رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ تیر ۱۳۹۴

ایران به دنبال “چینی‌های پول‌ساز”

اشتراک گذاری

تاریخ خبر:۱۳۹۴/۰۴/۰۵-معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تهیه‌ی برنامه عملیاتی گردشگری چین در سال ۲۰۱۶ میلادی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، اداره کل گردشگری چین پیش‌بینی کرده است، تعداد سفرهای داخی و خارجی این کشور تا سال ۲۰۲۰ به ۶ میلیارد سفر برسد. این رقم برای کشورهایی که تمایل دارند صنعت گردشگری خود را توسعه دهند شگفت‌انگیز است.

از سوی دیگر براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی در سال ۲۰۱۴، گردشگران چینی از نظر میزان هزینه در سفرهای خارجی رتبه‌ی نخست جهان را کسب کردند. این هزینه با رشد ۲۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳، به رقم ۱۶۵ میلیارد دلار رسید. برای همین آمریکا که سال گذشته بیشترین درآمد صنعت گردشگری‌اش را از محل سفر چینی‌ها بدست آورده، تلاش می‌کند تا ورود آن‌ها را به این کشور تسهیل کند.

کره جنوبی و ژاپن که روابط سیاسی چندان مثبتی با چین ندارند نیز از سال گذشته برای جذب گردشگران چینی وارد رقابت سختی شده‌اند. اروپایی‌ها هم از این ظرفیت غافل نشده‌اند و دنبال راه‌هایی برای تسهیل کردن سفر چینی‌ها به کشورهای خود هستند.

برای گردشگران چینی، غذا و راهنمای چینی‌زبان اهمیت زیادی دارد، آن‌ها تمایل دارند هنگام سفر حتما غذای چینی بخورند و یک راهنما، مسلط به زبان‌شان آن‌ها را همراهی کند. دقیقا همان دو نقطه ضعف صنعت گردشگری ایران که به بازار چین چشم دوخته است. برای همین هم مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری کشور به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در این برنامه عملی که تا سال ۲۰۱۶ طراحی می‌شود برای موضوعاتی چون آموزش راهنمای گردشگری چینی‌زبان، ایجاد رستوران‌های چینی و حضور در نمایشگاه‌های دو کشور برنامه‌ریزی شده است.

وی اضافه می‌کند: ما حدود یک سال است که روی این برنامه کار می‌کنیم و امیدواریم در سال ۲۰۱۶ آماده شود. البته اجرا و به نتیجه رسیدن آن شرایط مناسب خود را لازم دارد. ما برای اجرای چنین برنامه‌ای حتما به بودجه و همراهی دولت و سایر نهادها نیاز داریم.

رحمانی‌موحد که به تازگی از سفر چین برگشته به دیدارهایی که با مقامات گردشگری این کشور داشته، اشاره می‌کند و می‌گوید: چینی‌ها به همکاری با ایران علاقه‌مند هستند. قرار شد ما از مجاری دیپلماتیک این طرح خود را به آن‌ها ارائه دهیم تا همکاری‌ها و تعاملات گردشگری دو کشور توسعه پیدا کند.

ایران حدود یک دهه است که برای تمرکز در بازار گردشگری چین رسما ابراز تمایل کرده است؛ اما تاکنون موفقیت چشم‌گیری در این بازار نداشته است. هر چند خبر می‌رسد که تعداد سفر گردشگران چینی به ایران در دو سال اخیر رو به افزایش بوده است؛ اما این فزونی با اهداف ایران که طبق اظهارات معاون گردشگری کشور، جذب حداکثر ۵ درصد از ۱۰۰ میلیون گردشگر چینی بود، فاصله‌ی زیادی دارد.

درهای ایران برای گردشگران چینی همزمان با آغاز ریاست‌جمهوری حسن روحانی و اعلام سیاست لغو و تسهیل ویزای ایران با برخی کشورها، بازتر شد. پس از این جریان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سفیر ایران در چین را فراخواند تا درباره چگونگی بهره‌مند شدن از بازار گردشگری چین به راهکار برسند. گمانه‌زنی‌ها بر این بود که ایران برای لغو ویزا با چین ابراز تمایل کرده است.

1962 ایران به دنبال

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *