رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ تیر ۱۳۹۸

تکیه روستای مقریکلا

لینک این مطلب کپی شد!

تکیه روستای مقریکلا از تکیه های دوره قاجار و زندیه در شهرستان بابلسر به شمار می رود که یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تکیه روستای مقریکلا با نقاشیها و کنده کاریها و گچ بریهای ظریف، دارای اطاقها و تالار بزرگی در وسط است. تکیه روستای مقریکلا دو در ورودی شمالی و جنوبی دارد که از دو راهرو وارد فضای اصلی تکیه می شود. دو اطاق در دو کنج این فضا در آورده و میان آن دو را شاهنشینی ترتیب داده اند. دو اطاق دیگر در طبقه بالای این دو اطاق ساخته اند. شاه نشین نیز دو طبقه است.
این اثر در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

مقریکلا، روستایی است از توابع بخش رودبست شهرستان بابلسر در استان مازندران ایران. این روستا در دهستان پازوار قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۴۱۱نفر (۳۶۱خانوار) بوده‌است.بالای دیوارهای فضای اصلی تکیه زیر سقف اشعاری از هفت بند محتشم کاشانی است که بر چوب حک کرده اند و در فواصل آنها عبارت یا ابا عبدالله الحسین تکرار شده است. جلوی اطاقهای طبقه بالا پنجره ارسی است؛ ارسیها تمام قاب و آلت ظریف دارد. در بالای درهای ورودی اصلی ابیاتی را گچ بری کرده اند.

در انتهای این گچ بریها تاریخ شهر محرم الحرام سنه ۱۲۹۶ دیده می شود. دو ستون چوبین جلوی تکیه خوش تراش و دارای سرستون های زیبا با نقاشیهای رنگارنگ است. لبه بیرونی بنا یک چکش گردان و یک پشته است. زیر این چکش گردانها نیز کنده کاریهایی بر چوب دیده می شود. انتهای این اشعار کنده کاری شده شهر محرم الحرام سنه ۱۱۷۹ خوانده می شود. کتیبه های خطاطی و نقاشی بسیار زیبای از مرحوم میرزا عباسقلی در این مکان وجود دارد.

آدرس : مازندران، شهرستان بابل، بخش بند پی غربی، روستای مقریکلا

-روستای-مقریکلا تکیه روستای مقریکلا

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *