جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بند گلستان مشهد

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

شهر مشهد با ۳۵۱ کیلومتر مربع، دومین کلان شهر ایران بعد از تهران، در شمال شرق کشور واقع و مرکز استان خراسان رضوی شناخته می‌شود. این شهر در زمان افشاریان، پایتخت ایران بود. طبق سرشماری، جمعیت این شهر بالغ بر ۳ میلیون نفر تخمین زده شده است. مشهد به دلیل وجود مبارک علی بن موسی الرضا، امام هشتم شیعیان، در سال پذیرای ۲۷ میلیون زائر از داخل و خارج کشور می‌باشد. بیش از ۹۳ % مردم این شهر، فارسی زبان و این شهر در سال ۱۳۸۸ رسما به عنوان پایتخت معنوی ایران لقب گرفت. بند گلستان در ۸ کیلومتری غرب شهر مشهد، ۵ کیلومتری شمال شرق طرقبه و پایان اراضی روستای گلستان و بر روی رودخانه گلستان واقع شده است. با وجود عمر ۵۰۰ ساله این مکان تاریخی، اما هم‌چنان جزو محل‌های دیدنی و توریستی تور مشهد است که گردشگران زیادی هر ساله از این مکان تفریحی و تاریخی زیبا دیدن می‌کنند. شما نیز می‌توانید با رزرو تور ارزان مشهد ، از این محل زیبا و جذاب دیدن کنید.

بند گلستان مشهد 1 بند گلستان مشهد

رودخانه گلستان، از پیوند سه شاخه «مایان»،‌ «دهبار» و «جاغرق» در اطراف روستای حصار به وجود می‌آید که آب‌های سطحی حوزه آبریزی به وسعت ۳۰۲ کلیومتر مربع را در محل گلستان جمع‌آوری می‌کند. معمولا در تابستان و پائیز آب به این منطقه نمی‎‌رسد و فقط در زمستان و بهار به دلیل جریان سیلاب شدید، آب وارد بند گلستان می‌شود و اگر در طول سال بارندگی زیاد باشد، در تابستان و پائیز هم این بند آب دارد. بند گلستان، تعداد زیادی از علاقه‌مندان تور لحظه آخری مشهد به طبیعت و قایق سواری را به سوی خود می‌کشاند. سد گلستان، آجری و تاریخ آن به زمان تیموری برمی‌گردد و اهمیت مهندسی آب را در زمان‌های قبل یادآوری می‌کند. سد مذکور از نام روستای قدیمی گلستان برداشته شده و از نظر موقعیت امام‌زادگان یاسر و ناصر که روایت است، جسد آنها سوزانده شده، دارای اهمیت مذهبی خاصی است.

بند گلستان مشهد 3 بند گلستان مشهد

همان‌طور که عنوان شد، منطقه گلستان، یکی از گردشگاه‌های مهم و جذاب و پدیده‌ای طبیعی در نزدیکی شهر مشهد است. بند گلستان سازه‌ای آجری و عظیم در ابتدای دره طرقبه و منظره‌ای چشم‌نواز را نمایش می‌دهد. این بند با توجه به بازسازی‌ها و مرمت‌های بسیار باز هم حالت طبیعی و اولیه خود را به خوبی حفظ کرده است. در دو طرف بند گلستان، صخره‌های عظیمی وجود دارد و در محلی ساخته شده است که عرض دره تنگ‌تر می‌شود. بنای این بند طوری ساخته شده است که صخره‌ای که در سمت خارجی آن قرار دارد، حکم پشتیبان محکمی برای بند است. در منابع تاریخی در دسترس، بنای بند گلستان را به به شاهرخ میرزا، گوهرشاد خاتون و کنیز گوهرشاد و در تعدادی از منابع، به دوره صفوی نسبت داده‌اند؛ اما سند معتبرتری وجود دارد که در کتاب «اسناد و مکاتبات تاریخی ایران از تیمورشاه تا شاه اسماعیل» به این موضوع اشاره شده که ساختمان بند مربوط به سلطان ابوسعید بن سلطان محمد بن میران شاه بن تیمور است که در سال ۸۶۱ هـ.ق. بعد از تصرف هرات به حکومت دست یافت و در سال ۸۷۳ هـ.ق. به قتل رسید.

بند گلستان مشهد 2 بند گلستان مشهد

بند گلستان در حال حاضر در وقف آستان قدس رضوی و مسجد جامع گوهرشاد است. تا سال ۱۳۵۱ ارتفاع بند گلستان ۱۵ متر بود و خروج آب از آن به صورت سرریز از بالای آن انجام می‌شد. در همین سال آستان قدس رضوی جهت بالا بردن ظرفیت دریاچه بند گلستان، تعمیراتی را انجام داد و ارتفاع بند را ۶ متر افزایش داد و در قسمت انتهای غربی تاج بند گلستان، ۵ دریچه خروجی آب با شش پایه بتنی ساخت. تعمیرات گفته شده تا انتهای سال ۱۳۵۲ ادامه پیدا کرد و در فروردین ۱۳۵۳ بند گلستان رسماً افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. جالب است بدانید که کتیبه‌ای نیز در انتهای قسمت شرقی تاج بند گلستان، روی صخره‌ها نصب شد که اکنون نوشته‌های آن به سختی قابل خواندن است. بازدید از این مکان تاریخی و زیبا را به مسافران تور مشهد که علاقه‌مند به دیدن اماکن تاریخی و پدیده‌های طبیعی دارند، سفارش می‌کنیم.
آدرس: ۸ کیلومتری غرب مشهد، بعد از پارک جنگلی وکیل آباد، بر روی رودخانه گلستان

بند گلستان مشهد بند گلستان مشهد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 2.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • عسل

    آب داره الان؟

    ۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • عسل

    سلام خداقوت
    الان بخاطر شرایط کرونایی بازه؟

    ۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    همون چالیدره هست؟چون شباهت خیلی زیادی به هم دارن

    ۴ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • SAJJAD

      نه

      ۳۰ شهریور, ۱۳۹۸
  • پریسا جهانیان

    جای بسیار قشنگی بود فقط حیف اکثر مواقع دیگه آب نداره … 🙁

    ۲۶ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *