رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ اسفند ۱۳۹۲

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱ – ایرنا – تهران – هنگامی که از محیط و کار خسته می شویم سفر و مسافرت نخستین گزینه ای است که به آن توجه می کنیم؛ این نسخه شفابخش دستکم دو فایده برای انسان دارد نخست روح خسته و آزرده آدمی را آرام می کند و بعد به تجربیات و پختگی مسافر و گردشگر می افزاید.

نوروز کم کم از راه می رسد و بسیاری از هموطنان از هم اکنون خود را برای مسافرت و سفر آماده می کنند اما فارغ از تفریح و رفع خستگی، این سفر چه فوایدی برای انسان به همراه دارد؟

انسان بسیاری از تجربیات، علم و دانش را از سفر می آموزد و مسافرت در واقع گنجینه عظیمی از آموزه ها را برای افراد به همراه دارد.

بگو در زمین سیر و سفر کنید و بنگرید که عاقبت کار کسانی که آیات و نشانه های خداوند را باور نداشتند و تکذیب می کردند چگونه بود. (قرآن کریم، سورهٔ انعام، آیهٔ ۱۱)

از میان رفتن غم و اندوه از دل انسان از جمله فواید سفر است. روح خسته و آزردهٔ آدمی از آلام زمانه و از غوغا و هیاهوی اضطراب آور و تب آلود روزگار ماشینی و عصر رایانه خسته است و این خستگی بر جسم وی اثر می گذارد و او را بیمار می کند.

با سیر در زمین، دریا و آسمان، انسان به عظمت هستی پی می برد و به خُردی و کوچکی خود آگاه می شود.

انسان در سفر از زندگی عادی و تکراری دور می شود و مسافرت او را به دنیای ناشناخته ها می برد. کنجکاوی و جست و جو در این دنیای ناشناخته ها به آموزه های او می افزاید تا به مدد آن به زندگی خود تحول بخشد.

انسان در مسافرت با ناملایمات و سختی های شیرینی روبرو می شود و همین مصائب ها او را با تجربه تر و پخته تر از گذشته می کند تجربیاتی که چراغ راه او در زندگی آینده خواهد بود.

با توجه به همین فواید سفر است که سعدی شیرازی می فرماید: بسیار سفر باید تا پخته شود خامی صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی.

** سفر بهترین راه مداوای بیماری ها

امروزه بسیاری از پزشکان و روانپزشکان بر این باور هستند که بهترین راه مداوای بیشتر بیماری ها، تغییر محیط دائم زندگی و دل سپردن به طبیعت است و این تغییر محیط تنها از راه سفر میسر است.

آدمی از دیرباز به فایدهٔ مسافرت در مداوای بیماری های گوناگون روحی و جسمی پی برده است. سفر به نقاط خوش آب و هوا یا به نواحی دارای آب گرم معدنی از هزاران سال پیش متداول بوده است.

سفر به شما این امکان را می دهد که کمی فشارهای روحی و جسمی را از خود دور کنید هر چند امکان دارد در طول مسافرت با اضطراب و استرس هایی نیز مواجه شوید اما این استرس مثبت و مفید خواهد بود.

اکنون در کشورهای توسعه یافته، دولت ها و کارفرمایان، کارکنان خود را تشویق می کنند که دست کم چند روز از سال را در فضائی خارج از محیط زندگی دائمی خود بگذرانند، به مسافرت روند تا بتوانند با استفاده از موهبت ها و زیبائی های طبیعی و ایجاد تنوع در زندگی و دیدن شهر و سرزمین های دیگر خستگی روانی و روحی خود را برطرف کنند تا هنگام بازگشت با روحیه ای تازه و قوائی تجدید شده به تولید و کار و ابتکار مفید مشغول شوند.

** کسب دانش و آشنایی با فرهنگ ها

کسب دانش و معرفت از جمله منافع سفر است. به گواهی تاریخ، اکثر مردان اهل دانش برای آموختن به سفرها می رفتند و تلخی ها و شیرینی های مسافرت را تجربه کرده اند تا توانسته اند آثار ماندگار از خود برجای گذارند.

مسافرت از هر نوعی که باشد باعث می شود برای مدتی از زندگی عادی خود دور شوید و همین مساله به تنهایی انرژی زیادی به شما می دهد.

سفر کردن دید و احساس تازه ای نسبت به فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف به شما می دهد و کمک می کند که از زندگی بیشتر لذت ببرید. سفر حتی باعث می شود دید تازه ای نسبت به شهر خودتان هم پیدا کنید.

سفر کمک می کند تا افراد مختلفی را ملاقات کنید. اجتماعی بودن و معاشرت کردن نوعی درمان به حساب می آید و باعث می شود با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف آشنا شوید.

** تجربه هایی که انسان از سفر می آموزد

فیروز ناظری کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در سفر انسان تجربه هایی می آموزد که در روزهای عادی این فرصت برای او فراهم نیست.

وی افزود: انسان در سفر باید از تمام فرصت های آن استفاده کند تا بتواند توشه ارزشمندی برای زندگی خود بدست آورد که همانا بالا بردن روحیه و رفع خستگی زندگی شهری و مدرن است.

ناظری اظهار کرد زندگی شهری بویژه در جهان سوم که با ساخت و سازهای مدرن آمیخته شده فضای خشک و بی روحی ایجاد کرده که هر انسان را پس از مدتی آرزده و خسته می کند و به همین دلیل انسان پس از مدتی اقامت در این مکان ها نیازمند حضور در طبیعت است.

وی گفت: در کلان شهرهای کشور از جمله تهران مردم با طبیعت بیگانه شده اند و زندگی طبیعی ندارند و روزانه دائم بین محل کار و خانه در رفت و آمد هستند که این موضوع به یکنواختی زندگی او می افزاید.

ناظری افزود: انسان تمایل دارد پس ازمدتی کار به دامن طبیعت برود و چنانچه این فرصت برای او مهیا نشود افسرده و غمگین می شود و این می تواند او را در مقابل مصائب زندگی کم تحمل کند.

وی تصریح کرد برنامه ریزی برای خروج از هیاهوی شهرها و زندگی ماشینی نیاز امروز بشر است و چنانچه به آن بی توجهی شود صدمات فراوانی به جامعه انسانی وارد می کند.

ناظری گفت: انسان برای کاستن از فشارهای زندگی شهری و کار لازم است که چند ساعت در روز به طبیعت پناه ببرد تا تنش های زندگی روزمره را کاهش دهد.

وی افزود: همه ما در روز با تنش هایی در محل کار یا خانه روبرو هستیم و برای رفع آن باید به مسافرت و دور از شهر عزیمت کنیم.

ناظری گفت: هر چند اصطلاح گردشگری واژه جدیدی است اما موضوع آن تازه نیست و ایرانیان همواره در ایام مختلف از جمله ۱۳ فروردین به عنوان یک سنت دیرینه به دامن طبعیت می رفتند تا با تقویت روحیه خود با انگیزه و توانایی بیشتری در محل کار حاضر شوند.

این کارشناس تصریح کرد در ایام نوروز و تابستان بسیاری از افراد به مسافرت می روند که برخی از آنان به زادگاه خود می روند که معمولا خانه و کاشانه آنان مشخص هست اما برخی مسافرند و باید در هتل ها و کمپ ها استقرار یابند.

وی گفت: هجوم این مسافران مشکلاتی در تهیه محل اقامت آنان و همچنین راه بندان های طولانی در سطح جاده ها منجر می شود.

این کارشناس افزود: برای رفع این مسایل باید زیر ساخت های گردشگری ازجمله وضعیت راه ها و محل های اقامت مورد بررسی قرار گیرد و با ایجاد راه ها و اقامتگاه های جدید کمبودها را برطرف کنیم.

** سفر کنید

سفر کردن یکی از فعالیت هایی است که نباید نادیده گرفته شود، انسان باید از فرصت های مسافرت نهایت استفاده را ببرد و همچنین از تأثیری که این عمل بر جسم و روح او برجای می گذارد استقبال کند.

اما در کنار این مزیت های مسافرت، برگزاری جشنواره های مختلف بین المللی در شهرهای گردشگرپذیر کشور برای آشنایی مسافران با آداب و رسوم مختلف ضروری بنظر می رسد.

در این جشنواره ها می توان در کنار عرضه صنایع دستی، گوشه ای از فرهنگ غنی این سرزمین از جمله موسیقی، هنرهای بومی، آئین های نوروزی، چهارشنبه سوری و سفرهٔ هفت سین را ارایه کرد.

برگزاری این گونه جشنواره ها می تواند علاوه بر کسب درآمدهای چشمگیر برای مقصد، آشنایی گردشگران و مسافران را با سنت های محلی نیز فراهم کند.
81051062-5510950 بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *