رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ بهمن ۱۳۹۳

تلاش برای پی بردن به منشاء و قومیت ساکنان شهر سوخته

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۱۱-به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا ‘سید منصور سید سجادی ‘گفت: بهره گیری از دانش های میان رشته ای برای استخراج حداکثر اطلاعات از داده های استخوانی فصل چهاردهم کاوش در شهر سوخته سعی شد DNAمیتوکندری (سلولی)افراد استخراج شود تا بتوان به منشا و قومیت نمونه های بدست آمده پی برد.

وی در نشستی درخصوص فصل چهاردهم کاوش در شهر سوخته که به تازگی پایان یافت افزود: گزارش های ارایه شده تا امروز تنها مختصری از فعالیت های گروه کاوشگر در شهر سوخته بوده و گزارش تحلیلی و تفضیلی را به کمک کارشناسان در همایش سالانه باستان شناسی ارایه خواهیم داد .

شهر سوخته در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل – زاهدان واقع شده و بنا بر تخمین ها بیش از پنج هزار سال قدمت دارد. این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،وی با اشاره به اینکه فصل ۱۴کاوش در شهر سوخته از ۹آذر ماه شروع و در ۳۰ماه امسال به اتمام رسید، اظهار داشت : کاوش در قبرستان ، بررسی های انسان شناسی ، بررسی آسیب ها و بیماری های جامعه باستانی از طریق تجزیه وتحلیل بقایای انسانی و خاک قبور ، طبقه بندی و مطالعه مواد ارگانیک ، مطالعه و تحلیل داده های آماری و ایجاد بانک اطلاعاتی بزرگ در شهر سوخته مواردی بود که در این فصل از کاوش به آن پرداختیم .

این باستان شناس ادامه داد:در فصل های پیشین کاوش در این محوطه همیشه این موضوع مطرح بوده است که گروه ما بیشتر در گورستان فعالیت می کنند امسال برای بر طرف کردن این شبهات بیشتر فعالیت ها را در بخش مسکونی متمرکز کردیم .

سید سجادی با اشاره به تعدادی از اشیای یافت شده در این کاوش از قبیل جام مرمری ، قطعه چرم نقاشی شده ، عود سوز منحصر به فرد و غیره ،گفت : در این کاوش علاوه بر مرمت اشیای کشف شده به حفاظت و نگهداری آنها نیز توجه ویژه شده است .

سر پرست گروه باستان شناسی محوطه شهر سوخته با بیان اینکه چهار سال وقفه در کاوش آسیب های زیانباری به ادامه روند کاوش وارد کرده است تصریح کرد : مسئله ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در این فصل بسیار برای ما مهم بود از این رو با همکاری دانشگاه تربیت مدرس توانستیم مراحل اولیه تشکیل این بانک اطلاعاتی را طی کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم از امکانات این بانک اطلاعاتی بهره مند شویم .

کوروش محمد خانی عضو گروه باستان شناسی شهر سوخته نیز در این نشست با اشاره به فعالیت های صورت گرفته برای تعیین محوطه های مناسب برای کاوش افزود : به منظور انجام کاوش در شهر سوخته در ابتدا بررسی های زمین شناختی را آغاز کردیم و حدود ۱۲هکتار از وسعت این موطه تاریخی مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به مراحل انجام بررسی در مطالعات زمین شناختی اظهار داشت :ابتدا توسط دستگاه مغناطیس سنج که به اشیا زیر زمین حساس بوده و واکنش نشان می دهد مناطق مورد نظر را بررسی کردیم تا محوطه هایی را برای کاوش در نظر بگیریم .

این کارشناس ادامه داد: امسال ۱۰مکان براساس نقشه های زمین شناختی مشخص شد و در این فصل بر روی برخی از آلومانی های مغناطیسی گمانه در نتیجه به ساختار ویژه رسیده و کار کاوش را در آن مکان ها آغاز کردیم .

‘حسین مرادی ‘دانشجوی دوره دکترا در رشته باستان شناسی و عضو دیگر گروه نیز گفت : این فصل از کاوش های باستان شناسی در بخش مسکونی شهر سوخته در کارگاه ۲۶ادامه یافت و باستان شناسان موفق شدند بنایی متعلق به دوره چهارم استقرار در شهر سوخته را مورد کاوش قرار دهند .

وی افزود:این ساختمان که در بخش مسکونی مرکزی شهر سوخته واقع شده بنایی بسیار ویژه دارد که تا کنون مورد کاوش قرار نگرفته است .

مرادی اظهار داشت : دراین ساختمان دو دیوار هر کدام به قطر یک متر در یک متر به همراه ۹عدد پشتیبان در اندازه یک متر در یک متر در هر سمت یک دالان را تشکیل داده که تا بستر تالاب مرکزی ادامه دارد .

به گفته وی ، تمامی گمانه های مورد کاوش در کارگاه ۲۶را در سه لایه می توان طبقه بندی کرد که عبارتند از لایه بالایی ، لایه سفر و لایه نخست .

‘حسن سرحدی ‘استادیار رشته باستان شناسی دانشگاه زابل و عضو دیگر گروه گورستان شهر سوخته را با وسعت بیش از ۲۵هکتار یکی از بزرگترین گورستان های هزاره سوم در خاور میانه دانست و افزود :حفاری ها در این منطقه به ما کمک می کند که به اعتقادات مردمی که در این شهر زندگی می کرده اند پی ببریم .

این باستان شناس اظهار داشت: بخش گورستان شهر سوخته ویژگی خاص دارد و آن این است که مواد فرهنگی به دست آمده از آن به دلیل پنهان ماندن در زیر لایه های زیرین خاک بکر و سالم هستند .

وی ادامه داد:در این فصل ۷۷قبر مورد کاوش قرار گرفت و ۸۴اسکلت و ۵۱شی تاریخی از آن بیرون آورده شد.

سرحدی با اشاره به اینکه در این گورستان ۱۰نمونه ساختار قبر داشته ایم افزود : این نشان دهنده وجود آزادی اعتقاد در زمان حیات مردم در این شهر بوده است .

این کارشناس باستان شناسی اظهار داشت : در این کاوش ۴نوع قبر با عنوان های چاله ای ساده، دو قسمتی ، کاسه ای و سردابه ای یافت شد که از خصوصیات قبور کاوش شده در این فصل نبود بقایای قربانی در قبور و نبود مهر بود .

‘هاله هلالی اصفهانی ‘کارشناس ارشد مرمت اشیا تاریخی و فرهنگی و عضو دیگر گروه باستان شناسی شهر سوخته نیز گفت : در این فصل ازکاوش حجم زیادی از پارچه در بخش گورستان و مسکونی پیدا شد که عمدتا از الیاف حیوانی و گیاهی تشکیل شده بودند .

وی با اشاره به حجم زیادی از پارچه که در این محوطه تاریخی تا کنون کشف شده است افزود : بافت خاک شهر سوخته به دلیل نمکی که دارد باعث شده پارچه های در آن مقاوم باقی بمانند .

این کارشناس تصریح کرد : اغلب پارچه های یافته شده در این فصل از کاوش از پشم شتر تهیه شده اند .

‘ مریم رمضانی’ از اعضای دیگر گروه با اشاره به مطالعات انسان شناسی که در این فصل از کاوش در شهر سوخته انجام گرفته است ،اظهار داشت : از نمونه های استخوانی و دندانی ساکنان شهر سوخته در این فصل از کاوش برای آزمایش های ژنتیک نمونه برداری شد .

به گفته وی ، تمامی جمجمه های مورد مطالعه در این فصل از دسته دلیکو سفالی و مزوسفالی بودن و در آنها یک جمجمه با عارضه پوستی و یک جمجمه مبتلا به بیماری هیدوسفالی (بزرگی جمجمه ) پیدا شد .

این کارشناس تصریح کرد، میانگین سنی مردمان شهر سوخته بالا نیست و تنها یک زن با سنی بیش از ۴۵ سال مشاهده شده است.

به گفته وی ،مردم شهر سوخته از قامت متوسطی برخوردار بودند به طوری که میانگین قد خانم ها از ۱۶۰ تا ۱۶۵ و میانگین قد آقایان از ۱۶۵ تا ۱۷۰ برآورد می شود. البته در این میان زن صاحب چشم مصنوعی استثنا محسوب می شود چراکه قامت او از ۱۷۶ تا ۱۸۰ سانتی متر تخمین زده می شود.

525 تلاش برای پی بردن به منشاء و قومیت ساکنان شهر سوخته

‘شادی گنجی ‘عضو دیگر گروه و دانشجوی دکترای باستان شناسی که در این فصل از کاوش به بررسی اشیا به جا مانده از ساختار اداری شهر سوخته ، شامل مهر ها و اشیا شمارشی به دست آمده در سالهای ۸۸و۹۳ پرداخته است گفت : در این کاوش ها ۱۴مهر با نقوش مختلف مورد بررسی قرار گرفت .

وی با اشاره به اینکه در این سالها ۵۶اثر مهر به دست آمد ،افزود : ابزار شمارشی یا ژتون هایی شامل ژتون ساده ، پیچیده و پاکت های گلی در طول تحقیق در این سالها یافت شد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *