رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ آبان ۱۳۹۷

انواع دریاچه ها و طرز تشکیل آنها

لینک این مطلب کپی شد!

دریاران دریاچه های دایمی و فصلی زیادی وجود دارد در اینجا می خواهیم انواع دریاچه ها و طرز تشکیل آنها را برای شما شرح دهیم .

دریاچه یخچالی
یخچال عبارتست از توده یخ هایی که در یک دره یا یک بستر واقع شده و تحت تاثیر نیروی کشش زمین از بالا به پایین به آرامی روان باشد . دریاچه های یخچالی دریاچه هایی هستند که در اثر ذوب شدن یخچال ها در کف یک دره یا بستر پدید می آیند . از آنجاییکه این دریاچه ها در اثر عوامل یخچالی شکل گرفته اند دارای عمق زیادی نمی باشند . نحوهی تشکیل دریاچه های یخچالی بدین صورت است که جدایی یک قطعه یخ در حد انتهایی یک یخچال می تواند باعث فرو رفتگی در مناطق یخچالی شود که در نهایت با ذوب شدن یخ ها در این فرورفتگی دریاچه تشکیل می شود .

دریاچه های آتشفشانی
دریاچه های آتشفشانی دریاچه هایی هستند که در اثر تجمع آب در دهانه ی آتشفشان های غیر فعال قدیمی تشکیل می شوند . این نوع دریاچه ها که به دریاچه های آذرین نیز معروفند عالبا کوچک و مدور ولی عمیق می باشند . نحوه ی تشکیل دریاچه های آذرین در اثر انفجار آتشفشانهایی است که در نهایت فرورفتگی هایی را در دهانه ی خود به وجود می آورند که اگر این فرورفتگی ها با آب پر شوند تشکیل دریاچه را می دهند . در علم آتشفشان شناسی به این دریاچه ها مار می گویند .

دریاچه های تکتونیکی
تکتونیک علم بررسی کلیه نیروهای درونی زمین است که منجر به پدید آمدن عوارض طبیعی در پوسته زمین می گردند . دریاچه های تکتونیکی دریاچه هایی هستند که در اثر عوامل تکتونیکی شکل گرفتند . به طور مثال ممکن است در اثر زلزله قسمتی از مسیر یک رودخانه نشت کرده و تشکیل دریاچه را بدهد . از دریاچه هایی که در اثر عوامل تکتونیکی شکل گرفتند می توان به بزرگترین دریاچه جهان دریای خزر اشاره کرد که حاصل فرونشینی تدریجی می باشد . علاوه بر دریای خزر بیشتر دریاچه های دایمی ایران از نوع تکتو نیکی می باشند .

دریاچه های کارستیکی
دریاچ های کارستیکی دریاچه هایی هستند که در نواحی آهکی از پر شدن آب در دولین ها شکل گرفته اند . ساده ترین شکل دریاچه های کارستیکی از پرشدن یک دولین به وجود آمده اند ولی گاهی مواقع ممکن است دریاچه های کارستیکی از بهم پیوستن چند دولین به وجود آمده باشد که در اینصورت به آنها دریاچه های تکتونو کارستیک گفته می شود . به عبارت دیگر دریاچه هایی هستند که دولین ها توسط عوارض طبیعی زمین ( عوارض تکتونیکی )در یک منطقه ی آهکی به یکدیگر ارتباط پیدا کرده اند . در نواحی ای که سنگ های آن آهکی هستند آب های زیرزمینی سنگ را به تدریج خرد و در خود حل می کند و باعث فرورفتگیهای خیلی بزرگ در این مناطق می شند . به این فرورفتگی ها که شکل مخروط را دارند و گاهی اوقات بیست تا سی متر عمق و تا ۱۰۰ متر قطر دارند دولین گفته می شود.

انواع دریاچه

دریاچه های فصلی
دریاچه هایی که در فصول پر باران آب داشته و در فصول خشک به صورت شوره زار و یا گل زار در می آید . دریاچه های فصلی بیشتر به صورت نوار نسبتا باریکی در پیرامون دریاچه های دایمی قرار گرفته اند .

دریاچه های دایمی
دریاچه هایی هستند که در تمام فصول سال آب دارند . دریاچه های دایمی اغلب یا در مسیر رودخانه های پرآب قرار دارند یا اینگه دارای چشمه هایی خود جوش در کف دریاچه هستند . دریاچه های خزر , ارومیه , هامون در سیستان , نئورو شورابیل در اردبیل , نی ریز در فارس , جازموریان در کرمان , پریشان یا فامور کازرون , مهارلو در شیراز , زریوار در کردستان , گهر در لرستان , حوض سلطان در قم ,بزنگان در خراسان از جمله دریاچه های دایمی ایران هستند .

دریاچه ها و طرز تشکیل آنها  انواع دریاچه ها و طرز تشکیل آنها

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    بزرگترین دریاچه طبیعی دنیا رو در ایران داریم “دریاچه ارومیه” البته تا چند سال دیگه هنوز هم داشته باشیم نمیدونم
    دریاچه ای زیبا که در سفر به ارومیه حتما از اونجا رد میشید.

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *