رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ دی ۱۳۹۸

بازار حاجی شیراز

لینک این مطلب کپی شد!

از قدیمی ترین بازارهای شیراز می توان به بازار حاجی شیراز اشاره کرد .این بازار دارای ۱۰۰۰ سال قدمت تاریخی می باشد . بازار حاجی در خیابان لطفعلی خان زند بنا شده که دارای قسمت های مختلفی است و شاید درنگاه اول چهره مناسبی از بازار را نتوانید ببینید ولی اگر در بازار قدم بزنیدمتوجه خواهید شد که این بازار بسیار تاریخی است و فقط جنبه تجاری ندارد .  بازار حاجی به دستور قوام الدین حسن ساخته شد، این بازار از جبهه ی شمالی مسجد جمعه شروع می شود و در همان جهت گسترش پیدا می کند.

بازار حاجی شیراز بازار حاجی شیراز

 

در این بازار می توانید انواع لباس و پارچه های محلی و سنتی را بیابید و از اجناس سنتی گذشته خرید کنید. این بازار در شمال شرقی مسجد جامع شیراز قرار گرفته است.بازارچه حاجی شیراز در بخش فروش خود دارای اجناس جالب و متفاوتیست. این بازار یکی از مراکز اصلی لوازم سنتی در شیراز به حساب می آید و شما می توانید اجناسی را از جمله پوشاک محلی و سنتی، صندوقچه، ترمه، محصولات خشکبار، لوازم بهداشتی، لوازم خیاطی، پارچه های رنگی، دیگ و پایه و … در این بازار پیدا کنید. یکی از پر طرفدارترین بازارها در این استان، بازار حاجی در شیراز است که کالاهای ریز و درشت بسیار کارآمدی دارد.

بازار حاجی شیراز بازار حاجی شیراز

معماری بازار حاجی

مرمت بازار حاجی بار ها انجام شده و در طی سال های متفاوت مورد بازسازی قرار گرفته است. بروز ترین مرمت این بنا در قسمت های قالب کاربندی، طاق بندی، ایجاد سقف کاذب و عرق چین بوده که در سال ۱۳۹۲ انجام شد.تاریخچه بازار حاجی شیراز به عهد دیلمیان باز می گردد، این بنا دوره های مختلف تاریخی را به خود دیده و در هر زمانی تغییراتی صورت گرفته مانند : سقف شیروانی که در قسمت ورودی ایجاد شده، سنگ فرش کف در قسمت هایی تغییر کرده است و … . تا یک دهه گذشته سقف بنا یکپارچه چوبی بوده و بتازگی به سقف سبک تبدیل شده است.

نحوه دسترسی به بازار حاجی

آدرس : خیابان لطف علی خان زند، بعد از سه راه طالقانی، سمت راست

بازار حاجی شیراز بازار حاجی شیراز

بازار حاجی شیراز بازار حاجی شیراز

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *