جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاذبه های طبیعی شهر مراغه

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ مرداد ۱۴۰۱

جاذبه های طبیعی شهر مراغه در کنار جاذبه های تاریخی و قدمتی که شهر مراغه دارد انگیزه سفر و بازدید از این شهر زیبا را ایجاد می کند . مَراغه دومین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی شهرستان مراغه است. این شهر در کنار رودخانهٔ صوفی‌چای در دامنهٔ جنوبی کوه سهند و در ۱۳۵ کیلومتری جنوب مرکز استان واقع شده‌است.مراغه که به باغ شهر ایران و پایتخت نجوم ایران شهرت دارد جزو ده شهر تاریخی ایران می‌باشد. سالانه گردشگران خارجی و ایرانی زیادی از مراغه دیدن می‌کنند.در این مطلب با جاذبه های طبیعی شهر مراغه آشنا خواهیم شد.

آب های معدنی

در اطراف شهر  و در مناطق روستایی آب‌های گرم و سرد معدنی وجود دارند که مشهورترین آنها بدین شرح‌اند:

چشمه شور سو

چشمه شورسو چایباغی از مقاصد گردشگری و مکان های دیدنی مراغه است و در حدود هشت کیلومتری جنوب شهر و در نزدیکی دهکده چایباغی واقع شده‌ است. در این ناحیه دره‌ای شرقی غربی وجود دارد که رودخانه‌ای در آن جاری است. شورسو در قسمت شمالی و کمی بالاتر از این رودخانه قرار دارد. از قسمت شمالی حوضچه، آب به همراه گاز خارج می‌شود و بخش اضافی آب، از طریق مجرایی در غرب حوضچه، به رودخانه می‌ریزد. آبدهی این چشمه حدود دو لیتر بر ثانیه است و جز آب‌‌های معدنی بیکربناته کلسیک و منیزیم گازدار و آهن‌دار محسوب می‌شود. از آب این چشمه برای استحمام استفاده می‌کنند و خاصیت درمانی دارد.

q0iuus1o8oaxh83t3i جاذبه های طبیعی شهر مراغه

چشمه گشایش

چشمه گشایش در ۷۰۰ متری جنوب غربی روستای گشايش و در ۱۴ كيلومتری جنوب شرقی مراغه واقع شده است. در اين ناحيه دره‌ای شرقی- غربی با نام دره گشایش وجود دارد كه رودخانه‌ مردق چای در آن جاری است و دو چشمه آب معدنی نیز در آن جای گرفته‌‌اند. یکی از آن‌ها در سمت جنوبی دره، زیر سنگ‌های آهکی که به‌صورت غار کوچکی درآمده‌اند، از زمین خارج می‌شود. حجم آب این چشمه زیاد است و به‌صورت نهر بزرگی به رودخانه می‌ریزد. از نقاط دیگر این ناحیه، آب و گاز از زمین خارج می‌شود که در برخی از نقاط توام با صدا است. آب چشمه دیگر در قسمت شمالی دره، از سوراخی در یک سنگ آهکی که به ‌طرف رودخانه جلو آمده‌ است، با فشار و صدا به خارج می‌جهد. مقدار و فشار آب بعد از هر جهش کاهش می‌یابد و از نو جهش تکرار می‌شود. آب‌ این چشمه‌ها از نوع آب‌های بيكربناته كلسیک و منيزيم به حساب می‌آید و حرارت آن ۲۵ درجه سانتی‌گراد و مزه‌اش كمی گزنده است.

چشمه گشایش 1 800x533 جاذبه های طبیعی شهر مراغه

چشمه گشایش 800x533 جاذبه های طبیعی شهر مراغه

چشمه ساری سو

چشمه ساری سو (آب زرد) در چهار کیلومتری مراغه و سه کیلومتری شمال غربی آبادی ورجوی، در مسیر راه آبادی خانقاه قرار دارد . شهر مراغه که در شرق دریاچه ارومیه واقع شده است، با قرارگیری روی دامنه جنوبی کوه سهند، چشمه‌های متعددی را در خود جای می‌دهد که اغلب خاصیت درمانی درمانی دارند. چشمه ساری سو یکی از این چشمه‌ها است که زیبایی آن هر ببینده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. مسیر راه‌آهن مراغه به ارومیه نیز از ۵۰ متری این چشمه عبور می‌کند.
آدرس :۴ کیلومتری مراغه، ۳ کیلومتری شمال غربی آبادی ورجوی

ساری سو 1 800x533 جاذبه های طبیعی شهر مراغه

ساری سو 800x533 جاذبه های طبیعی شهر مراغه

آبشار گور داغ

آبشار گور داغ  که با نام آبشار کوره چکان مراغه نیز شناخته می‌شود، از مقاصد طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی مراغه است. این آبشار در فاصله پنج کیلومتری جنوب شرقی  و در نزدیکی روستای چکان، در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است و ۹ متر ارتفاع دارد. آبشار دوقلو گور داغ از ارتفاعات سهند به درون یک دره سرازیر می‌شود و چشم‌اندازی زیبا را خلق می‌کند.

آدرس :۵ کیلومتری جنوب شرقی مراغه، روستای چکان

آبشار گور داغ 800x533 جاذبه های طبیعی شهر مراغه

آبشار گور داغ1 800x533 جاذبه های طبیعی شهر مراغه

آبشار گور داغ2 800x533 جاذبه های طبیعی شهر مراغه

رودخانه صوفی چای

رودخانه صوفی چای که با نام رودخانه گپی‌ چای نیز شناخته می‌شود، با ۷۰ کیلومتر طول، از دامنه‌های غربی کوه سهند سرچشمه می‌گیرد. با عبور از غرب شهر، این رود به یکی از دیدنی های مراغه تبدیل شده است. پس از شهر، صوفی چای از جنوب شهر بناب می‌گذرد و ۱۲ هکتار از باغ‌ها و زمین‌های زراعی را در مسیر خود آبیاری می‌کند و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد. سد علویان روی این رود ساخته شده است و در فاصله سه کیلومتری از مراغه قرار دارد.

صوفی چای 1 800x533 جاذبه های طبیعی شهر مراغه

صوفی چای 800x533 جاذبه های طبیعی شهر مراغه

غار کبوتر ( هامپوئیل )

غار کبوتر که با نام غار هامپوئیل نیز شناخته می‌شود، از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی مراغه است و در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر ، در نزدیکی روستای تازه کند سفلی قرار دارد. به دلیل وجود تعداد زیادی از کبوتران وحشی در تالار ورودی، غار با این نام شهرت یافته است. هشت تالار در پنج طبقه، چندین دالان تو در تو و تعدادی چاه عمیق در این غار جای گرفته‌اند و استالاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها، رسوبات آهکی و برکه‌های آب از ویژگی‌های این غار شگرف هستند. پیمایش غار هامپوئیل نیازمند دانش و تجهیزات غارنوردی است.
آدرس : ۱۵ کیلومتری شهر مراغه، نزدیکی روستای تازه کند سفلی

کبوتر 1 800x533 جاذبه های طبیعی شهر مراغه

کبوتر 800x533 جاذبه های طبیعی شهر مراغه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *