جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بنای چهارسوق ( موزه مردم شناسی )

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ اسفند ۱۳۹۳

موزه مردم شناسی ساوه، تنها موزه این شهرستان بوده که در محل بنای تاریخی چهار سوق در سال ۸۶ افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرده است. این موزه همزمان با تعطیلات نوروزی و حضور پر رونق گردشگران، با استقبال چشمگیر مسافران نوروزی مواجه است.
راهنمایان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور در این مکان، اطلاعات کامل را در اختیار مسافران و گردشگران قرار می دهند. تاکنون صدها بروشور حاوی اطلاعات مورد نیاز و معرفی آثار باستانی، تاریخی و گردشگری شهرستان ساوه بین مسافران نوروزی توزیع شده است. موزه مردم شناسی ساوه ، درجنوب مسجد انقلاب و آب انبار چهار سوق این شهرستان واقع شده است.

بنای چهار سوق ساوه با توجه به تزیینات موجود، از یادگارهای دوره صفویه به شمار می رود که عمده مصالح کار شده در ساخت این بنا، آجر، سنگ، کاشی، آهک، گچ و خاک است. گنبد چهار سوق با دهانه ای نزدیک به ۱۵ متر و ارتفاعی به همین اندازه از بیرون دارای پلان ۱۲ ضلعی و از داخل بنا دارای پلان مدور بوده که شامل چهار دالان و هشت حجره است. این اثر تاریخی در گذشته به عنوان محور اتصال راسته اصلی و مسیر بازار بوده و در دوره هایی نیز به عنوان تکیه جهت برگزاری مراسم عزاداری و نیز به عنوان زورخانه جهت انجام ورزش های باستانی کاربری داشته است.
این بنا در سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال ۸۶ به مناسبت روز جهانی صنایع دستی به عنوان نخستین موزه شهرستان ساوه (موزه مردم شناسی) باهدف معرفی قومیت‌ها وفرهنگ مردم ، مورد بهره برداری قرار گرفت.

هم اکنون ‎ ۱۰۰قلم اشیای مردم شناسی و باستان شناسی شامل لوازم فلزی، سفال، تابلو، کاشی تزیینی و ماکت اماکن تاریخی در این موزه به نمایش درآمده است.

به منظور خدمات بهتر به بازدید کنندگان و گردشگران این موزه صبح و عصر باز و برای عموم آزاد است.

120 بنای چهارسوق ( موزه مردم شناسی )

219 بنای چهارسوق ( موزه مردم شناسی )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد