جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ارومیه در انتظار ایرلاین بومی

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۲/۲۱-فرودگاه ارومیه در حال حاضر پرواز خارجی ندارد و پروازهای داخلی آن هم صرفا منحصر به تهران و مشهد است، البته این پرواز‌ها نیز از لحاظ زمان‌بندی بهینه با مشکل مواجه است، که در این بین ۲۶ پرواز هفتگی مسیر ارومیه – تهران و بالعکس توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران، قشم، آتا و آسمان انجام می‌شود که این تعداد پرواز جوابگوی مسافران نیست.

برنامه پروازی روزهای سه‌شنبه، ۵ شنبه و جمعه مطلوب نیست

کمال پرهیزگار مدیرکل فرودگاه ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه آذربایجان‌غربی اظهار کرد: نیمه دوم سال ۹۳ ایران ایر ۴ مسیر پروازی را به دلیل نقص فنی کاهش داد و ما نیز به دنبال شرکت‌های هواپیمایی فعال بوده تاعلاوه بر حل مشکل تعداد کمی پروازها، کیفیت پروازهای موجود را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: وظیفه فرودگاه تامین باند پرواز، سیستم های کمک ناوبری، ترمینال، زمینه ایجاد نشست و پرواز بی‌خطر بوده که این خدمات را برای جابجایی و انجام پرواز در اختیار شرکت های هواپیمایی قرار می‌دهد.

پرهیزگار در خصوص ساعات مناسب پروازی گفت: بهترین زمان وقتی است که بیشترین درخواست را داشته باشد و فرودگاه سعی کرده بهترین ساعات را برنامه‌ریزی کند.

مدیرکل فرودگاه ارومیه اظهار کرد: به غیر از ایران ایر و آسمان بقیه شرکت‌های هوایی خصوصی هستند و بالطبع سود و زیان برای آنها بسیار مهم است و لازمه سود را داشتن لود پروازی مناسب می‌دانند، پس فرودگاه هر تایم پروازی را نمی‌تواند به این شرکت‌ها الزام کند.

وی گفت: بخش اعظم مسافران پروازی را مسئولین اداری تشکیل می‌دهند، اما متاسفانه بازه زمانی پروازی برای تمامی مسافران به دلیل کمبود ناوگان پاسخگوی نیاز آنها نیست.

پرهیزگار با بیان این‌که ساعات پروازی فرودگاه در روزهای سه‌شنبه، پنج‌شنبه و جمعه مطلوب نیست، افزود: شرکت‌های هوایی به دلیل کمبود ناوگان و تعداد مسافر کافی برای داشتن لود پروازی ۲ طرفه، با ساعات پروازی اعمالی فرودگاه مخالفت می‌کنند.

مدیرکل فرودگاه ارومیه اظهار کرد: از طریق مقامات استانی و نمایندگان برای افزایش پروازهای سه‌شنبه، پنج‌شنبه و جمعه و جابجایی پروازهای نزدیک به هم پیگیر حل مشکل هستیم و مکاتبات متعددی با شرکت‌ها انجام شده و امیدواریم شرکت‌های هوایی حتی‌المقدور اقدامات لازمه را اعمال کنند.

وی با بیان این مطلب که حل مشکل پروازها از طریق مکاتبات زمان‌بر است، راه‌حل فوری آن را چارتر کردن پروازها از طریق آژانس‌های هوایی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در استان آژانس‌ها در چارترکردن بسیار کوتاهی می‌کنند؛ قطعا با چارتر کردن پروازها هم سود زیادی نصیب آژانس شده و هم باعث جابجایی زیاد مسافر می‌شود.

وی درخصوص ایجاد ایرلاین بومی و محلی در استان گفت: استاندار پیگیر تشکیل ایرلاین بومی در استان بوده اما هزینه طرح بالاست، برای اجرای پروژه حداقل به ۴ هواپیما نیاز است که با حل مشکل سرمایه‌گذار، امیدواریم این طرح اجرایی شود.

مدیرکل فرودگاه ارومیه خاطرنشان کرد: قطعا تشکیل شرکت هوایی دراستان نقطه عطفی در توسعه اقتصادی، توسعه فرودگاه و ایجاد شغل خواهد شد و با این اقدام هم فرکانس پروازی افزایش می‌یابد و هم ساعات مطلوب دراختیار مسافران قرار داده می‌شود.

فرودگاه ارومیه زیرساخت مناسبی برای پذیرش پرواز دارد

“عباس حسنخانی” فرماندار ارومیه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در حال حاضر شرکت هواپیمایی ایران ایر، آتا، آسمان و قشم ایر در فرودگاه ارومیه با تعداد ۶ هزار و ۵۰۶ صندلی پرواز درمسیر تهران- ارومیه- تهران در طول هفته خدمات ارائه می‌دهند که ضریب اشغال صندلی پرواز در حال حاضر به طور متوسط کمتر از ۷۰ درصد است و این نشان می‌دهد تعداد پروازها فعلا تا حدی مناسب است، اما از نظر زمانی توزیع پروازها مطلوب نیست، ضمن این‌که تعداد پروازها باید برای فصل تابستان افزایش پیدا کند.

فرماندار ارومیه تصریح کرد: از این رو فرودگاه ارومیه تغییر تعدادی از ساعت‌های پروازی و افزایش پرواز در برخی روزهای هفته را از شرکت‌های هواپیمایی درخواست کرده و شرکت هواپیمایی آسمان برنامه پروازی خود را تغییر داد و شرکت قشم ایر نیز تغییرات پروازی را اعمال خواهد کرد.

وی گفت: فرودگاه ارومیه در حال حاضر از زیرساخت‌های مناسبی جهت پذیرش پروازها در تمامی ساعات شبانه روز برخوردار است و مشکلات موجود در سیاست حمل و نقل هوایی مربوط به کمبود ناوگان شرکت‌های هواپیمایی است.

حسنخانی گفت: ایجاد یک ایرلاین بومی یا بیس هواپیمایی به طور قطع می‌تواند تحولی در حمل و نقل هوایی استان ایجاد کند و تقریبا تمام مشکلات مربوط به تاخیرهای هوایی، کمی تعداد پرواز و ساعات نامطلوب پروازی را حل کند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای تشکیل ایرلاین بومی در استان گفت: مقام عالی استان این موضوع را از طریق برگزاری جلسات متعدد با شرکت‌های هواپیمایی و مشارکت بخش خصوصی پیگیری کرده که امیدواریم به نتایج مطلوب دست یابد، اما از مشکلات عمده در این طرح تامین اعتبارات سنگین خرید هواپیما و ملزومات و متعلقات آن است که باعث شده تعداد معدودی در بخش خصوصی امکان ورود به این مقوله را داشته باشند.

کاهش تعداد پروازها ریشه در کم شدن تعداد هواپیما دارد

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: شرکت‌های هواپیمایی به دلیل تنگ بودن حلقه واردات قطعات و تجهیزات هوایی با مشکلات متعددی روبرو هستند.

وی در خصوص علت کم بودن تعداد پرواز ها در فرودگاه‌های ارومیه گفت: شرکت‌های هواپیمایی تعداد پایین مسافر را دلیل کاهش پرواز در فرودگاه ارومیه عنوان می‌کنند و اگر ضریب اشغال صندلی از ۸۲ درصد پایین‌تر باشد قطعا پرواز زیان‌ده خواهد بود.

قاضی‌پور با اشاره به این‌که شرکت ایران ایر از سال گذشته ۴ پرواز خود را از مسیر پروازی استان حذف کرده است، اظهار کرد: علت کاهش تعداد پروازها، ریشه در کم شدن تعداد هواپیما و نواقص قطعات پروازی دارد.

وی با اشاره به پیروی شرکت‌های هواپیمایی از ایران‌ایر در افزایش قیمت بلیت گفت: هر زمانی که ایران‌ایر قیمت‌ها را افزایش داده به تبع آن در شرکت‌های هواپیمایی این افزایش قیمت اعمال شده است.

وی گفت: باید یک شهروند ارومیه صبح بتواند به تهران عزیمت کرده و بعدازظهر نیز بعد از اتمام کارهای اداری در مدت زمان مناسب، با لحاظ تمامی شرایط با خیال راحت بازگردد، به ویژه با توجه به طولانی بودن روزها در ۶ ماهه اول سال حتی اگر با محدودیت پرواز مواجه هستیم ساعات پرواز مدیریت و به آخرین ساعات که البته امکان برگشت نیز در آخر شب به تهران باشد منتقل و مدیریت شود، چون در این سه روز مسافران ارومیه‌ای واقعا با مشکل مواجه هستند و باید از سوی متولیان برای استفاده پرواز اختصاصی به ارومیه در بهترین ساعت‌ها رایزنی‌ها صورت پذیرد.

قاضی‌پور با اشاره به این‌که برای کاهش قیمت بلیت، یارانه‌ای کردن چاره کار نیست بلکه باید هزینه‌های زائد در شرکت‌های هواپیمایی را کاهش داد، افزود: تعداد کادری که در این شرکت‌ها کار می‌کنند از ارائه خدمات‌شان بیشتر است که قطعا با کاهش تعداد نیروهای مازاد، هزینه زائد در این شرکت‌ها کاسته شده و برای کاهش قیمت‌ها و مدیریت صحیح می‌توان اقداماتی انجام داد.

وی گفت: با تبدیل شدن سرو به منطقه ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری در این شهر افزایش یافته و حمل و نقل هوایی قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

کمبود پرواز از مهم‌ترین معضلات و مشکلات استان است

مدیر یکی از آژانس‌های فعال هواپیمایی در ارومیه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پیک اصلی درخواست بلیت از سوی مسافران برای مسیر ارومیه به تهران ساعت ۷ صبح و مسیر تهران به ارومیه ساعت ۹ شب است که در غیر این صورت مسافر ناگزیر می‌شود با حضور در هتل و مسافرخانه متحمل هزینه اضافی شود.

وی بر خلاف صحبت‌های مسئولان ذیربط، کمبود پروازهای فرودگاه ارومیه را یکی از مهم‌ترین معضلات و مشکلات صنعت هوایی استان عنوان کرد و افزود: کمبود پرواز در تمامی روزهای هفته کاملا مشهود است، اما این کمبود در روزهای سه شنبه، پنج شنبه و جمعه بیشتر از روزهای دیگر هفته به چشم می‌خورد.

وی در خصوص چارترهای خارجی اظهار کرد: چارتر شدن پروازهای خارجی باعث خروج ارز از کشور شده و هیچ نفعی برای کشور و استان ندارد.

وی ادامه داد: شرکت‌های هوایی با چارتر کردن به دنبال منافع خودشان هستند و این اقدام به هیچ عنوان به نفع آژانس‌ها نیست.

فرودگاه ارومیه تنها اسمش بین‌المللی است

حسین امامی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از گزینه‌های مهم و حساس زیرساخت توسعه گردشگری در کشور، بحث حمل و نقل به صورت زمینی و هوایی است.

وی گفت: فرودگاه ارومیه تنها اسمش بین‌المللی است، چراکه زیرساخت‌ها و امکانات پروازی فرودگاه بین‌المللی را ندارد.

امامی اظهار کرد: این فرودگاه متاسفانه پرواز به خراسان، کیش و سایر شهرهای کشور را ندارد و بالطبع مسافر و گردشگر کمی وارد استان می‌شود.

وی تصریح کرد: زمان یک مقوله حساس و مهم برای مسافر و گردشگر بوده و انتظار این را دارد که با صرف حداقل زمان ممکن و به راحتی به بیشتر مناطق استان دسترسی داشته باشند.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: استان دارای آثار ثبت شده جهانی، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری است، اما آیا مسافران بازارهای هدف و گردشگران می‌توانند با وجود مشکلات زیرساختی به مقصود خود برسند؟

وی ادامه داد: آذربایجان غربی دارای دو جاذبه ثبت شده جهانی تخت سلیمان و قره‌کلیسا است که می‌تواند در جذب توریست و گردشگر خارجی موثر باشد، اما با مشکلات موجود این امکان وجود ندارد.

امامی گفت: جلسات مختلفی برای ارائه و حل مشکلات بخش حمل و نقل جاده‌ای و هوایی تشکیل شده، اما تا به امروز آن‌چنان نتیجه‌بخش نبوده و نیازمند تصمیمات و برنامه‌ریزی کلان کشوری است.

ناوگان حمل و نقل، زیرساخت لازم برای توسعه هر شهری است

مرتضی پیری عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: پتانسیل ارومیه برای رشد سفرهای هوایی و خدمات فرودگاهی بیش از مراکز استان‌های مجاور است.

وی با بیان این‌که ناوگان حمل و نقل زیرساخت لازم برای توسعه هر شهری است، اظهار کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی زمینه‌ساز توسعه فضای کسب و کار و رونق شهر ارومیه است و حمل و نقل هوایی را تسهیل می‌کند و می‌توان گفت هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

پیری گفت: در شهر ارومیه بستر توسعه زیرساخت‌ها فراهم است، اما آیا این زیرساخت‌ها کافی است؟ به عنوان مثال با شرایط فعلی، فرودگاه ارومیه توانایی محقق کردن توسعه مورد نظر سند چشم انداز۲۰ساله را در شهر دارد یا خیر؟

وی ادامه داد: ارومیه فرودگاه دارد، اما مزیت ندارد، چراکه سازمان فرودگاه‌های کشور به صورت انحصاری خدمات ارائه می‌دهند و رقابت در عرصه این فعالیت‌ها وجود ندارد، قطعا با این اوصاف ارائه خدمات بهتر و ارتقای کیفیت خدمات انتظار واهی است.

عضو شورای شهر ارومیه تصریح کرد: راه حل توسعه فرودگاه و ارائه خدمات بهتر در گرو تبدیل شدن فرودگاه ارومیه به ترمینال فعال داخلی با پروازهای داخلی و خارجی و راه‌اندازی ایرلاین بومی و محلی در ارومیه است که این مهم به دست مسئولین استانی گره گشاست.

وی برلزوم توجه و ورود بخش خصوصی در این زمینه اشاره کرد و گفت: دو اقدام قبلی با تمرکز بر اجرایی شدن سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی و رقابت‌پذیری خدمات مسافرت‌های هوایی در توسعه فرودگاه و ارائه خدمات متنوع، قابل اجراست.

پیری افزود: علاوه بر هزینه‌های بالای سفرهای هوایی، وجود مشکلات فنی و مستهلک بودن هواپیما که منجر به سقوط تعدادی از هواپیماها در چند سال اخیر شد، رغبت مسافران را برای سفرهای هوایی کم کرده است.

افزایش تعداد پرواز با توجه به ناوگان موجود امکان‌پذیر نیست

محمد حیدری مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در ارومیه نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: واحد برنامه‌ریزی بر اساس سیستم‌های بازرگانی و سیاست بازرگانی که نشات گرفته از خواسته‌های مردم است برنامه‌های پروازی را تنظیم می‌کند.

حیدری گفت: ایران‌ایر سال گذشته در طول هفته ۱۱ پرواز داشت که امسال متاسفانه ۴ پرواز خود را از دست داده است.

وی با بیان این‌که نامطلوب بودن تعداد پروازها در روزهای سه شنبه، پنج‌شنبه و جمعه کاملا مشهود است، اظهار کرد: مسافر باید برای پرواز حق انتخاب داشته باشد اما برنامه‌های پروازی این روزها این امکان را از مسافر گرفته است.

وی ادامه داد: قطعا نیاز است که برای افزایش پرواز در این ایام اقدام شود، اما با توجه به ناوگان موجود امکان پذیر نیست.

حیدری گفت: وجود هواپیمایی آتا به نفع تبریز تمام شده است و اغلب مشکلات هوایی را حل کرده که امید است با ایجاد ایرلاین بومی در ارومیه مشکلات این شهر نیز حل شود.

به گزارش ایسنا، کمبود پروازهای فرودگاه ارومیه به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات و مشکلات استان به شمار می‌رود و آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان‌های با پتانسیل‌های بالقوه، نیازمند ایجاد زیرساخت در بخش‌های مختلف برای توسعه است.

استفاده از ظرفیت فرودگاه به عنوان موتور توسعه برخلاف بسیاری از استان‌های هم تراز کشور آن‌چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است و معضلات صنعت هوایی گریبان‌گیر مسافران شده و مجبورند شرایط ایرلاین‌ها را بپذیرند.

بنا به گفته مسئولان ذی ربط که حل مشکل پروازی استان را ایجاد ایرلاین بومی در استان عنوان می‌کنند، لازم است تا متولیان امر با جدیت و برنامه‌ریزی سعی در توسعه صنعت حمل و نقل هوایی که یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه استان است، داشته باشند.

%name ارومیه در انتظار ایرلاین بومی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *