رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ بهمن ۱۳۹۳

جایزه ممتاز رقابت های آسیا و اقیانوسیه یونسکو به ارگ سریزد اهدا شد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۱۹-به گزارش ایرنا، در این آیین که در روستای سریزد برگزار شد از تلاش های ˈمجید سریزدی ˈ سرمایه گذار این مجموعه تاریخی و فرهنگی قدردانی بعمل آمد.

مدیر و نماینده منطقه یونسکو در ایران گفت: این سومین جایزه یونسکو در استان یزد بابت مرمت بناها اهدا شده است.

ˈاستوکیش لاروشˈ افزود: پیش از این خانه زرگر یزدی در سال ۲۰۰۳ و رباط زین الدین مهریز در سال ۲۰۰۴ این جایزه را دریافت کرده بودند.

وی خاطر نشان کرد: یزد با کسب سومین جایزه پرافتخار ترین استان ایران در کسب جوایز یونسکو در حوزه مرمت آثار و بناهای تاریخی است.

مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی کشور نیز در این آیین گفت:صنعت گردشگری از پولسازترین صنایع محسوب می شود که باید با حمایت و همراهی دولت و مشارکت بخش خصوصی روز به روز گسترش یابد.

سید ˈعلی آقازادهˈ افزود: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ ظرفیت های فرهنگی و میراث طبیعی جزو کشور ها سرآمد و پیشرو در این عرصه است که باید با ارزش نهادن بهتر در معرفی آن تلاش کرد.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم اهمیت موضوع صنعت توریسم و جذب گردشگران هم اکنون کشور ما بنحو شایسته از آن استفاده نکرده و در رده های پایین هستیم.

این مسوول گفت: تاکنون در سطح کشور ۳۰ هزار اثر به ثبت آثار ملی رسیده که برای نگهداری آنها سالانه به افزون بر ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

آقازاده گفت: دولت با این حجم آثار و اعتباراتی که می گذارد قطعا به تنهایی قادر به این کار مهم نیست و لذا از سیاست های مهم دولت در این بخش جلب حمایت و همراهی بخش خصوصی است.

۱۱ شهریور ۱۳۹۳(۲ سپتامبر ۲۰۱۴) در بانکوک پاییتخت اعلام شد ۱۴ طرح از ۱۰ کشور شامل افغانستان، جمهوری اسلامی ایران، نیوزلند و تایلند، به عنوان طرح های منتخب رقابت حفاظت از میراث فرهنگی آسیا اقیانوسیه یونسکو معرفی شدند .

در ماه ژوئن امسال هیات داورانی متشکل از کارشناسان بین المللی حفاظت و مرمت به دقت ۴۶ پرونده رسیده از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه را مطالعه و بررسی کردند.

تیم کورتیس (Tim Curtis) رییس هیات داوران و رییس بخش فرهنگی یونسکو در بانکوک بیان می دارد که: “هرچند امسال هیچ یک از پروژه ها نتوانستند جایزه عالی را کسب کنند اما تعدد پروژه هایی که توانستند سایر جوایز را بدست بیاوند، بالا رفتن سطح استاندارهای حفاظت از میراث فرهنگی توسط بخش خصوصی در منطقه آسیا اقیانوسیه را نوید می دهد.”

طرح مرمت ارگ سریزد از جمهوری اسلامی ایران مفتخر به دریافت جایزه ممتاز این رقابت شد، این جایزه بدلیل نقش بخش خصوصی در حفاظت از مجموعه تاریخی کویری و همزمان با آن تاثیر قابل توجه بر وضعیت اقتصادی – اجتماعی مردم محل با توجه به ایجاد فرصت و اشتغالزایی تعلق گرفته است.

این قلعه باستانی در سه طبقه و با برج و بارو و خندق ساخته شده است.

در دوران سلجوقی و صفویه نیز قلعه بزرگ سر یزد شاهد تحولات و توسعه بیشتر بود و در سال ۹۰ نیز مجوز تبدیل آن به مرکز اقامتی و پذیرایی توسط سازمان میراث فرهنگی صادر شده بود.

روستای سریزد با یکهزار نفر جمعیت در پنج کیلومتری جنوب شهر مهریز و ۳۵ کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد.

601 جایزه ممتاز رقابت های آسیا و اقیانوسیه یونسکو به ارگ سریزد اهدا شد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *