رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ خرداد ۱۴۰۰

شهر کندویی پتلقان

لینک این مطلب کپی شد!

شهر کندویی پتلقان در بیله سوارکه یکی از شهرهای استان اردبیل و از نعمت های طبیعی بسیاری برخوردار است واقع شده است . این شهر که به شهری همیشه سبز شهرت دارد در همه ی فصل ها طروات و شادابی خاصی را به رخ همگان می کشد. شهری با داشتن تمامی امکانات رفاهی و غنای فرهنگی و طبیعی که در شمال غربی کشور واقع شده است و از هر نظر دارای منابعی مفیده فایده است. در تاریخ شهر بیله سوار نام این شهر به آران و آرانلوق نوشته شده است. این اسم به معنای دشت آفتابگیر گرمسیری است. بعد از گذشت سال ها به پیل سوار و بیل سوار نامیده شده است. از دیدنی های شهر بیله سوار می توان به شهر کندویی پتلقان اشاره کرد.

-کندویی-پتلقان-800x600 شهر کندویی پتلقان

بیله سوار در منتهی الیه شمال شرقی استان اردبیل قرار دارد، این شهر در نزدیکی رود ارس نیز قرار دارد. موقعیت عالی این شهر موجب شده تا هر گوشه از این شهر به یک دیدنی جالب برسد. فاصله ی حدودی بیله سوار تا دریای خزر کمتر از یک ساعت است. بیله سوار دارای روستاهای جذابی است که هر کدام دارای جاذبه های خاص خود هستند. شهر کندویی پلتقان در روستایی به همین نام در شهرستان بیله سوار بوده و در کنار روستانی پتلقان قرار دارد. بیله سوار دیدنی های جذابی دیگری مانند تپه نرگس، کاروانسرای شورگل عباسی، قیز قلعه سی انجیرلو، منطقه گلی بلاغ خروسلو و رودخانه بالها رود دارد که هر کدام جای تعریفی جدا دارد.

موقعیت قرار گیری شهر کندویی

موقعیت قرار گیری شهر کندویی پتلقان در سمت جنوبی و در فاصله ی ده دقیقه ای از شهر جعفرآباد است. این اثر تاریخی یکی از جاذبه های به جا مانده از سال های دور است. تاریخ کشف روستای کندویی پلتقان به سال هزار و سیصد و پنجاه و پنج می رسد. زمانی که بر روی اراضی این منطقه فعالیت های کشاورزی انجام می شد این شهر به کشف رسید. تشابه نوع معماری این شهر به نوع ساختار کندوی زنبور عسل موجب شده تا این شهر را به نام شهرکندویی پلتقان بشناسند. تمدنی شگرف در ساخت این شهر نهفته است که دانشمندان را وادار به مطالعه های گسترده در این زمینه ساخته است.

پس از یافتن این شهر در زیر زمین های کشاورزی میراث فرهنگی با مرمت و بدست آوردن اطلاعات شهر کندویی پلتقان را برای بازدید عموم به نمایش گذاشت. این شهر تاریخی با حفاری هایی درون تپه ها بوجود آمده است. جذابیت این شهر به همین جا ختم نمی شود، حفاری های دقیق همراه با گنبدهایی دقیق از دیدنی های شهر کندویی پلتقان است. هر خانه در این شهر دارای اتاق هایی است که از هر چهار طرف به دالان هایی می رسد. این دالان ها به اتاق های بالایی نیز راه پیدا می کنند. همه ی اتاق ها در شهر کندویی پلتقان به یکدیگر ارتباط دارند و تا کیلومترها ادامه پیدا می کند.

تاریخ در شهر کندویی

از شهر کندویی پلتقان آثاری به دست آمده که یکی از آن ها خمره ای به شعاع سه متر است که در تحقیقات به عمل آمده تا دو هزار و سیصد سال قبل قدمت دارد. در سفر به استان اردبیل از جاذبه های این استان غافل نشوید، شهری با قدمت چندین هزار ساله که تاریخی پر فراز و نشیب را داراست حتما دارای جاذبه هایی دیدنی است که برای هر علاقمند به تاریخی دیدنی است.

محوطه ی تاریخی این شهر قابل بازدید برای عموم است اما خود شهر در حال حاضر به علت اینکه تحقیقات در آن نیمه کاره رها شده است امکانی برای بازدید ندارد. عمق زیاد و نبود اکسیژن و نور باعث شده تا این تحقیقات و حفاری ها نیمه کاره بماند. امید است تا روزی درهای این مکان تاریخی برای بازدید گردشگران گشوده شود. شهر کندویی پتلقان باید جز آثاری برای جذب گردشگر و ایجاد رونق اقتصادی قرار گیرد که تا کنون همچین طرحی برای انجام آن صورت نگرفته است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *