رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مرداد ۱۳۹۹

افزایش چشمگیر اقامتگاههای بومگردی در خراسان رضوی

لینک این مطلب کپی شد!

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: از ابتدای فعالیت دولت دوازدهم یعنی ظرف سه سال اخیر تاکنون ۱۰۰ واحد اقامتگاه بوم‌گردی در سطح این استان دایر و فعال شده‌اند.

ابوالفضل مکرمی‌فر روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: شمار اقامتگاههای بوم‌گردی خراسان رضوی در چارچوب برنامه‌ریزی و تلاشهای جاری، تا پایان پایان دوره فعالیت دولت دوازدهم به ۱۶۰ واحد افزایش خواهد یافت.

-رضوی افزایش چشمگیر اقامتگاههای بومگردی در خراسان رضوی

وی ادامه داد: مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته و در حال اجرا تا پایان امسال ۵۷ اقامتگاه بوم‌گردی دیگر در خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بیشترین تعداد اقامتگاههای بومگردی این استان را مربوط به نیشابور ذکر و بیان کرد: تاکنون ۱۲ واحد اقامتگاه بوم‌گردی در این شهرستان دایر و پذیرای گردشگران شده‌اند.

وی گفت: کمترین تعداد اقامتگاههای بوم‌گردی خراسان رضوی از نظر حوزه جغرافیای طبیعی مربوط به شهرستانهای جوین و خوشاب در غرب این استان است.

مکرمی‌فر افزود: خراسان ‌رضوی به دلیل گستردگی و تنوع جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و گردشگری این خطه، از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه بوم‌گردی و ایجاد واحدهای اقامتی برخوردار است.

وی ادامه داد: به همین خاطر علاوه بر واحدهای اقامتی بوم‌گردی که تاکنون در خراسان رضوی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند “موافقت اصولی تاسیس” برای ۱۶۵ اقامتگاه بوم‌گردی دیگر نیز از سوی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی صادر شده است.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در پی صدور موافقت اصولی برای تاسیس این تعداد اقامتگاه بوم‌گردی هم‌اینک اقدامات اجرایی به منظور برپا شدن آنها در جریان است.

“اکوتوریسم” با معادل فارسی “بوم گردی” به معنای سفری مسوولانه است که بیش از هرچیز به حفظ ارزشهای زیست محیطی و معنوی منطقه مقصد گردشگر توجه دارد.

بر این اساس “بوم‌گرد” نیز به گردشگری گفته می‌شود که در جریان سفر به منطقه‌ای بکر و طبیعی کمترین اثر منفی را بر ویژگیهای اصیل طبیعی، فرهنگی، محیطی و اجتماعی منطقه مقصد گردشگری دارد.

“بومگردی” به این ترتیب در تعامل مستقیم و بهینه با ساکنان بومی محل مورد نظر قرار گرفته و به همین خاطر تجربه‌ سفری خاص و فراموش‌نشدنی را برای گردشگر بوجود می‌آورد که بطور همزمان بر بهبود کیفیت زندگی مردم محلی نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت.

“اکوتوریسم” از این منظر در چارچوب صنعت گردشگری روشی بلندمدت و پایدار برای کسب درآمد، بدون هرگونه تخریب و ایراد به منطقه مقصد است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *