رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ شهریور ۱۳۹۸

تپه نادری پارس آباد

لینک این مطلب کپی شد!

تپه نادری از آثار باستانی و تاریخی شهرستان پارس آباد در بخش اصلاندوز شهر اردبیل است که آخرین اثر ثبتی در دوران پهلوی می‌باشد. تپه نادری در جنوب غربی شهر اصلاندوز در ملتقای رود ارس و دره رود قرار داشته و بلندی این تپه ۳۰ متر و محیط اطراف آن حدود هزار و ۵۰۰ متر و طول آن ۱۲۰ متر و عرض آن حدود ۱۰۰ متر است. برخی اعتقاد دارند که تپه نادری به دلیل اهمیت و موقعیت استراتژیکی و نظامی آن از قدیمی‌ترین قلاع منطقه بشمار می‌رفته و قدمت آن تا هزاره سوم و چهارم قبل از میلاد تخمین می‌زنند. تپه نادری در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۷۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پارس آباد در ۲۲۰ کیلومتری شمال اردبیل و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد. شهر پارس‌آباد منطقه‌ای است که در جلگه‌ای هموار با آب و هوایی معتدل تا گرم قرار دارد. پوشش گیاهی منطقه بیشتر به صورت علف‌های مرتع مرغوب می‌باشد و عشایر شاهسون که بقایای ۳۲ طایفه اصلی اند با حفظ نژاد و سنتهای خویش هنوز در دشت مغان به حیات خویش ادامه می‌دهند.
از محصولات کشاورزی و دامی مغان می‌توان به پنبه، چغندر قند، ذرت، گندم، برنج هاشمی، حبوبات، دانه‌های روغنی، کنجد، و میوه جات و بادام زمینی و سیر اشاره کرد. مردم این شهرستان مسلمان و شیعه می‌باشند و به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌کنند. فرش بافی مهم‌ترین صنایع دستی منطقه است. عشایر و روستاییان منطقه مغان در استان اردبیل ورنی‌های نفیسی تولید می‌کنند که نقش و نگارهای زیبای روی بدنه آن‌ها بیش تراز طبیعت منطقه و شیوه زندگی عشیره‌ای آن‌ها الهام گرفته‌است. ۲۰۳ مورد آثار تاریخی و تپه های باستانی در این شهرستان به ثبت رسیده اما مهم ترین آنها تپه نادری بوده و می توان با فراهم کردن زمینه بازدید عموم مردم و گردشگران به توسعه گردشگری در شهرستان کمک کرد.

-نادری-1 تپه نادری پارس آباد

این تپه از نظر تاریخی قابل توجه است، چرا که در این تپه نادرشاه جهت خلع شاه طهماسب دوم صفوی انجمن بزرگی تشکیل داد و سران کشور و بزرگان را به دشت مغان فرا خواند که منجر به خلع طهاسب میرزا و رسیدن وی به تخت سلطنت شد. همچنین گفته شده که نادرشاه افشار در زمان تاجگذاری خود در دشت مغان دستور داده است که هرکدام از سربازانش دامن لباس خود را پر از خاک کرده و روی هم ریخته بودند تا تپه‌ای ایجاد شود تا نادرشاه در روی آن برای لشگریانش و مهمانانش سخنرانی کند و بعد از آن تپه نادری به ارتفاع ۹ متر ایجاد شد.
بیشتر سفالهای به دست آمده از تپه نادری بدون لعاب، ساده و متعلق به دوران اسلامی می‌باشد. کنار تپه نادری بقایای یک کارگاه آهک پزی وجود دارد. به عقیده کار‌شناسان کشف اشیایی مثل سفال خشت پخته دوران پارتی، سفالهای منقوش دوره اسلامی و تعداد زیادی سنگ اپسیدین به حالت تیغه و سنگ خام نشان می‌دهد این محل در سدههایی واحد مسکونی بزرگی را تشکیل می‌داده و از هزاره اول پیش از میلاد تا اواخر سده یازدهم هجری قمری مسکونی بوده است

-نادری-1 تپه نادری پارس آباد
-نادری-2 تپه نادری پارس آباد

منابع:سیتی پدیا-خبرگزاری جمهوری اسلامی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *