جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده عبد الرحیم فرزند امام موسی کاظم (ع)

تاریخ بروزرسانی :
۷ مهر ۱۳۹۲

روستای بوان در مسیر شهرضا – شیراز و در فاصله ۱۶ کیلو متری جنوب شرقی شهرضا واقع شده . برای رسیدن به این روستا باید ۲ کیلو متر جاده فرعی را طی کرد .

در این قریه بقعه ای قراردارد بنام شاهزاده عبد الرحیم فرزند امام موسی کاظم (ع) ، این بقعه بنای مربع مستطیل است و برای ورود به آن ابتدا ایوان کوچکی قراردارد و اتاقی که می توان آن را کفش کن امامزاده به حساب آورد .

حرم امامزاده در محوطه کوچکی قرار دارد ، ضریح فلزی است و به تازکی نوسازی شده است در وسط و به طول و عرض ۱۰۰ * ۱۸۸ سانتی متر ، کف ایوان و حرم و بقعه از سنگهای سفید و سیا ه مفروش شده است .

ارتفاع گنبد ۱۱ متر و داخل آن با گچ ساده پوشیده شده و تزیناتی ندارد . شکل گنبد از خارج تخم مرغی و در اصطلاح معماری گنبد رک هشت ترک نامیده می شود و خطوطی مورب بر روی آن برجستگی هائی بوجود آورده و روی آن از کاشی های خشت و ساده پوشیده شده اما شکل گنبد از داخل یکنواخت می نماید .

دیوار داخلی حرم را با سنگ و ملاط محکم شده و از کف تا ارتفاع ۶ متر به شکل کثر الاضلاع و بر گلوئی گنبد از داخل بر یک کتیبه از آجر خشت کاشی آیاتی از قرآن و بخط ثلث نقش شده .

در این بنای هیچگونه کتیبه ای که نماینگر تاریخ بنای این بقعه باشد دیده نمی شود . بر ایوان وروردی به بقعه که کاشیکاری شده بخط نستعلیق چنین آمده : شاهزاده عبد الرحیم فرزند موسی کاظم (ع) اهدایی مصدق زاده اصفهانی ۱۳۵۵ و بر جلو ایوان قبوری از سالهای ۱۰۰۱ -۱۰۱۰ –۱۰۱۵ دیده می شود که این سنگها به علت تعمیرات بهم خورده و برای ازاره ایوان مورد استفاده قرار گرفته است .

این امامزاده دارای وقفیاتی از آب و ملک می باشد.

عبدالرحیم امامزاده عبد الرحیم فرزند امام موسی کاظم (ع)

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    تو جاده شیراز هست ، ی امام زاده با مقبره کوچیکو نقلی .. کلا ساده و بی آلایش بود .خیلی خوشم امد

    ۲۹ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • عباس بهرامی

    با سلام به تازگی مدارکی مستند از قم توسط هیئت امنای امامزاده ( اقای اسفندیار بهرامی) به دست امده است که امامزاده دیگری هم در ۵۰ متری این امامزاده مدفون است که بر اساس استشهاد ریش سفیدان روستا نیز موئد این مطلب است که در قدیم دارای مکانی بوده که در سیل از میان رفته است لیکن بدلیل نبود منابع مالی تاکنون فعالیت عمرانی برای ساخت و ساز انجام نشده است. من الله توفیق

    ۱۰ مهر, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *