رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ تیر ۱۳۹۹

بازار پنجه علی یزد

اشتراک گذاری

بازار پنجه علی یزد ،در قلب بازار تاریخی خان واقع شده است .بازار خان یزد جزو قدیمی­ترین بازار­های شهر یزد است که قدمت آن به دوران ناصرالدین شاه قاجار برمی­گردد. معماری زیبا و باشکوه بازار خان یزد دیدنی است. بازار پنجه علی یا همان بازار مسگران یزد در بخش جنوبی بازار خان قرار گرفته و دارای قدمتی ۶۰۰ ساله است. بازار مسگران یکی از بازار­های قدیمی شهر یزد بوده که همچنان شکل کهن خود را حفظ کرده است.

بازار پنجه علی یزد بازار پنجه علی یزد

بازار سنتی

وقتی نام بازار را می‌شنویم ناخود­آگاه مکانی پر از مغازه و حجره­های مختلف پیش چشممان شکل می‌گیرد. در گذشته بازارهای سنتی محلی برای خرید و فروش، مبادله و حتی تولید بعضی صنایع دستی در آن مکان صورت می­گرفت.بازار از کلمه واکار در زبان پهلوی گرفته شده که با گذشت زمان و تغییراتی که بر سر آن آمده به شکل امروزی در­آمده است.بازار­های سنتی نه تنها ستون اقتصادی زمان خود بوده ­اند بلکه زیربنای اجتماعی و معنوی هم داشته­ اند. ساختن مساجد و تکیه­ در بازارهای سنتی حالت معنوی و دینی به این بازار­ها بخشیده است.

بازار سنتی در یزد

شهر یزد اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است که برای کسانی که به تاریخ علاقمند هستند بهترین مکان برای کشف وقایع و بنا­های تاریخی است. اوج هنر معماری ایران اسلامی را در بازارهای تاریخی یزد می­توان دید. مناره­ها و بادگیرهای این بازارها درخشان­ترین میراث فرهنگی و تمدن کهن را به رخ دنیا می­کشند. یزد از دیر باز به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده­ ی تجاری و پرتردد ابریشم دارای اهمیت فراوانی برای تاجران و صاحبان سرمایه بوده است. از این رو بازار­های بزرگ و متعددی در این شهر به وجود آمده است.

بازار­های شهر یزد با معماری اسلامی زیبایش چشم هر بیننده­ای را به خود خیره می‌کنند. این بازار­ها علاوه بر ارزش اقتصادی که دارند دارای اهمیت تاریخی نیز هستند و هرساله گردشگران زیادی را از ایران و سراسر دنیا به خود جذب می‌کنند.

بازار­های تاریخی یزد شامل ۱۷ بازار است که از مهم­ترین آن­ها می­توان به بازار دروازه مهریز، بازار تبریزیان، بازار زرگر­ها، بازار مسگران یا بازار پنجه علی، بازار حاجی قنبر، بازار محمد علی خان، بازار قیصریه ،بازار خان اشاره کرد.

بازار پنجه علی یزد بازار پنجه علی یزد

بازارچه پنجه علی

در بازار خان یزد دیدن حجره ­ها، غرفه ­های فراوان در دسته ­بندی­ های گوناگون، مساجد، آب انبار و تکیه ­ها هر گردشگری را شگفت ­زده می­کند. تمامی این آثار باستانی بازار خان را از یک بازار ساده به گنجینه­ ای از مکان­های تاریخی تبدیل کرده است.این بازار مجموعه ­ای از بازار­های معروف و بزرگ دیگر را در خود جای داده است. از جمله این بازارها می‌توان به بازار مسگران یا پنجه علی، بازار زرگری، بازار قیصریه، بازار کاشی­گری، بازار صدری، بازار ملا اسماعیل، بازار چیتگری و بازار علاقبندی اشاره کرد.

همه­ ی این ویژگی­های منحصر بفرد سبب شده، بازار خان با شماره­ ی ۸۵۴۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردد.جالب اینکه قدمت این بازار به قرن نهم هجری قمری یعنی اواخر دوره­ ی قاجار و اوایل دوره­ ی زند برمی­ گردد. بازار پنجه علی در حد فاصل خیابان قیام یزد واقع شده و در سال ۱۳۸۸ با شماره ثبت ۷۷۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

معماری بازار مسگران یزد

مصالح استفاده شده برای ساخت این بازار خشت، گل و آجر است و سقف آن به شکل طاق و تویزه با قوس جناحی ساخته شده است. معماری خاص و زیبای این بازار باعث شده علاقمندان زیادی برای دیدن معماری­ اسلامی، این بازار را یکی از مقاصد گردشگری خود قرار دهند.

بازار پنجه علی یزد بازار پنجه علی یزد

خانه حاج علی عسکر شیرازی در بازارچه مسگران

خانه حاج علی عسکر شیرازی ملک التجار عهد ناصرالدین شاه واقع در بازارچه پنجه علی چشم هر بیننده ­ای را به خود خیره می­کند. شکوه و جلال این خانه توصیف نکردنی است. پنجره­ های طلاکوب را در کنار سقف­ هایی با نقاشی­ های زیبا شما را تصور کنید. به خانه حاج علی عسکر که می­ روید آمادگی شگفت ­زدگی داشته باشید!

پیشه­ ی بازاریان بازار پنجه علی یزد

در گوشه گوشه ­ی این بازار هنوز هم مس‌گر­ها با چکش ­هایشان مشغول طرح و رنگ دادن به تیکه­ های مس هستند. اما امروزه مانند گذشته همه­ ی حجره ­های بازار متعلق به مسگر­ها نیست و مغازه ­های دیگری مانند پوشاک و سایر اقلام در بازار مسگران به وجود آمده‌اند.

بازار پنجه علی یزد بازار پنجه علی یزد

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

  • تاریخ

    با سلام در مورد قدمت بازار خان نوشتید که قدمت ان به قرن نهم برمیگرپد که ان مصادف با اواخر دوره قاجار واوایل دوره زندیه دانستید. اول اینکه سلسله زندیه قبلتر از دوره قاجار بوده. قرن نهم یعنی دوره تیموریان.زندیه قرن ۱۲ میشه و قاجار اوایل قرن ۱۳. اگه قرن نهم است وس بنوسید تمیوریان اگه دوره قاجاره بنویسید قرن ۱۳.

    ۲۷ مهر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *