رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ مهر ۱۳۹۴

احیای ۷۰ روستای دارای ویژگی خاص گردشگری در کشور

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۷/۲۸-رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از در نظر گرفته شدن وام ۱۵ میلیون تومانی جهت بازسازی خانه‌های روستایی در راستای جذب و اسکان گردشگران خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، علیرضا تابش در آیین افتتاح مرحله اول عملیات اجرایی بهسازی بافت با ارزش روستای تاریخی انجدان گفت: رمز پایداری جمعیت روستاها رونق اقتصاد روستایی بوده و رونق گردشگری در این مناطق راهکاری مطلوب در این زمینه است.

وی در خصوص کمک‌های دولتی جهت رونق گردشگری روستاها تصریح کرد: روستاییان می‌توانند خانه خود را در دو طبقه بسازند و یک طبقه را برای اسکان خود و یک طبقه را به نحوی که مورد تایید باشد، جهت اسکان گردشگران در نظر بگیرند و برای هر دو واحد وام ۱۵ میلیون تومانی دریافت کنند که به این نحو می‌توانند درآمد مطلوبی نیز داشته باشند.

رییس بنیاد مسکن کشور همچنین از در نظر گرفتن تسهیلات برای خانواده‌های کم درآمد روستایی خبر داد و افزود: به این خانواده‌ها تا سقف پنج میلیون تومان کمک بلاعوض خواهد شد که به این طریق جهت ایجاد خانه مسافر تشویق شده و درآمد مطلوبی را کسب می‌کنند.

تابشی با بیان اینکه جوانان روستایی می‌توانند با تشکیل تشکل‌های روستایی در فضای مجازی گام موثری در رونق گردشگری روستای خود داشته باشند، عنوان کرد: این امر موجب می‌شود گردشگران ضمن آشنایی با روستا در رابطه با امکانات موجود در روستا بویژه در حوزه اسکان مطلع شوند.

وی ادامه داد: این اقدام به لحاظ امنیتی به دلیل شناخت و مورد تایید بودن افراد جهت اسکان مسافران نیز موثر است، کما اینکه کشور ما جریان گردشگری سالمی دارد و این امر از اسکان مسافران حتی در خانه‌های شخصی به خصوص در شمال و مشهد و عدم بروز کوچکترین مشکل کاملا هویداست.

رییس بنیاد مسکن کشور، رونق گردشگری را زمینه ساز رونق کسب و کار روستاییان نیز دانست و بیان کرد: عرضه محصولات روستایی به گردشگران در اقتصاد روستا بسیار موثر است و در این رابطه جهت ایجاد مغازه در کنار خانه‌ها تا سقف سه میلیون تومان وام قرض‌الحسنه اعطا می‌شود.

تابش در رابطه با اجرای مرحله اول عملیات اجرایی بهسازی بافت روستای انجدان گفت: در سطح کشور روستاهای نمونه که دارای سابقه فرهنگی بوده‌اند، شناسایی شده و بافت با ارزش روستایی آنها بهسازی می‌شود.

وی تعداد روستاهای این طرح در سطح کشور را ۷۰ فقره عنوان و بیان کرد: این روستاها به عنوان الگو در نظر گرفته شده‌اند تا به این طریق بخشی از میراث فرهنگی حفظ و به نسل آینده منتقل شود.

رییس بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه در استان مرکزی دو روستای انجدان و وفس برای این امر انتخاب شده‌اند، افزود: ایجاد فضاهای ویژه، کف‌سازی و بهسازی مرکز روستا در این طرح انجام می‌شود.

تابش این اقدامات را در راستای ایجاد زیرساخت برای رونق گردشگری در کنار حفظ و احیای روستاهای شاخص دانست و افزود: از طریق ورود گردشگر روستاییان می‌توانند درآمد مطلوب کسب کنند و این مهم باید از اولویت‌های مردم و مسئولین باشد، چرا که به این طریق رونق اقتصادی و عدم مهاجرت شکل خواهد گرفت.

وی ضمن اشاره به عنایت دولت تدبیر و امید به بنیاد مسکن بیان کرد: شرایط تخصیص ما نسبت به سایر دستگاه‌ها بهتر بوده است‌ و دولت با بهسازی مناطق آسیب دیده در راستای تحقق مطلوب اقتصاد مقاومتی گام برمی‌دارد.

به گزارش ایسنا، استاندار مرکزی نیز در این مراسم ضمن تاکید بر تعقیب و تکمیل این اقدام گفت: احیای بافت تاریخی این روستا اقدامی مطلوب بوده که باید تکمیل شود تا به این شکل بتوانیم بخشی از آثار تاریخی خود را به آیندگان منتقل کنیم.

محمود زمانی قمی گریزی به تاریخ ادب ایرانیان زد و افزود: ما ادبیاتی فاخر داریم که شاعران بزرگ ما در اشعار فاخر خود به تجلیل از امامان پرداخته‌اند.

وی خطاب به شاعری که در این مراسم اشعاری را در مدح و تحسین مسئولین حاضر در جلسه سرود گفت: قطعا پیامبران و امامان با توجه به شخصیت های والایشان شایسته مدح و ستایش هستند و همانطور که سید قدس گفته اگر بخواهیم دو نفر شاخص از شخصیت‌های آسمانی را پیدا کنیم حضرت ابراهیم(ع) و امام حسین(ع) است و بهتر است ادبیات در خدمت مقربان درگاه الهی باشد.

به گزارش ایسنا، رییس بنیاد مسکن استان مرکزی نیز در این آیین ضمن اشاره به قرار گرفتن روستاهای بالای ۲۰ خانوار در طرح هادی گفت: در استان مرکزی برای این روستاها و نیز شهرهایی با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر تاکنون ۵۸ هزار سند مالکیت صادر شده است.

فرحی با بیان اینکه ۳۵ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی جهت مقاوم‌سازی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ۲۸ مهرماه جاری ۳۰ هزارمین واحد نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی احیای دو روستای انجدان و وفس را از جمله فعالیت‌های بنیاد مسکن عنوان و بیان کرد: فاز اول احیای روستای تاریخی انجدان به بهره‌برداری رسید و اجرای فازهای دیگر و احیای کامل این دو روستا باید انجام شود که این اقدام گامی جهت حفظ این روستاهاست.

‌رییس بنیاد مسکن استان مرکزی ضمن اشاره به این نکته که در فاز اول این روستا زیباسنجی، استفاده از مصالح بومی، اصالت تاریخی و بافت تاریخی در نظر گرفته شده عنوان کرد: در این مرحله پنج هزار متر مربع از روستای انجدان کف‌سازی، هزار و ۸۰۰ متر جدول‌سازی، ۵۰۰ متر بازسازی کانال‌های جوی‌های آب، اصلاح زیرساخت‌های تاسیساتی و تعویض در و پنجره انجام شده است.

2607 احیای 70 روستای دارای ویژگی خاص گردشگری در کشور

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *