جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده ابراهیم شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ شهریور ۱۳۹۸

امامزاده ابراهیم آرامگاهی است در محله لب آب شیراز که نزدیک گورستان دارالسلام واقع است. امامزاده ابراهیم منتسب به فرزند امام موسی الکاظم (علیه السلام) می باشد. امام کاظم(ع) وی را سخی ترین، شجاع ترین و عابدترین فرزندان خود بعد از امام رضا(ع) میدانست. حضرت امامزاده ابراهیم(ع) پس از اخذ امان نامه به دنبال قیامش بر علیه مامون به گسترش معارف اهل بیت(ع) همت گماردند اما زمانی که برادر بزرگوارشان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) توسط مامون به شهادت رسید علیه مامون دست به قیام زد ولی متاسفانه قیامشان به موفقیت نینجامید. چون فرزندان امامزاده ابراهیم(ع) از صاحب منصبان بودند برای وی امان نامه ای اخذ نمودند و حضرت رهسپار شیراز گردید و در این شهر اقامت گزید. سرانجام مامون چون از محبوبیت و نفوذ وی در میان مردم هراس داشت به وسیله سم ایشان را به شهادت رساند.
در کتاب تذکره دلگشا می نویسد: «و از جمله بقاع، بقعه امامزاده ابراهیم است که حال، قریب به دروازه شاه داعی الی الله واقع است و جمعی آن حضرت را ولد صلب امام موسی کاظم (علیه السلام) می دانند واما انچه از قول ارباب رجال مشخص می شود، آن است که ابراهیم بن موسی (علیه السلام) به امر محمدبن محمدبن زیدبن علی (علیه السلام) به حکومت یمن درعند مأمون عباسی مشغول بود و لیکن حقیر را به آن بزرگوار کمال اعتقاد است و ظن حقیر چنان است که جناب ایشان از اولاد امام موسی کاظم (علیه السلام) است»

امامزاده ابراهیم 1 امامزاده ابراهیم شیراز

مؤلف کتاب بدایع الانساب می نویسد: «ابراهیم در شهر شیراز بقعه دارد،
در آثار العجم نوشته از سادات موسوی است»
مرحوم شیخ ذبیح الله محلاتی نیز می گوید: «قبرابراهیم که بنا به گفته فرصت شیرازی در کتاب آثار العجم از اعقاب حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) به شمار می رود در شیراز است.»
مؤلف گوید: بعید به نظر می رسد که ابراهیم پسر بی واسطه امام موسی کاظم (علیه السلام) باشد، زیرا ابراهیم اکبر پسر موسی (علیه السلام) در مقابر قریش دفن شده است. و اما ابراهیم مرتضی اصغربن امام موسی (علیه السلام) کنار قبرامام حسین بن علی بن أبن طالب (علیه السلام) مدفون است. این ابراهیم (که قبرش در لب آب شیرازاست) پسر موسی بن ابراهیم بن امام کاظم (علیه السلام) می باشد و دو واسطه افتاده است، به همین سبب بعضی پنداشته اند که قبر او در شیراز است.» بنابراین اتفاق نظر محققین براین است که ابراهیم بن موسی (علیه السلام) در این بقعه مدفون نبوده است.
از گفتار علمای بزرگ انساب به این نتیجه می رسیم که شخصیت مدفون در این بقعه، سیدجلیل القدر امامزاده عظیم الشأن ابواسحاق ابراهیم بن الحسین بن علی بن محسن بن ابراهیم بن موسی بن ابراهیم الاصغربن امام موسی کاظم (علیه السلام) است که نقابت سادات شیراز و تمام متصرفات عضدالدوله دیلمی را در قرن چهارم هجری به عهده داشته و این منصب پس از وفات وی در دهه آخر همین قرن به فرزندان او رسیده است. آنچه از گفتار نساب مشهور است، سیدابراهیم علاوه بر سیادت، پسرعموی سیدرضی و سیدمرتضی، نقیب النقبای بغداد نیز بوده و به علم و تقوی، حلم وعمل، بزرگی و بزرگواری و کهتر خاندان موسوی شیراز به شمار می آمده است.

امامزاده ابراهیم 2 امامزاده ابراهیم شیراز
امامزاده ابراهیم 3 امامزاده ابراهیم شیراز
امامزاده ابراهیم 4 امامزاده ابراهیم شیراز

منابع:خبرگزاری رضوی-تیتر شهر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *