رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ آذر ۱۳۹۲

بقعه پیر سرخ لار

لینک این مطلب کپی شد!

آرامگاه پیرسرخ در جنوب غربی شهرقدیم لار در محله کوریچان واقع شده است.
قدمت این بنا به دوران صفویه میرسد.
گرچه امروزه بخش عمده آن ویران شده، معهذا یکی از اماکن مقدس لار می باشد. این بنا با ستونهای دوسوم عمودی در گوشه ها، احتمالا قبلا مفروش بوده است. روی برخی از دیوارها، در طرف بیرونی هنوز آثار نقش و نقوش دیده می شود. روی پایه بسیار باریک روی هر دیوار بیرونی، سنگ کاری باریکی مشاهده می شود که از سه ردیف کار شده است.
بالای آنها یک فرورفتگی چهارگوش دیده می شود که با فاصله تزئین نشده از قسمت سنگ کاری مجزّا شده است. در دو طرف درب ورودی، دو ستون به جلو آمده مشاهده می شود. اتاق درونی هشت گوش با قطر ۵.۶۰ متر دارای فرورفتگیهایی است که در دیوارهاست و برخلاف جداره بیرونی و دیوارهای سنگ فرش شده، فقط گچ کاری شده بودند. طبق عقیده اهالی، این بنا برای برادر شاهچراغ ساخته شده است.
این امامزاده امروز برای اهالی محلی مقدّس است. گفته می شود که در حفریات مربوط به هفتاد سال پیش در داخل ساختمان یک پنجه طلائی ظاهر شده است، ولی در سال ۱۳۶۹ خورشیدی، اثری از آن دیده نشده است.
زیر قبر به راه پلّه ای دست یافته اند که منتهی به یکی از منازل مجاور می شود و تا عمق هفت متر پیش رفته اند، ولی از ادامه کار به خاطر ترس از وجود ارواح خودداری شده است. بطوری که دیوارها امروزه فقط تا ارتفاع دو متر وجود دارند و بقیه از بین رفته است.
متاسفانه علیرغم ثبت این اثر درفهرست آثار ملی، نگهداری شایسته ای از این بنا بعمل نمی آید.

آدرس: جنوب غربی شهر قدیم لار، محله کوریچان

پیرسرخ 1 بقعه پیر سرخ لار

پیرسرخ 2 بقعه پیر سرخ لار

پیرسرخ 3 بقعه پیر سرخ لار

پیرسرخ بقعه پیر سرخ لار

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *