رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ آبان ۱۴۰۰

بقعه بابا افضل کاشان

لینک این مطلب کپی شد!

بقعه بابا افضل کاشان در روستای مرق، در ۳۰ کیلومتری شهر کاشان استان اصفهان قرار دارد. اساس آن را متعلق به دوره مغولان می دانند. این اثر در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شماره ثبت ۳۷۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.این بنا مقبره افضل الدین محمد بن حسین مرقی کاشانی معروف به “بابا افضل” است. او از علما و عرفای قرن هفتم هجری قمری بوده و از او تألیفات و تصنیفات زیادی به نظم و نثر و عربی و فارسی به یادگار مانده است. در تاریخ وفات وی، اختلاف نظر هست و به احتمال قوی، در سال ۶۶۷ بوده است.

معروف است که خواجه نصیرالدین طوسی خواهرزاده بابا افضل بوده؛ و حکایت کرده اند که در سال ۶۶۲، مسئله ای از علم کواکب را برای خواجه نصیرالدین طوسی حل کرده است. مزار دیگری در جوار مرقد باباافضل وجود دارد که به یکی از سلاطین زنگبار نسبت می دهند و می گویند که پس از ملاقات با باباافضل، از سطلنت کناره گرفت و به خدمت او در آمد. دو مزار دیگر در مقبره منسوب به پسران باباافضل است.

بابا افضل بقعه بابا افضل

بابا افضل الدین مرقی که بود؟

بابا افضل الدین مرقی کاشانی از شاعران و دانشمندان نیمه دوم سده ۶ و نیمه نخست سده ۷ هجری قمری و یکی از بزرگترین رباعی سرایان ایرانی است.این شاعر در بالندگی و گسترش حکمت و ادبیات عرفانی در تاریخ اسلامی ایران نقش بسزایی داشته است.جامع الحکمه ، ینبوع الحیات ، عرض نامه ، دیوان اشعار ، مدارج الکمال ، ساز و پیرایه شاهان از جمله آثار این حکیم است .آرامگاه این فیلسوف در پای کوهی خوش منظره و سرسبز در روستای مرق در ۳۵ کیلومتری غرب کاشان با گنبد فیروزه ای خودنمایی می کند .

این بقعه با آثاری از معماری آن دوران و محراب و گچ بری های زیبا و تزئینات هنری و صندوق چوبی مربوط به سال ۹۱۲ هجری قمری همراه با مناظر و چشم انداز های طبیعی ، یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری است.

کتیبه موجود در بقعه

کتیبه صندوق چوبی مرقد مورخ ۹۱۲ و قدیمی ترین تاریخ ثبت شده در بناست. ماده تاریخ کتیبه منظوم در بقعه تاریخ ۱۱۰۱ را نشان می دهد. کتیبه ای بر دیوار غربی گنبدخانه تاریخ ۱۲۶۹ دارد.محراب گچ بری زیبایی در این بقعه وجود دارد که کتیبه هایی به خط کوفی دارد .و با گل و بوته های برجسته تزیین یافته و آن را متعلق به قرن هفتم هجری قمری می دانند. با توجه به کتیبه های موجود، در دوره صفویان، کارهای مهمی در مقبره صورت گرفته و صندوق روی مرقد در این دوره ساخته شده است. این بنا در طی زمان چندین بار مرمت شده و هم اکنون گنبد آن در دست بازسازی است.

اما در خصوص قدمت روستای مرق، اقوال گوناگونی وجود دارد که هر یک حکایت از سابقه طولانی سکونت در این روستا دارد. عده ای قدمت روستا را به زمان اسکندر مقدونی نسبت می دهند. دلیل آن را سکه های طلای مکشوفه از قبرستان متروکه محله دروازه می دانند. وجود مدفن شاعر صاحب نام و پر آوازه قرن هشتم هجری، حکیم افضل الدین مرقی معروف به (بابا افضل) در این روستا از دیگر دلایل قدمت روستاست. همچنین وجود درخت سرو کهنسال در حیات مسجد جامع که سابقه آن را به پیش از دوران زندگی بابا‌ افضل بر می گردد. گواه دیگری بر قدمت این روستاست. اعتقاد بر این است که درهای مقبره باباافضل را از چوب های این درخت ساخته اند.

باباافضل

روستای مرق

روستای مرق به لحاظ موقعیت طبیعی خود نیز دارای جاذبه ها و ظرفیت های متنوع گردشگری است. مسیرهای کوهنوردی، ییلاق مرق و چشم اندازهای بسیار زیبای آن، وجود فضاهای اقامتی مناسب در حاشیه رودخانه، پوشش گیاهی روستا و چشم اندازهای عمومی روستا و اعتدال هوا و… از جمله جاذبه های طبیعت گردی این روستا است. که موجب شده گردشگران این روستا را به عنوان مقصدی برای گذران اوقات فراغت خود به ویژه در فصل بهار و تابستان انتحاب کنند.

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *