رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ بهمن ۱۳۹۹

بازارچه صفویه تهران

لینک این مطلب کپی شد!

بازارچه صفویه تهران یکی از قدیمی ترین مراکز خرید در تهران است. یک مرکز خرید سنتی که برای عموم مردم تهران یادآور خاطرات زیادی می باشد. در بازار صفویه می توانید معماری قدیم مراکز خرید را مشاهده کنید. سبک بازار به سبک قدیم و شبیه به حجره های گذشته است و هنوز حس و حال آن روز ها را دارد.بازارچه صفویه تهران در سال ۱۳۴۷ ساخته شد، ایده اولیه آن از بازارچه بلند اصفهان است. در سالهای ابتدایی، بازار به صورت غرفه غرفه بود و بعد از گذشت چندین سال، در سال ۱۳۵۰ این بازا به شکل واحد های تجاری در آمد و به مدت ۲ سال به فروش رسید. در سال ۵۰ بازارچه صفویه نخستین بازار تهران محسوب می شد به همین دلیل رونق زیادی داشت و خرید و فروش عموم مردم از این بازار بود. در آن زمان این منطقه به شلوغی و گستردگی امروز نبود و «پارک شاهنشاهی» که امروز آن را با نام «پارک ملت» می‌شناسیم در حال ساخت بوده و مناطق اطراف آن خالی و هموار بوده است.

-صفویه-تهران-4 بازارچه صفویه تهران

با تکمیل شدن ساخت «پارک ملت» و «بازارچه صفویه» این منطقه رونق بیشتری گرفت و کسبه هم به سوی این بازارچه زیبا جذب شدند و تا سال ۱۳۵۲ تمام مغازه‌های این پاساژ پر شدند. معماری این بازارچه از معماری بازارچه «بلند» اصفهان الگوبرداری شده است و در ساختن نما و داخل آن هنرمندان نهایت سلیقه را به خرج داده و از طرح‌هایی بسیار زیبا بر روی کاشی‌ها و گچ‌بری‌ها استفاده کرده‌اند. در حال حاضر علاوه بر بخش تجاری، بازار به دلیل معماری خاص و منحصر به فرد خود توجه گردشگران را نیز جلب کرده و به عنوان میراث فرهنگی از آن یاد می شود.

-صفویه-تهران-1 بازارچه صفویه تهران

سازندگان اوليه اين مركز كه هر دو امروز به رحمت خدا رفته‌اند، حسن پيرايش و محمد تقی نيلی بودند كه هر دو از كسبه و تاجران بزرگ زمان خود بوده‌اند. مرحوم پيرايش در ميان تاجران بازار اسم و رسمی داشته و بزرگ‌ترين فروشگاه شهر را در محله لاله‌زار راه اندازی كرده بوده. بازار صفويه درست در جای يك فروشگاه بزرگ طراحی و احداث شده و به تدريج كسبه از نقاط مختلف از آن استقبال كرده و در اين مركز جمع شدند.به طوری كه در سال ۵۳ بازار با تمام ظرفيت و كارايی خود به فعاليت پرداخته‌اند.
برخی از كاسبان ديگر اين بازار اما درباره ساخت اين بازار چيزهای ديگری می‌گويند. آنها عقيده دارند بازار صفويه در ابتدا قرار بوده هتلی باشد كه ظاهرا بنيانگذاران اين مجموعه به علت هزينه‌های بالای ساخت هتل تصميم گرفته‌اند كه تغيير كاربری داده و آن را به مركز تجاری تبديل كردند.اما راز اصلی سحر اين بازار در معماری آن است. معماری بی نظيری كه اين بازار را به خواهر خوانده بازار هنر اصفهان تبديل كرده است.

درباره بازار صفويه بايد اين نكته را گفت كه اين مكان نخستين مركز تجاری است كه به صورت كاملا متمركز در تهران راه‌اندازی شده است. اين مكان زمانی علاوه بر معماری خاصش يكی از قطب‌ها و مراكز محبوب تهرانی‌ها بوده است. هرچند امروز نيز اين محبوبيت به قوت خود باقی است اما تعداد بی شمار پاساژ و مراكز خريد در تهران و همچنين يك طرفه شدن خيابان ولی‌عصر بر بازديد خريداران بازار صفويه تاثير گذاشته است.

-صفویه-تهران-6 بازارچه صفویه تهران
اين بازار گرچه با هدف عرضه صنايع دستی آغاز به كار كرده اما امروز بسياری از پوشاک زنانه و مردانه، زيورآلات، طلا و جواهر، لوازم آرايش، كيف و كفش عطر و ادكلن را به انضمام صنايع دستی اصفهان عرضه می كند. اين پاساژ سه طبقه دارد كه طبقه هم كف اين پاساژ را عموما مغازه‌های پوشاك زنانه و مردانه، زيورآلات، لوازم آرايش، ساعت فروشی و حتی عطاری و يك مغازه كوچک فروش صنايع دستی تشكيل می‌دهد.
اما برند بوسينی (توليد كننده انواع پيراهن ورزشی) و برند بوفالوی سفيد (توليد كننده كيف و كفش) تنها برندهايی هستند كه طبقه اول پاساژ صفويه را قُرق كرده‌اند. به غير از اين دو مارک، برند هاليدی نيز از جمله شركت‌هايی است كه مغازه ای اختصاصی در اين بازار دارد.
عموما قيمت‌ها در اين بازار متناسب است و هم قيمت اقتصادی دارد. آنچه مسلم است اين است كه به خصوص در پايان دست خالی از آنجا بيرون نخواهيد رفت.اما بهترين بخش اين مجموعه بازار بزرگ صنايع دستی آن است كه در طبقه زير همكف اين بازار واقع شده و تمامی صنايع دستی بازار بزرگ اصفهان را در خود دارد. از سماور‌های طلايی تا آينه و شمعدان‌های ميناكاری، انواع كيف و كفش‌های دست بافت، قالی‌ و گليم و جاجيم، تابلوفرش‌های دست بافت، ظروف چينی و لعابی ، ظروف نقره و قلم‌كار، زيرورآلات نقره و لباس‌های محلی روستاهای اصفهان.

-صفویه-تهران-2 بازارچه صفویه تهران

در این بازار کافی شاپ، رستوران، فست فود و کافی نت وجود ندارد. پارکینگ مجموعه همان خیابان های اطراف و پارکینگ پارک ملت محسوب می شود، بعلاوه خود بازار فاقد تاکسی برای خریداران است.

طراحی معماری

یکی دیگر از دلایل پرطرفدار بودن بازار صفویه تهران، نقوش، کاشی کاری ها، آجر کاری ها و نقاشی هاییست که از دوره پهلوی دوم در این بازار به یادگار مانده است. اگر بقصد خرید به این بازار نرفته اید، توصیه میکنم برای بازدید معماری و درک حس و حال بازارچه، حتما به آن رجوع کنید. پاساژ صفویه دارای سه طبقه همکف، زیر زمین و طبقه اول می باشد. در طبقه همکف یک راسته اصلی و چهار راسته فرعی وجود دارد که بر سر تقاطع این دو، چهارسو ها بوجود می آیند که دارای تزئینات خاص خود و آب نما هستند.

-صفویه-تهران-5 بازارچه صفویه تهران

نحوه دسترسی به بازار صفویه

موقعیت دسترسی بازار با استفاده از بی آر تی و تاکسی های پارک ملت و خط متروی منتهی شده به بازار ایستگاه میرداماد است.
آدرس:تهران ، خیابان ولیعصر، روبروی ورودی اصلی پارک ملت، بازارچه صفویه
بهترين راه برای رفتن به بازار صفويه استفاده از خط يک مترو تهران و پياده شدن در ايستگاه مترو ميرداماد است اما كسانی كه ساكن جنوب تهران هستند، مي‌توانند با استفاده از اتوبوس راه‌آهن-تجريش كه درست روبه‌روی بازار صفويه ايستگاه دارد، به راحتی و با يك خط اتوبوس به اين بازار بيايند.
اما اگر شما جز كسانی هستيد كه سفر با وسايل حمل و نقل عمومی را دوست نداريد بهترين راه استفاده از تاكسی ‌های مستقر در ميدان ونک و ولی‌عصر است. البته برای بازگشت از بازار چون خيابان يك طرفه است فقط اتوبوس‌های راه‌آهن-تجريش می‌تواند كارگشای باشد و شما را تا ونک يا ولی‌عصر برساند.
پاساژ صفويه همه روزه از ۱۰ صبح تا شب داير است. روزهای جمعه نيز از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر پذيرای بازديدكنندگان و خريداران خواهد بود. اين بازار دو پاركينگ با ظرفيت ۱۰۰ خودرو و دو رستوران به نام‌های ملت و شيلا دارد كه به ميزبانان اين بازار ارائه خدمت می‌كند.در اين مركز تجاری سالی یک بار و در پايان سال جشنواره برگزار می‌كند و به قيد قرعه به خريدارن هدايايی اهدا می‌كند. همچنين دو بار در سال، حراج ويژه برگزار می‌شود كه كالاها تا ۷۰ درصد هم تخفيف می‌خورد.

-صفویه-تهران-3 بازارچه صفویه تهران

 

-صفویه-تهران بازارچه صفویه تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *