جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ترشی انبه بندرعباسی

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ مهر ۱۴۰۱

ترشی انبه بندرعباسی که به میان می‌آید، دیگر مهم نیست چقدر ترشی‌باز هستید؛ حتی اهمیت ندارد از انبه خوش‌تان می‌آید یا نه. فقط یک بار امتحان کنید. با همه‌ی این اوصاف، یک شرط را فراموش نکنید؛ وقتی سراغ ترشی انبه بندرعباسی می‌روید، ابتدا خاطرجمع شوید خوب درست شده است.

ترشی انبه بندرعباسی؛ پیمودن راهی روی خط استوا

انبه و ترشی انبه بندرعباسی را می‌توانید بومی منطقه‌ی جنوب حساب کنید، اما انبه اصالتاً اهل هند و برمه و مالزی است. این میوه از چهارهزار سال پیش وجود داشته و اکنون مدت‌هاست از زادگاهش پا بیرون گذاشته است؛ حالا در اغلب نواحی استوایی و حاره کشت می‌شود و به‌شکل‌های مختلفی مصرف می‌شود که یکی از شکل‌ها انداختن ترشی است، مانند ترشی انبه بندرعباسی. برگ‌های درخت انبه، برخلاف شکل‌وشمایل برگ بسیاری از درختان استوایی، نیزه‌ای‌شکل است. درخت انبه گل هم می‌دهد و گل‌های آن خوشه‌ای است و رنگ زرد یا قرمز دارد. میوه‌ی این درخت را انبه یا منگو می‌نامند و طعمی شیرین و هسته‌ای بزرگ دارد.

انبه 1 ترشی انبه بندرعباسی

خواص دارویی انبه

انبه نزد اطبای سنتی طبعی خشک دارد؛ با این توضیح مهم که انبه‌ی رسیده گرم و خشک و انبه‌ی نارسیده سرد و خشک است؛ همچنین ابنه‌ی نارسیده بلغم‌زا و سودازاست. این میوه بسیار مقوی است و آن را برای ضعف عمومی بدن و حتی تقویت قوای جنسی تجویز می‌کرده‌اند. همچنین انبه را برای خوشبوشدن دهان، درخشان‌شدن پوست، تمیزشدن خون، ضدعفونی‌شدن دستگاه گوارش، پایین‌آوردن تب، رفع سردرد و تنگی‌نفس و سرفه، برطرف‌کردن عطش و تقویت دندان و لثه توصیه کرده‌اند.

انواع ترشی انبه

ترشی انبه بندرعباس، همان‌طور که از نامش پیداست، خاص منطقه بندرعباس و جنوب کشور است. مناطق مختلف، بسته به ذائقه و فرهنگ‌شان، دستور ویژه‌ی خودشان را برای تهیه‌ی ترشی انبه دارند؛ در این میان ممکن است ترشی انداخته‌شده با دستور خاص یک منطقه به ذائقه‌ی افراد دیگر مناطق خوش نیاید. ترشی انبه پاکستان و ترشی انبه هند را به‌راحتی می‌توانید تهیه کنید، اما اگر به‌دنبال ترشی انبه‌ای هستید که احتمالاً بیشتر با ذائقه‌تان جور دربیاید، ترشی انبه بندرعباسی را نوش جان کنید.

ترشی انبه بندرعباسی، برخلاف اقوام پاکستانی و هندی‌اش، شوری بسیار کمی دارد و بیشتر به ترشی می‌زند و تلخ یا تند هم نیست؛ حال‌اینکه به‌محض چشیدن ترشی انبه پاکستانی و ترشی انبه هندی با معجونی از شوری و ترشی و تلخی و البته تندی مواجه خواهید شد که البته برای بسیاری از ذائقه‌ها دلچسب است.

ترشی انبه بندرعباسی طعمی ترش و البته لطیف دارد؛ درست برخلاف تندی و البته کمی تلخ ترشی انبه پاکستانی و ترشی انبه هندی که به‌دلیل استفاده از روغن و دانه‌ی خردل و زردچوبه و تخم پیاز در آن‌هاست.

انبه 2 ترشی انبه بندرعباسی

 

خبر خوب این است که انداختن ترشی انبه بندرعباسی بسیار ساده است؛ خبر بهتر این است که به‌فاصله‌ی اندکی پس از انداختن ترشی ابنه بندرعباسی می‌توانید آن را نوش جان کنید؛ این ترشی فقط دو روز پس از انداختن قابل‌خوردن است و البته اگر به‌دنبال طعم اصیل‌تری هستید، می‌توانید یک ماه صبر کنید. فقط فراموش نکنید که طعم اصیل‌تر را با استفاده از انبه‌ی نارسیده به دست خواهید آورد، اما اگر فصل اردیبهشت گذشته است، نگران نباشید؛ فقط به‌سراغ انبه‌های کمتررسیده بروید.

مواد لازم
۴ عدد انبه‌ی پوست‌کنده و خردشده
۲ونیم پیمانه سرکه‌ی سفید
۵ قاشق غذاخوری سس تمرهندی
۲ قاشق غذاخوری آبلیمو
۵ فلفل تند خشک‌شده
۵ حبه سیر درسته
۱ قاشق چایخوری گلپر
۱ قاشق چایخوری سیاهدانه
۱ قاشق غذاخوری تخم گشنیز آسیاشده
۱ قاشق چایخوری نمک
طرز تهیه‌ 
برای تهیه ترشی انبه بندرعباسی فقط کافی است این مراحل را طی کنید:

آن‌ها را چهار قسمت تقسیم کنید. هسته را جدا کنید و سپس قطعات را در اندازه‌ی دلخواه‌تان خرد کنید؛ می‌توانید آن‌ها به تکه‌های بزرگ تقسیم کنید یا مانند سیب‌زمینی آن‌ها را خلال کنید.
انبه‌ها را در یک ظرف متوسط با آبلیموها مخلوط کنید.
سرکه را در با حرارت کم بجوشانید و روی همان شعله‌ی کم سیر و سس تمرهندی را به سرکه اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه روی شعله بماند.
حال وقت اضافه‌کردن ادویه‌هاست؛ اجازه دهید ۵ دقیقه دیگر هم روی شعله بماند.
در آخر انبه‌های خوابانده‌شده در آبلیمو را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید حدود یک دقیقه روی شعله بماند.
مخلوط را در شیشه‌ای تمیز بریزید و در آن را محکم ببندید.
ترشی انبه بندرعباسی شما آماده است؛ شما از همان فردای آماده‌شدن می‌توانید آن را چاشنی غذای خود کنید. اگرهم اندکی صبور هستید، یک ماه صبر کنید که به طعم اصیل‌تر برسید.

انبه 3 ترشی انبه بندرعباسی

نکته: بسیاری از بندرعباسی‌ها دوست دارند از انبه‌ی درسته ترشی بیندازند. آنان با چاقو چهار برش به انبه می‌زنند، به‌صورتی‌که به عمق برش‌ها به هسته‌ی انبه برسد، اما انبه را جدا نمی‌کنند. پس از جاافتادن ترشی، هسته‌ی انبه هم تلخی و سفتی خود را از دست می‌دهد و طعم بسیار دلچسبی دارد. این نوع ترشی انبه بندرعباسی طعمی و شکلی خاص‌تر دارد.اگر تمایل داشتید با طرز تهیه انواع ترشی خانگی در شهرهای مختلف هم آشنا شوید.

انبه 4 ترشی انبه بندرعباسی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 7 میانگین: 2.4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سالار کاظمی

    ترشی انبه .برای اولین باربود رفتم بندرعباس اخ اخ ترشی انبه رو خوردم نگو ۳شیشه گرفتم باخودم اوردم.فقط خانواده ها متفاوت میزارن .ولی من اونیکه خوردم وبرای اولین بار آوردم دیگه نتونستم ازش گیربیارم .انبه کلا باهسته خوردشده بود یعنی مغزخود هسته توسرکه میمونه نه تلخی داره همم که تردعین شاه بلوط میمونه.اول فکرمیکردم شاه بلوطه .بعدبرگه زردالو فلفل دلمه.هویج الو.وتخم سیاه.تخم گشنیز.وفلفل سیاه وذرت.ودیگه بقیشونتونستم کشف کنم.ولی حرف نداره.

    ۴ بهمن, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • محمد بلیده

    انبه تو ایران مال بلوچستان بوده و الان هم تامین عمده از باغات بلوچستان هست تازه چند سال هست که بندر انبه داره و انواع ترشی تو بلوچستان موجوده

    ۲۰ تیر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • فرهاد شریفی

    حشمت فردوس

    ۲۴ خرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • مشدی

      دقیقا منم یاد همون افتادم

      ۶ دی, ۱۴۰۰
  • زهره اسي

    يك مدلش چهار قاچ با هسته و پوست كه كشمش و سياهدانه هم در سركه اش ريخته بودن بسيار خوشمزه و بي نظير بود . ميشه لطفا خانم هاي بندرعباسي دستور دقيق شو بدهند . ممنون

    ۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • پرسيتا

    اين عكسي كه از ترشي انبه گذاشتيد توي دستورش پر از زردچوبه هست ولي توي مواد اوليه شما نبود

    ۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    یه بندرعباسه و یه ترشی انبه, آخرین باری که رفته بودیم بندر کلی ازش خریدم خیلی تند و تیز و خوشمزه س

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    ترشی انبه هم خوشمزه اس هم میگن خیلی خاصیت داره . مخصوص جنوبه

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    ترشي انبه مخصوصا در بندر و سيستان بسيار تند مي باشد و با خوراكي به نام “پاكوره” خورده مي شود و بسيار لذيذ است

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    ترشی انبه یکی از ترشی های جنوبی کشورمان است که بهترین نوع آن متعلق به بندر عباس می باشد

    ۷ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    ولي زيادي ترش گلودرد ميگره

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد