جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ارائه تسهیلات خوب برای سرمایه‌گذاران بخش گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۳ تیر ۱۳۹۸

«محمد خیاطیان»، گفت: در شرایط فعلی کشور، یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند کمک‌کننده باشد، گردشگری است و باید زیرساخت‌ها و زمینه لازم برای توسعه این صنعت در کشور فراهم شود.وی تصریح کرد: سازمان میراث‌فرهنگی یکی از پیشروترین سازمان‌ها در حوزه ماده ۲۷ است، باید از امکانات قانونی برای توسعه گردشگری و حفظ و احیای میراث‌فرهنگی استفاده کنیم. ما در کشور داشته‌های تاریخی بسیار زیادی داریم که نگهداری از این آثار از عهده سازمان میراث‌فرهنگی و دولت خارج است.

سرمایه گذاری گردشگری ارائه تسهیلات خوب برای سرمایه‌گذاران بخش گردشگری

خیاطیان ادامه داد: استفاده از بخش خصوصی در این حوزه به‌منظور احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی به‌منظور ایجاد اشتغال و ارزآوری و کمک به دولت برای کاهش هزینه‌های نگهداری از این تعداد آثار تاریخی است.

معاون توسعه مدیریت اضافه کرد: مسائل و مشکلاتی در این حوزه وجود دارد و باید با کمک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به‌سمت کاهش مشکلات و موانع برویم؛ بخشی که وظیفه حاکمیتی ما در حوزه حمایت از سرمایه‌گذاران است باید انجام شود.

او افزود: اگر به‌دنبال ارتقای امنیت هستیم باید توسعه فرهنگی را مدنظر داشته باشیم، آنچه سرمایه‌گذاران نیاز دارند باید مطرح و مورد پیگیری قرار گیرد.

خیاطیان اظهار کرد: سرمایه‌گذاران نباید مدت‌زمان احیا و ساخت را افزایش دهند چراکه ریسک سرمایه‌گذاری خود را بالا می‌برند، با توجه به شرایط فعلی کشور سرمایه‌گذاران باید روند کار و فعالیت خود را سرعت ببخشند.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی تصریح کرد: آنچه ما دنبال می‌کنیم این است که منافع سرمایه‌گذاران مرتبط با سازمان میراث‌فرهنگی تأمین شود، باید تدبیری اندیشیده شود تا تعداد سرمایه‌گذاران در حوزه میراث‌فرهنگی افزایش پیدا کند و به همین منظور بسته‌های تشویقی در حال تدوین و تهیه است.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم عدد سرمایه‌گذاران حوزه‌های مرتبط با سازمان میراث‌فرهنگی را افزایش دهیم و سرمایه‌گذاران فعلی مشوق افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش باشند.

خیاطیان ادامه داد: فرآیندهای موجود در ماده ۲۷ باید اصلاح شود و این اقدام در اولین فرصت انجام خواهد شد. امکان ایجاد کاربری‌های متنوع در حوزه بناها و خانه‌های تاریخی باید در کارگروهی متشکل از معاونت میراث‌فرهنگی و معاونت گردشگری بررسی شود.

وی ادامه داد: اینکه سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی اقتصادی در حوزه میراث‌فرهنگی فعالیت می‌کنند، برای ما ارزشمند است و حمایت و پشتیبانی لازم را از این افراد خواهیم داشت. باید در واگذاری‌ها، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها در استان‌ها و تسریع روند اداری اقدامات مؤثری انجام شود تا سرمایه‌گذاران برای ورود به حوزه احیا و بهره‌برداری اماکن تاریخی، اشتیاق و علاقه داشته باشند.

مشوق‌ها و تسهیلات خوبی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده

حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این جلسه گفت: سرمایه‌گذار در هر شرایطی عزیز است، ما اعتقاد داریم کسی که سرمایه‌اش را در حوزه میراث‌فرهنگی هزینه می‌کند باید حمایت شود.

وی افزود: در حوزه معاونت سرمایه‌گذاری مشوق‌ها و تسهیلات خوبی برای سرمایه‌گذاران حوزه میراث‌فرهنگی در نظر گرفته شده است، بخشی از این تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی با سود ۴ درصد پرداخت می‌شود.

اربابی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی می‌توانیم بسته‌های مالی و یارانه‌ای را برای سرمایه‌گذاران تهیه کنیم، این معاونت آماده حمایت است تا ریسک کار سرمایه‌گذاران کمتر شود.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی با بیان این‌که این سازمان نگاه حمایتی به سرمایه‌گذاران حوزه میراث‌فرهنگی دارد، افزود: قراردادهای واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی برای احیا و بهره‌برداری اگر از پایه درست باشد می‌توانیم مشکلات و موانع سرمایه‌گذاران را رفع کنیم.

اربابی افزود: ما تلاش می‌کنیم با حمایت و در اختیار گذاشتن، سرمایه‌گذاری در حوزه میراث‌فرهنگی را افزایش دهیم.»

تبصره‌هایی برای حمایت و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران

علیرضا نقی‌زاده مدیرکل حقوقی وزارت دادگستری نیز در این جلسه گفت: افرادی که در حوزه میراث‌فرهنگی سرمایه‌گذاری می‌کنند، دل‌بسته فرهنگ و تاریخ کشور خود هستند و ما باید تلاش کنیم روند کار این افراد تسهیل شود.

او افزود: ماده ۲۷ دستورالعملی دارد که نمی‌شود از آن عدول کرد، اما تبصره‌هایی برای حمایت و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران در این قانون در نظر گرفته شده است، سرمایه‌گذاران می‌توانند از تسهیلات درنظر گرفته‌شده استفاده کنند یا از همکاری سرمایه‌گذاران خارجی بهره بگیرند.

صندوق احیا یک قدم جلوتر از کارگروه ماده ۲۷

پرهام جانفشان سرپرست صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در این نشست گفت: در صندوق احیا ما یک قدم از کارگروه ماده ۲۷ جلوتر هستیم و اقدامات خوبی برای احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی انجام داده‌ایم.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران باید بر این امر واقف باشند که سرمایه‌گذاری با پیمانکاری فرق می‌کند؛ در سرمایه‌گذاری باید به‌دنبال بازاریابی و تبلیغات باشیم. سازمان میراث‌فرهنگی وظیفه حمایت و رفع موانع سرمایه‌گذاران حوزه میراث‌فرهنگی را بر عهده دارد و با ارائه بسته‌های تشویقی این کار را انجام می‌دهد.

۱۲۹ پروژه آماده واگذاری به بخش خصوصی

علیرضا نوری مدیرکل دفتر بودجه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم در این نشست گفت: سازمان میراث‌فرهنگی در حوزه واگذاری خانه‌های تاریخی برای احیا و بهره‌برداری از این بناها به‌طورجدی فعالیت داشته است.

وی تصریح کرد: در حوزه معاونت میراث‌فرهنگی پروژه‌های زیادی وجود داشت که باید هزینه‌های زیادی برای آن‌ها می‌شد، خوشبختانه فضای خوبی فراهم شد تا سازمان این امکان را برای واگذاری بناهای تاریخی نیازمند مرمت و احیا، پیدا کند.

نوری ادامه داد: صندوق احیا، اقدامات خوب و رضایت بخشی در این حوزه دارد و ما امسال ۱۲۹ پروژه را برای واگذاری به بخش خصوصی در دست داریم.

در این جلسه تعدادی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خانه‌های تاریخی موانع و مشکلات خود را مطرح کردند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *