جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ثبت ۲هزار اثر تاریخی کشف شده از معدن نمک چهرآباد زنجان در سامانه جام

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ اسفند ۱۳۹۸

امیر ارجمند روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هر شی‌ که در سامانه ”جام“ قرار بگیرد به‌منزله ثبت در اموال دولتی است و این به دستیابی به آمار دقیق از اشیا کمک می‌کند، افزود: اشیای کشف شده از معدن چهرآباد شامل دست بافته های پشمین، ابزار آلات چوبی و مسی و نمونه های مختلف دانه ها، الیاف و گیاهان است.

معدن نمک ثبت ۲هزار اثر تاریخی کشف شده از معدن نمک چهرآباد زنجان در سامانه جام

وی با بیان اینکه آثار کشف شده از معدن نمک چهرآباد بی نظیر و بی بدیل هستند، اظهار داشت: این معدن تاریخی یکی از معادن باستان شناسی بی نظیر در جهان باستان شناسی به شمار می رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: از جمله موارد کشف شده در معدن چهرآباد اجساد مومیایی های مربوط به دوره هخامنشی و ساسانی است.

گفتتنی است معدن نمک چهرآباد زنجان تنها محوطه باستانی شناخته شده در ایران است که مدارک قابل توجهی از استخراج نمک از دوران پیش و پس از اسلام را دارد.
این معدن تاریخی به دلیل ویژگی های خاص خود، مقادیر قابل توجهی ازمواد ارگانیک، ابزارهای معدنکاوی و همچنین مومیایی های طبیعی موسوم به ‘مردان نمکی’ را در خود جای داده است.
کاوش ها در این محوطه باستانی از سال ۸۳ آغاز شده است و از سال ۸۹ تا کنون اداره کل میراث فرهنگی زنجان کاوش در محوطه تاریخی معدن چهرآباد را با مشارکت و همکاری موزه و دانشگاه بوخوم آلمان دنبال می کند.
مردان نمکی’ مومیایی های نمکی کشف شده از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان هستند که بر اساس مطالعات انجام شده قدمت برخی از آنها به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ سال پیش (دوره هخامنشیان) می رسد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون از ۶ مومیایی کشف شده، آثار ۲ مرد نمکی به دلیل متلاشی بودن در مخزن اشیای ‘مردان نمکی’ موزه ذوالفقاری زنجان نگهداری می شود و سه مومیایی مردان نمکی در موزه عمارت ذوالفقاری زنجان و یک مومیایی نیز در موزه ملی ایران در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد.

معدن نمک چهرآباد زنجان به شماره ۱۳۹۰۲ در فهرست آثار ملی با قدمت عصر آهن تا ساسانی به ثبت رسیده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *