جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تپه باستانی گریران الشتر

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ مهر ۱۳۹۸

تپه باستانی گریران در ۵ کیلومتری شمال غربی شهر الشتر واقع شده است. تپه باستانی گریران یکی از مهم‎ترین سایت‎های پیش از تاریخ لرستان با وسعتی در حدود ۱۳ هکتار است. تپه باستانی گریران حاوی آثار مربوط به تمدن‎های مختلف پیش از میلاد مسیح تا عهد اسلامی است. در سراسر تپه باستانی گریران قطعات سفال منقوش و ساده به سبک تپه گیان دیده می‎شود.تپه باستانی گریران به شماره ۷۳۵۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، این اثر تاریخی یکی از تپه های باستانی با ارزش و قابل مطالعه در شهرستان سلسله محسوب می شود که بر حسب بررسیهای سطحی دارای آثاری از فرهنگهای هزاره پنجم تا هزاره اول قبل از میلاد است.

 

سابقه مطالعاتی این تپه به قبل از جنگ جهانی دوم در سالهای ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۸ برمی گردد که توسط باستان شناس آلمانی به نام’ سر اورل اشتاین’ انجام گرفته که در ضلع شمالی آن اطلاعاتی به دست آمده وگزارش آن به صورت محدود منتشر شده است. این تپه به احتمال قوی یک مکان مرکزی تجاری بین راهی بوده که در مسیر یک شبکه تجاری گسترده که از بین النهرین آغاز و تا ارتفاعات جیرفت و احیانا شهرسوخته سیستان ادامه داشته است قرار گرفته و بخشی از مبادلات در این مکان انجام می شده است.
شهرستان سلسله دارای ۲۱۷ اثر تاریخی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند. شهرستان سلسله با ۷۵هزار نفر جمعیت یکی از شهرستانهای استان لرستان است که مرکز آن شهر الشتر است. این شهرستان از شمال به شهرستان دلفان، از جنوب به شهرستان خرم آباد و از شرق به شهرستان بروجرد محدود است.

تپه باستانی گریران تپه باستانی گریران الشتر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *