رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

تهران هم جاذبه گردشگری دارد

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۴ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از مهر، تهران شلوغ و پرترافیک روزهای سال، در ایام نوروز خلوت ترین پایتختی می شود که می توان در آن قدم زد، موزه هایش را دید و از طبیعتش لذت برد. حسی که هیچ وقت در طول سال به سراغ تهرانی ها نمی آید.

اما برخی تصور می کنند که خلوتی تهران در این روزها به علت نبود جاذبه های تاریخی در این شهر است و به همین علت ترجیح می دهند که به خارج از تهران سفر کنند و نوروز خود را در شهرهای اصفهان، یزد و مازندرانی که در ایام عید بیشترین تعداد گردشگر را دارند، سپری کنند. غافل از اینکه در ایام عید همه موزه ها و کاخ موزه ها، بناهای تاریخی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و شهرداری و پارکها و باغهای این شهر به صورت ویژه در این ایام باز هستند تا گردشگرانی که در طول سال نمی توانستند و یا وقت کمتری برای بازدید از آنها داشتند، این مکانها را بهتر ببینند.

به همین علت سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران برای بازدید شهروندان و گردشگران از اماکن دیدنی این شهر، برنامه ریزی های مختلفی انجام داده اند.

آرش ظفری مدیر اطلاع رسانی ستاد گردشگری نوروزی به خبرنگار مهر گفت: نوروز تهران با روزهای دیگر سال تفاوت زیادی دارد امسال اماکن زیادی در تهران، این آمادگی را دارند که از گردشگران استقبال کنند.

جشنواره اقوام ایرانی
ظفری بیان کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری برخی از فرهنگسراها را برای برپایی مراسمهای مختلف آماده می کند حتی سراهای محله نیز آمادگی برپایی برنامه را دارند. جشنواره اقوام نیز در بوستان نوروزی در حال برگزاری است.

خدمات گردشگری به مردم یکی از نکاتی است که اگر به درستی انجام نشود دل هر گردشگر را در سفر به تهران می زند به همین علت سایتی طراحی شده تا با مراجعه به آن هر گردشگر بتواند اطلاعات مورد نظرش را درباره تهران به دست بیاورد.

طراحی سایت ویژه گردشگران تهران
ظفری، نشانی این سایت را http://www.visitehran.ir معرفی کرد و ادامه داد که سامانه ۱۳۷ نیز اگر چه تاکنون پاسخگوی مشکلات مردم بوده ولی در ایام نوروز می تواند اطلاعات گردشگری، جانمایی اماکن گردشگری و مسیرهای رفتن به این جاذبه ها را به صورت تلفنی نیز در اختیار مردم قرار دهد.

ستاد گردشگری نوروزی شهرداری تهران اگرچه متولی گردشگری در تهران نیست ولی به کمک سازمان میراث فرهنگی آمده تا بتواند در برپایی تورهای تهران گردی مشارکت کند مانند برگزاری تورهای گردشگری نیم روزه و یک روزه.

در این باره هم ظفری توضیح داد که مسیرهای یک روزه گردشگری تهران شامل شمیران گردی، تاریخ گردی، ری گردی و طبیعت گردی و برج گردی است. برای این منظور ۲۷ آژانس خدمات مسافرتی برای برگزاری تورهای نوروزی اعلام آمادگی کرده اند. اما از آنجا که با دهه فاطمیه در ایام عید مواجه هستیم تور بازدید از امامزاده ها را با تاکید بر گردشگری مذهبی نیز داریم. همچنین سر درباغ ملی» به عنوان نماد دروازه‌های شهر،مسجد «سپهسالار» به عنوان نماد مساجد، خیابان «سی تیر» نماد گذرهای تاریخی، محله «سنگلج» نمادمحلات‌قدیمی، کاخ‎ـموزه «سعدآباد» معرف‌کاخ‏های پایتخت، امامزاده «سیداسماعیل» نماد بقاع متبرکه و «سقاخانه عودلاجان» نمادی از آیین‌های مذهبی و تاریخی به عنوان مسیر «هفت سین» گردشگری پایتخت انتخاب شده‌اند.

مسیرهای گردشگری نیم روزه شامل:

۱- شمیرانات : امامزداه قاسم -کاخ نیاوران- موزه حیات وحش دارآباد

۲- میدان مشق : میدان مشق – موزه علوم و فناوری- خیابان سپه – سردرب باغ ملی- موزه ملک

۳- شهرک سینمایی : موزه فرش – شهرک سینمایی غزالی – موزه خوردرو

۴- باغ موزه: باغ موزه قصر- باغ موزه دفاع مقدس

۵- موزه :رضا عباسی – موزه هنرهای معاصر – پارک لاله

۶ – خیلج فارس : دریاچه شهدای خلیج فارس- برج میلاد

۷-: ری گردی :برج طغرل- ابن بابویه – چشمه علی

۸-طهران قدیم :موزه ابگینه -کلیسای حضرت مریم-دبیرستان فیروز بهرام – اتشکده ادریان

۹-کاخ موزه:کاخ موزه سعد اباد- امامزاده صالح – میدان تجریش

۱۰- باغ پرندگان :باغ پرندگان – امامزداه ۵تن

۱۱-موزه قرآن:خیابان سپه -میدان حسن اباد- موزه مقدم-موزه قران

۱۲-برج میلاد:سورتمه تهران- برج میلاد

۱۳- امامزاده :کوچه امامزاده یحیی – سرای کاظمی -حمام نواب- امامزاده یحیی

۱۴-بام تهران: بام تهران – برج میلاد

۱۵-بهارستان: عمارت مسعودیه- موزه دکتر چمران- امامزاده اسماعیل – میدان بهارستان

و مسیرهای گردشگری یک روزه شامل این موارد است:

۱- سه برج : برج طغرل – برج ازادی- برج میلاد

۲- ری باستان – چشمه علی – ابن بابویه- برج طغرل- ته میل- برج سکونت – حضرت عبدالعظیم – بی بی شهربانو

۳- باغ ملی- کاخ گلستان- سر در باغ ملی- موزه ملی – برج میلاد

۴- شمیران – قلمستان- موزه سینما- موزه موسیقی- خانه دکتر حسابی- باغ موزه ایرانی- امامزاده صالح

۵- طبیعت گردی: بازدید از مناطق سبز و دیدنی لواسانات

کارتی برای گردشگری در تهران
در کنار همه تسهیلاتی که شهرداری برای حضور گردشگران در تهران ارائه می کند، از چند سال پیش کارتی طراحی شده که به آن “تهران کارت” می گویند این کارت ها توسط دکه های مختلفی که در سطح شهر برپا می شود بین مردم توزیع خواهد شد و گردشگران می توانند با دریافت این کارت ها از خدمات رایگان وسیله های حمل و نقل مترو و BRT و تخفیف ویژه مراکز اقامتی استفاده کنند.

پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز درباره تخفیف مراکز اقامتی به گردشگران به خبرنگار مهر گفته بود که این مراکز در تهران تا ۴۰ درصد تخفیف می دهند.

با این حال مدیر اطلاع رسانی ستاد گردشگری نوروزی یکی دیگر از این خدمات را تخفیف موزه ها و کاخ موزه ها نیز عنوان کرد. این درحالی است که سال گذشته برخی از موزه ها و کاخ موزه های تهران این کارت را نمی پذیرفتند و به مراجعه کنندگان تخفیفی درارائه بلیت نمی دادند درحالی که در کارت مشخص شده بود با ارائه آن می توان از تخفیف برخوردار شد.

پیش از این، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور درباره تخفیف نوروزی برای بلیت ورودی به موزه‌ها در ایام نوروز ۹۳ گفته بود: نرخ بلیت موزه‌ها در چارچوب مصوبات دولت است و مصوبه‌ای برای تخفیف بلیت موزه‌ها در نوروز نداریم. وی قول داده که ساعت کار موزه‌ها به تناسب حضور مردم افزایش یابد.

امضای تفاهمنامه بین میراث و شهرداری
در این باره ظفری توضیح داد: امسال تفاهمنامه ای بین سازمان میراث فرهنگی و شهرداری بسته شده تا این مشکلات برطرف شود. ولی آنها هنوز تخفیف مورد نظرشان را اعلام نکرده اند.

جدا از همه برنامه ریزی ها برای تهران کارت گردشگری، تخفیف موزه ها و هتلها و افزایش ساعت کاری اماکن دیدنی در عید، برنامه های دیگری مانند برپایی گذرگاه و پیاده رو های هنر خیابان باب همایون جشنواره گذرگاه تاریخی، جشنواره گردشگری نوروز ۹۲، تورهای گردشگری، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات، ویژه برنامه های فرهنگی و تفریحی، اجرای پانتومیم، خیمه شب بازی، حرکت آدابی و موسیقی نوروزی ، برپایی غرفه های آلاچیق عشایر وکرد، کارگاه های هنر و صنایع دستی، از ویژه های گردشگری محدوده قدیمی تهران در ایام نوروز است.

is90 تهران هم جاذبه گردشگری دارد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *