جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده حمزه عرب‌ بیجار

تاریخ بروزرسانی :
۷ مهر ۱۳۹۸

امامزاده حمزه عرب‌ که بر قله‌ی کوهی به همین نام با ارتفاع دو هزار و ۶۴۰ متر از سطح دریا، در ۱۰ کیلومتری شرق بیجار قرار گرفته، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی، زیارتی و گردشگری کردستان و نگینی درخشان بر بام ایران است. امامزاده حمزه عرب‌ بین اهالی منطقه گروس مشتاقان فراوانی دارد. در سال‌های دورتر اهالی روستاهای اطراف قبل از چیدن علف و جمع‌آوری زراعت و دروی گندم‌ها، همگی جمع شده، گوسفندی قربانی کرده وشبی را به زیارت امامزاده حمزه عرب‌ رفته و همانجا مراسمی برگزار می‌کردند تا فقیر و غنی درکنار هم و با توسل به بزرگان دین کار جمعی خود را که کشاورزی است متبرک کنند. با توجه به موقعیت کم نظیر امامزاده حمزه عرب‌ و ارادت خاص مرد، این مکان مقدس در کلیه فصول سال پذیرای جمع کثیری از هموطنان است.
بیجار شهری تاریخی در در غرب ایران، استان کردستان است که برخی از مورخان قدمت آن را به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح نسبت داده‌اند؛ازاین جهت آثار بی شمار مذهبی و تاریخی در این شهر وجود دارد. امامزاده حمزه عرب به عنوان نگین زیارتی استان کردستان در ایام نوروز آماده بازدید علاقمندان است.

امامزاده حمزه عرب‌ 1 امامزاده حمزه عرب‌ بیجار

بر روی این کوه که از هر طرف چشم انسان را نوازش می دهد امامزاده حمزه عرب از سادات جلیل القدر از سلسله سادات موسی بن جعفر( ع ) قرار دارد. این امامزاده در سال ۹۷۳ هجری شمسی و طبق مستندات به دست آمده بنا بر وصیت خودش بر روی این کوه به خاک سپرده شده است که در بین اهالی منطقه گروس مشتاقان و زائران فراوانی دارد. آنهایی که شب را در بالای کوه حمزه عرب به صبح رسانده اند حتما به چشم خود دیده اند که زیباترین طلوع از همین نقطه قابل دیدن است، طلوعی به راستی دیدنی و زیبا که چشم هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند.
به نظر می رسد که آفتاب با تکان هایی خود را از افق بالا می کشد و آسمان به رنگین کمانی از رنگ ها بدل می شود و صحنه ای به راستی عجیب و دیدنی خلق می شود. بهره بردن از طبیعت زیبا و دیدنی، دیدن روستاهای اطراف و زمین های کشاورزی و باغ ها ازآن ارتفاع روح را نوازش می دهد. اینها گوشه ای از زیبایی های چشم نواز بام ایران است که می تواند پذیرای مسافران نوروزی باشد و خاطره ای زیبا و ماندگار از طبیعت بکر و جاذبه های آن در ذهن ها حک کند.
کوه حمزه عرب و در رأس آن بقعه تاریخی و چشم اندازی فوق‌العاده به گونه‌ای در دل مردم جای خود را بازکرده‌اند که حتی پیرمردان و پیر زنانی که راه رفتن هم برایشان دشوار است، جهت زیارت و ادای نذر رنج سفر را برخود تحمیل کرده و به زیارت و بهره مند شدن از مناظر آرامش بخش آن می‌پردازند. برای رسیدن به زیارتگاه امام زاده حمزه عرب قسمتی از مسیر را می توان با خودرو رفت و پس از طی مسافتی باید پیاده از کوه بالا رفت. کمی بعد به راه پله ای سنگی می رسیم که حدود ۶۰۰ پله دارد و پیچ در پیچ از کوه بالا می رود.
بازسازی مقبره، مسیر و تهیه دیگر امکانات رفاهی برای زائران توسط عباس ثقفی خیر محلی صورت گرفته است. احداث راه پله از پارکینگ به مجموعه زیارتگاه و بقعه از سال ۱۳۸۷ انجام گرفته است.

امامزاده حمزه عرب‌ 2 امامزاده حمزه عرب‌ بیجار
امامزاده حمزه عرب‌ 3 امامزاده حمزه عرب‌ بیجار
امامزاده حمزه عرب‌ 4 امامزاده حمزه عرب‌ بیجار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *