده را نیز باید به آن بیافزایم.

به گفته او، توریست با حضور در ایران به غیر از هتل ۵ستاره به اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز نیاز دارد از این رو نیازمندیم تا ساختار این حوزه را مشخص کنیم.با این وجود سه سال است که به دنبال دریافت جواز کسب هستیم. این مهم تاکید دارد که مسئولان باید به این مقوله به نوعی دیگر بنگرند.

مهدیه لطفی مسئول طبیعت‌گردی اصفهان در ادامه سخنان آل داوود از دریافت چنین گزارشاتی ابراز بی‌اطلاعی کرد این در حالی است که به گفته آل داوود نمایندگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خور و بیابانک از چنین مواردی مطلع است.

البته مهدیه چاووشی کارشناس مسئول سرمایه‌گذاری اصفهان بر لزوم استحکام‌سازی بناهای اقامتگاههای بوم‌گردی تاکید کرد و گفت: با توجه به آن که سه نوع اقامتگاه سنتی در کاشان فعال هستند باید تفاوت‌های این اقامتگاه‌ها که شامل هتل سنتی، اقامتگاه بوم‌گردی و مهمانپذیر سنتی می‌شود مشخص گردد.

پوررنگ پورحسینی کارشناس کمیته طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کاشان در ادامه این دورهمنشینی تصریح کرد: ایجاد یک تشکل در حوزه اقامتگاههای بوم‌گردی یک هدف راهبردی است.»

او پیشنهاد داد که اقامتگاه بوم‌گردی تشکلی همچون جامعه را تشکیل دهد و قول داد سازمان هیچ دخالت مستقیمی در این حوزه نداشه باشد.

به گزارش CHN، اتمام سخنان طرفین قرار شد سه نفر که با رای‌گیری انتخاب شده بودند با کلیه افرادی که در این زمینه نلاش داشتند پی‌گیر امور و سرعت بخشیدن به وضعیت ممکن شوند. ترکل انوری‌نژاد، منیر … و محسن طباطبایی سه فردی هستند که قرار شد هماهنگی‌های لازم را انجام دهند البته قرار است با همکاری مسئولان برگزاری راهنمایان گردشگری اقامتگاههای بوم‌گردی حضور پررنگی در جشن هشتم داشته باشند پوررنگ پورحسینی همچنین از اختصاص دادن جایگاهی ویژه در نمایشگاه گردشگری که قرار است از ۲۳ تا ۲۶ بهمن برگزار شود به اقامتگاههای بوم‌گردی خبر داد.

322 تلاش اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای تشکیل تشکلی واحد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *