رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ اسفند ۱۳۹۵

ثبت چهار اثر ناملموس معنوی‌ قزوین در فهرست آثار ملی کشور

اشتراک گذاری

به‌منظور حفظ و احیای مواریث معنوی، مهارت‎های تنورسازی، نمدمالی، نقاشی روی چوب و پولک دوزی در حوزه صنایع‌دستی قزوین در فهرست آثار ملی(میراث معنوی ناملموس) کشور به ثبت رسید.

‌به گزارش ایسنا و به نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین، «محمدعلی حضرتی» با اعلام این خبر ضمن اشاره به پیشینیه غنی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در قزوین گفت: تولید آثار هنری و محصولات اصیل و بومی صنایع‌دستی از تنوع و تعدد چشمگیری در استان قزوین برخوردار است و هنرمندان و صنعت‌گران توانمندی از دیرباز در این عرصه مشغول فعالیت هستند و ثبت رشته‎های مختلف صنایع دستی در فهرست میراث معنوی کشور می‎تواند تأثیر بسزایی در حفظ و احیای این مهارت‎ها و رشته‎های بومی فراموش شده و در دست فراموشی داشته و زمینه مناسبی را جهت حمایت از هنرمندان و فعالان این عرصه و ایجاد فرصت‎های شغلی در سطح استان فراهم کند.

حضرتی در خصوص ثبت چهار مهارت صنایع‌دستی قزوین در فهرست آثار ملی کشور تشریح کرد: در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث معنوی ناملموس کشورکه با حضور نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور و جمعی از داوران و اساتید متخصص در حوزه صنایع‌دستی برگزار شد، پرونده ثبتی چهار اثر میراث معنوی ناملموس استان در حوزه صنایع‌دستی شامل مهارت‌های تنورسازی، نمدمالی، نقاشی روی چوب و پولک‌دوزی مورد بررسی قرار گرفت و پس از تائید نهایی توسط کارشناسان، این چهار اثر ارزشمند معنوی استان به‌منظور حفظ و احیای در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی استفاده از نقوش منحصر به فرد در ساخت این محصولات، قدمت بیش از ۱۵۰ سال، به‌کارگیری مواد اولیه بومی، معدنی و گیاهی و قرار داشتن در معرض خطر فراموشی را از جمله ویژگی‎های این آثار برای ثبت در فهرست میراث معنوی ناملموس کشور برشمرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین افزود: علاوه‌بر ویژگی‎های یاد شده، برخی از این رشته‎ها دارای شاخصه‎هایی هستند که اهمیت بسزایی در فرآیند ثبت ملی این آثار داشته به‌عنوان مثال خاستگاه برخی از این رشته‌ها مانند پولک‌دوزی شهر قزوین بوده و مهارت نمد مالی قزوین تأثیرگذاری بسزایی بر روی تولید محصولات این رشته در استان‎های گیلان و مازندران داشته و علیرغم پیشرفت‎های صنعتی دنیای امروز هم‌چنان کارگاه‎های فعالی در این رشته وجود دارد.

حضرتی تصریح کرد: رشته نقاشی روی چوب نیز به دلیل کاربرد در هنر معماری به خصوص تزئینات خوانچه پوش‎ها در معماری دوره قاجار از اهمیت زیادی برای ثبت در آثار ملی کشور برخوردار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین اظهار امیدواری کرد با ثبت مهارت‎های حوزه صنایع‌دستی بتوانیم گام موثری در جهت حفظ و احیای هنرهای اصیل و بومی منطقه و حمایت از صنعت‌گران برداریم.

 ثبت چهار اثر ناملموس معنوی‌ قزوین در فهرست آثار ملی کشور

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *