رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

برج خواجه نعمت عقدا

لینک این مطلب کپی شد!

برج خواجه نعمت عقدا یا دیوار خواجه نصیر مجاور بقایای حصار قدیمی شهر تاریخی عقدا از توابع شهرستان اردکان قرار دارد.دارای برج بلند ورفیع می باشد .بابرج بلند خویش بام عقدا را تشکیل داده این مجموعه دارای شاه نشین محل پذیرایی از کاروانیان بار انداز، شتر خان وغیره بوده که در حال حاضرحصار گلی آن اطراف آن با دو برج کوچک نگهبانی به صورت نیمه خرابه باقی مانده است .این برج که بلندی آن حدود ده متر است .برج اصلی سالم مانده است .این اثر، در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۳۶۱۲، به عنوان یکی از آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است.

-خواجه-نعمت1 برج خواجه نعمت عقدا

معماری برج خواجه نعمت

برج خواجه نعمت عقدا ساختمانی سه طبقه از مصالح خشت و گل یا به کارگیری آجر فرش در بام، شرفی بام، پوشش چلیپایی سقف غرفه های داخلی و کف است. هر سه طبقه بنا در فاصله های یک متری، دارای روزنه های دیده بانی و تیرکش است. ورودی اصلی بنا در ضلع شرقی و در ارتفاع چهار متری زمین قرار دارد. در ساخت آن از سنگهای کوهی استفاده برده اند .پله های قدیمی آن تا چند سال قبل باقی بود .

در دیوارهای اطراف این برج وپشت بام آن سوراخ هایی جهت دیده بانی بعنوان تیر کش وجود دارد در تمامی جهات جهت تیر اندازی قرار دارد تنها راه ورود به برج برای مهاجمین سوراخ کردن دیوار یا نزدیکی به برج بوده است داخل برج، حیاطی مربع شکل و غرفه هایی در اطراف آن دارد و پوشش سقف غرفه ها به صورت طاق و تویزه و بعضاً از اندود کاهگل پوشیده شده و با گچ سفید کاری شده است.

-خواجه-نعمت5 برج خواجه نعمت عقدا

در کف طبقات در قسمت مشرف به حیاط، در بعضی از قسمت ها اثراتی از شبکه آجی بر جای مانده است برج خواجه نعمت ، این برج سه طبقه و بلند به همت و پیشنهاد خواجه نعمت به دولت مرکزی برای استفاده کاروان‌ها در دوره صفویه بنا گردیده است ودارای دو شتر خوان به منظور خواباندن و استراحت شتران بوده است که در آن میتوان ظرافت معماری ایرانی را مشاهده نمود . دیوارهای داخلی برج از آجر بوده است وبه صورت دیوار کوتاه از سقوط افراد جلوگیری می کرده است در وسط برج چاه آبی موجود بوده است . وراه خروجی جهت افراد بوده است . قنات ازاین برج رد می شده است . برج خواجه نعمت مربوط به دوران ایلخانی صفوی می باشد.

-خواجه-نعمت2-scaled برج خواجه نعمت عقدا
-خواجه-نعمت4 برج خواجه نعمت عقدا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *