رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ فروردین ۱۳۹۷

به هنرمندان صنایع‌دستی تریبون می‌دهم

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ – خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ سالهاست که هنرمندان صنایع‌دستی در کارگاه‌های نمور و تاریک خود دست به خلق آثار هنری می‌زنند اما کمتر پیش آمده که صدای آن‌ها از در کارگاه‌های نمورشان شنیده شود. این درحالی است که هنرمندان سینما و تلویزیون هیچ‌گاه چنین وضعیتی را تجربه نکرده‌اند. معاون صنایع‌دستی کشور می‌گوید: «هنرمندان هیچ فرقی با یکدیگر ندارند و نباید صدای هنرمند صنایع‌دستی خاموش بماند.» او امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که به‌ هنرمندان صنایع‌دستی تریبون می‌دهد.

به‌گزارش CHN، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران درحالی سالهاست با مشکلات و معضلات عمیقی دست به‌گریبان است که تلاش‌های رسانه‌ها در این چند سال گذشته به‌هیچ نتیجه‌ای نرسید. معاون صنایع‌دستی کشور درحالی از ارائه آمارهای غیرواقعی و شعارهای توخالی خودداری می‌کند که معتقد است، صنایع‌دستی هویتی‌ و فرهنگی‌ترین بخش صنعت ایران را تشکیل می‌دهد و لازم است مسائل و مباحث مربوط به آن به‌دور از هر گونه شائبه‌ای شفاف‌سازی و بررسی شود.

او در این نشست اعلام کرد: «از دست دادن جایگاه اجتماعی هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی از جمله معضلاتی است که متولی این حوزه باید برای آن‌ راهکاری بیاندیشد. در سالهای گذشته صدای هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی گرفته شد چنانچه آن‌ها امکان سخن گفتن و اظهار وجود نداشتند. درحال‌حاضر نیاز است که صدای آن‌ها را دوباره بازگردانیم و به‌ آن‌ها امکان سخن‌گفتن بدهیم.

بهمن نامور مطلق گفت: ‌درحال‌حاضر تلاش‌ کرده‌ایم با تشکیل خانه‌های صنایع‌دستی و تجلیل از هنرمندان این حوزه جایگاه از دست رفته این هنرمندان را بازگردانیم.

او اما به هویتی‌ترین بخش سازمان میراث‌فرهنگی که مربوط به هنرهای سنتی که فاقد اداره است، اشاره کرد. به‌گفته معاون صنایع‌دستی کشور، لازم است چارت تشکیلاتی معاونت صنایع‌دستی از نو مطالعه شود چراکه هنرهای سنتی که بخش فاخر و هویتی این سازمان هستند هیچ نهاد متولی ندارد و فاقد اداره است.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان‌اش افزود: درنظر داریم که بحث دانش‌محوری صنایع‌دستی را پررنگ کنیم و با فرصت‌ها و قشر تحصیلکرده‌ای که داریم موضوعات این حوزه را به سمت محور دانش‌بنیان سوق دهیم. هم‌اکنون نیز ۱۲ کارگروه تخصصی برای تحقق این فصل از برنامه‌های معاونت تشکیل شده است.

این درحالی است که مدت‌هاست هنرمندان برخی رشته‌های صنایع‌دستی از جمله سازسازان، ملغمه‌کاران، سفالگران و شعربافان به دلیل دچار انواع بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های تنفسی هستند. اما نه‌تنها بیمه هیچ پوشش حمایتی خاصی از آن‌ها ندارد که سازمان‌های متولی از جمله صنایع‌دستی نیز هیچ طرح حمایتی برای آن‌ها در نظر نگرفته است. سوالی که هر بار خبرنگار CHN از مسئولان و متولیان صنایع‌دستی پرسید بی‌نتیجه ماند و با در بسته مواجه شد.

«ویدا توحدی» مسئول تشکل‌های صنایع‌دستی در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد به خبرنگار CHN گفت: ایده اعتبار بیمه از کار افتادگی در کنار اعتبار وزارت ارشاد اسلامی و گروهی از هنرمندان صنایع دستی در حال انجام است اما با این وجود اعتبارات اندک است و نمی‌توان امید چندانی داشت.

او با اشاره بر اینکه تعداد هنرمندان صنایع‌دستی که دارای بیماری‌های خاص هستند بسیار اندک است تاکید کرد: درحال‌حاضر چنین بیمه‌ای وجود دارد و متولی اصلی آن وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی است. هم‌اکنون تعدادی از هنرمندان صنایع‌دستی درحال استفاده از این مستعمری هستند و تحت عنوان «هنرمندان تسهیلات مستمری بگیر» حمایت می‌شود با این و جود مدیران اداره کل صنایع‌دستی در حال رایزنی برای شرایط بهتر این بیماران هستند.

نامورمطلق همچنین درخصوص الحاق فرش به صنایع دستی، گفت: هنوز زمان آن نرسیده است؛ اما هم فرش و هم صنایع دستی به‌خاطر این گسست رنج می‌برند، این دو، هزینه‌های زیادی را به این خاطر متحمل می‌شوند و باید هرچه زودتر پیوند بخورند. صنعت فرش در کشور چین، ۱۰هزار دلار برای بازاریابی هزینه می‌کند. در حالی که بازاریابی صنایع دستی با فرش، یکی است و ما به‌خاطر این جدایی مجبوریم همین هزینه را صرف کنیم. این جدایی فقط سبب تضعیف هر دو شده است و حل آن به برنامه و تصمیم دولت نیاز دارد‌.

او در ادامه‌ی سخنانش به برخی اهداف و برنامه‌های این سازمان اشاره و بیان کرد: بسیاری از مشکلات صنایع دستی اعتباری نیست، بلکه به ضعف قانون برمی‌گردد برای همین با تغییر چارت تشکیلاتی این معاونت‌، مشاور حقوقی به این چارت اضافه می‌شود که مشکلات حقوقی را حل کرد.

به گفته‌ی او، اشتغال‌زایی هدف استراتژیک بعدی این معاونت است که به این منظور تسهیلاتی برای راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع دستی تخصیص داده می‌شود که پرداخت آن‌ها با ارائه‌ی پرونده، داوطلبان آغاز خواهد شد.

IMAGE635295448816448650 به هنرمندان صنایع‌دستی تریبون می‌دهم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *