جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

انواع راهنمای تور

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ آبان ۱۳۹۸

در ادامه بحث وظایف راهنمای تور اینک اجازه دهید تا تفکیکی هر چند غیر دقیق میان این وظایف قائل شویم و نقشی را که راهنما در صورت تصدی هر مجموعه از آنها برعهده می گیرد روشن سازیم .
بنگاه تورگردان وقتی به مقصد معینی برنامه های سفر متعددی را با ویژگی های مختلف یا میزان قابل توجهی ( تعداد مسافران زیاد ) تدارک می بیند , می تواند به سراغ سازماندهی گسترده تری از عوامل اجرایی برود . اینجا ممکن است یک مدیر برنامه تور در مقصد مستقر شود که او امر هدایت فعالیت های تور را بر عهده دارد . در این صورت مدیر تور مسئول مستقیم استقبال و بدرقه و نیز هماهنگی های کلیدی با عرضه کنندگان نهاده ها در مقصد خواهد بود و امور اقامت , حمل و نقل و نظایر آن در زیر مجموعه فعالیت های او قرار می گیرد . بدیهی است ممکن است چنین فردی علی الاصول فرصت و وظیفه ارائه اطلاعات به گردشگران را برعهده نداشته باشد , بلکه او خود مسئول امور راهنمایان نیز خواهد بود . در این شرایط راهنمایان خواهند کوشید حسب وظایف محوله مدیر اجرایی تور را در وظایف خود یاری رسانند . به عنوان مثال در استقبال بدو ورود در فرودگاه و تفکیک مسافران به خوردوهای جمعی که ایشان را درقالب گروههای مختلف قرار می دهد به مدیر تور یاری می رسانند و فعالیت راهنمایی خود را از همین مرحله آغاز می کنند . حال اما فرض کنید که شما به مقصدی وارد می شوید و پیشتر از طریق اینترنت راهنمایی محلی را به استخدام در آورده اید که او با خودرو خود به استقبال شما می آید , درهتل برای شما جارزرو کرده است و برنامه سفر شما را اداره می کند . بدیهی است اینجا تفاوتی میان راهنما و مدیر اجرایی تور یا حتی خود بنگاه تورگردان ورودی وجود ندارد .

اینک شکل بسیار محدودتری از فعالیت راهنما را در نظر بگیرید . شما بسته سفری به مقصد استانبول خریداری کرده اید و حال به همراه گروه مسافران در میدان هیپودروم مستقر هستید . راهنمای تور شما اقدام به معرفی راهنمایی محلی می کند که تنها وظیفه ارائه اطلاعات به شما در خصوص این میدان و آثار موجود در آن و مسجد سلطان احمد را بر عهده دارد . به این تربیل راهنمای محلی کمتر از یکی دو ساعت در اختیار گروه قرار دارد و علی الاصول وظیفه ای از مجموعه فعالیت های مربوط به هماهنگی برنامه را احتمالا جز در خصوص ورود به محلهای مورد نظر بر عهده ندارد . همچنین گاه راهنما از آغاز سفر و در مبدا گروه مسافران را همراهی کرده و مسئولیت ایشان را بر عهده می گیرد . در این موارد اغلب راهنمای همراه در مقصد وظیفه یک رابط و گاه مترجم میان گروه مسافران و عوامل اجرایی تورگردان ورودی و راهنمای محلی تور را برعهده دارد .
بنابراین ما با طیفی از وظایف و نقشها مواجهیم که از سوی راهنمایان حسب قرارداد کاری خود با بنگاه تورگردان , دفتر خدمات مسافرتی یا حتی خود مسافر بر عهده گرفته می شود . به این ترتیب نقشهای راهنمایان و به نوعی انواع آنها را می توان در قالب موارد زیر جستجو کرد :

مدیر اجرایی تور که ممکن است وظیفه راهنمایی افراد را نیز بر عهده داشته باشد . او بیشتر مسئول هماهنگی ها و اجرای برنامه تور در طی دوره برگزاری بوده و به طور تمام وقت در اختیار برنامه تور است .
راهنمای همراه گروه گردشگران که از مبدا و آغاز سفر تا انتها مسافران را همراهی کرده گاه وظیفه مترجمی ایشان را نیز برعهده دارد . این راهنما به طور متعارف وظیفه هماهنگی با راهنمایان و نمایندگان بنگاه تورگردان ورودی یعنی شرکت پذیرای گردشگران در مقصد را به نمایندگی از عرضه کننده تور در مبدا برعهده دارد .
راهنمای محلی که گروه را در مقصد تحویل گرفته وهمراهی می کند . وظیفه این راهنما , همراهی تور حین بازدیدها است . گاه چنین راهنمایی تنها ساعاتی از روز را با تور همراهی می کند و حتی ممکن است به هنگام صرف غذا نیز در کنار تور نباشد . البته بدیهی است در چنین مواردی تور دارای یک راهنمای همراه است که از مبدا آن را همراهی می کند یا در ورود به مقصد اعضا تور را مثلا در فرودگاه تحویل گرفته است .
راهنمای آزاد که خود نقش بنگاه تورگردان ورودی را در مقصد بر عهده گرفته است .
به همه اینها باید راهنمایانی که در اماکن و سایتهای مورد بازدید مستقر هستند و اغلب در استخدام نهادهای متولی گردشگری هستند را هم افزود , نظیر این که با ورود به باغ موزه چهلستون با راهنمایان مستقر در بنا مواجه می شوید که در استخدام سازمان میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری می باشند .

انواع راهنمای تور انواع راهنمای تور

راهنمای تور گشت شهری
یکی از اصلی ترین انواع راهنمای تور، راهنمای تور گشت شهری (Sightseeing) است. همانطور که از نام آن پیداست، این راهنمای تور توریست ها را در شناخت بیشتر شهری که به آن وارد شده اند راهنمایی می کند. دیدن خیابان های تاریخی، مساجد، پل ها و اماکن خاص فرهنگی و ارائه ی توضیحاتی از پیشینه این مجموعه ها از جمله وظایف این راهنمای تور است.

راهنمایان موقت
نوع دیگری از راهنمایان تور، راهنمایان موقت (Step-on) هستند. در همکاری راهنمایان تور با آژانس های مسافرتی ممکن از این نوع راهنمای تور نیز استفاده می شود. این راهنمایان، به طور تخصصی بر یک امر تمرکز دارند. برای مثال موزه ای خاص را به خوبی می شناسند، یا معماری معبد یا مسجدی را از برند. در نتیجه راهنمای تور اصلی یا آژانس مسافرتی برای بازدید از مکان خاص، از این راهنمایان استمداد می جوید.

راهنمایان مربوط به گشت ساحلی
نوع دیگری از انواع راهنمای تور، راهنمای مربوط به گشت ساحلی (Shore excursion) است. این راهنما معمولا بر روی یک قایق یا کشتی تفریحی کار می کند و جاذبه های گردشگری و طبیعی ساحل ها را به مسافرین نشان می دهد. اطلاع از پوشش طبیعی، بافت ساحلی و تاریخچه ی بندر ها اهمیت فراوانی برای این نوع از تور لیدرها دارد.

تورلیدر های طبیعت گردی و ماجراجویانه
نوع پرمخاطره تر از انواع راهنمای تور، لیدر تور های ماجراجویانه (Adventure, Sport and eco tour) است. این لیدر ها چه برای گشت در جنگلی در آفریقا باشد چه برای کوهنوردی از کوهی خاص، می بایست علاوه بر اطلاعات و دانش پیشین، دارای تخصص حرفه ای بدنی نیز باشند. مسئولیت جان مسافران در این گونه تورها با راهنمای تور می باشد. انواع تورهای طبیعت گردی، تورهای روی دوچرخه و تورهای کوهپیمایی از جمله این تورها هستند.

مدیر تور
یکی دیگر از کسانی که برای برگزاری تور اساسی هستند، مدیر تور (Tour Manager) هستند. این افراد مسئولیت برنامه ریزی تور را به عهده دارند. با هتل ها، موزه ها، شرکت های حمل و نقل و … هماهنگی می کنند. این افراد نقطه ی تماس با شرکت ها و سازمان های دیگر هستند و از کامل بودن مدارک، دریافت ویزای افراد، رزرو شدن هتل ها و … اطمینان حاصل می کنند.

راهنمایان آزاد
یکی دیگر از انواع راهنمای تور، راهنمایان آزاد (Freelance) هستند. در همکاری راهنمایان تور با آژانس های مسافرتی این راهنمایان تور به صورت آزاد تور ها را مدیریت می کنند و به ازای هر توری که بگردانند از آژانس مسافرتی مبلغی دریافت می کنند. برخی از این راهنمایان به صورت خصوصی نیز کار می کنند که در ازای ساعت یا تعداد روز وقتی که گذاشته باشند، هزینه ای دریافت خواهند کرد. برخی از راهنمایان تور آزاد که برای شرکت های گردشگری مطرح کار می کنند، از دانشجویانی هستند که درآمد خود را از طریق کمک مسافران به صورت دلخواه تامین می کنند و کمپانی مبلغی به آنها نمی پردازد. این نوع از راهنمایان تور در کشورهای اروپایی مرسوم تر هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد