رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ شهریور ۱۳۹۹

بدنه های تاريخی ميدان مخبرالدوله

لینک این مطلب کپی شد!

بدنه های تاريخی ميدان مخبرالدوله ، در شهر تهران واقع شده است .نمای بدنه میدان مخبرالدوله یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در تهران است که قدمت آن مربوط به پهلوی می باشد و در تاریخ ۱۳۸۴/۱۲/۱۶ به شماره ثبت ۱۴۶۱۸ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده تهران میدان مخبرالدوله، تقاطع خیابان جمهوری و خیابان سعدی می باشد.

 بدنه های تاريخی ميدان مخبرالدوله

چهارراه مخبرالدوله (استقلال‌) قسمتی از بافت تاريخی شهر تهران در نزديکی ميدان بهارستان است که بخشی از خاطرات تاريخی را در خود گنجانده است. در ميدان مخبرالدوله در چهار طرف ميدان‌، سه نوع معماری از دوره‌های مختلف وجود دارد. بناهای آجری ضلع غربی ميدان مربوط به دوران قاجاريه است‌. انتشارات اميرکبير در ضلع جنوب شرقی ساختمانی با مشخصات دوره پهلوی است‌. هم اکنون بخش‌های تاريخی ميدان سابق مخبرالدوله در ضلع شرقی، غربی و شمال آن به شکل پيشين حفظ شده که سازمان زيباسازی در نظر دارد به شکل قديم بازسازی و مرمت کند.

-1 بدنه های تاريخی ميدان مخبرالدوله

چهارراه مخبرالدوله که تا پيش از اين در قالب يکی از ميدان‌های قديمی شهر مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، تبديل به چهار راه شده و در چهارسوی آن، روگذر عابر پياده، بدون ‌توجه به قدمت و ارزش تاريخی آن احداث شده بود. مخبرالدوله هدايت، رييس الوزرا دوره رضا شاه پهلوی بود و اين چهارراه را به ياد او نام‌گذاری کرده‌اند که بعد از وقوع انقلاب اسلامی به نام ميدان استقلال نامگذاری شد. «مخبرالدوله هدايت» در اواخر سال ۱۲۸۹هجری قمری در تهران متولد شد و در زمان حکومت پهلوی دوم از دنيا رفت.

-3 بدنه های تاريخی ميدان مخبرالدوله
به اين ترتيب او حکومت ناصرالدين شاه، مظفرالدين شاه، محمدعلی شاه، احمد شاه ، رضا شاه و محمد رضا شاه را تجربه کرد. در زمان مشروطيت او در ميان کسانی که قانون اساسی را تصويب کردند حضور داشت و در کابينه رضا شاه پهلوی به سمت رييس الوزرا و وزير علوم رسيد. ساختمان مخابرات ايران که اکنون در ميدان امام خميني (ره) قرار دارد، توسط مخبرالدوله السلطنه هدايت ساخته شد.

-4 بدنه های تاريخی ميدان مخبرالدوله

آدرس نمای بدنه میدان مخبرالدوله تهران : تهران، تهران، میدان مخبرالدوله، تقاطع خیابان جمهوری و خیابان سعدی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *