جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ آذر ۱۳۹۹

از آنجایی که بدن انسان برای پرواز طراحی نشده و انسان توانسته با اختراع هواپیما به این آرزو دست پیدا کند ناگزیر زمانی که پرواز می کنید فشار و عوامل دیگر باعث به وجود آمدن تغییراتی در بدن شما می شود . در این مقاله سعی داریم اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد را شرح دهیم تا با دانستن آنها و راهکارهای مقابله با این اتفاقات پرواز خوبی را تجربه کنید و با خواندن این مطالب  هوشمندانه سفر کنید .

اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد5 اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد

خون در کف پا جمع می شود

هر کسی که در طول پرواز کفش هایش را درآورده است کاملا متوجه این موضوع می شود. زمانی که در پرواز هستیم خون آرام آرام در بدن حرکت می کند و به سمت کف پا سرازیر می شود و پاهایمان ورم می کند. اما این مسئله بخاطر ارتفاع پرواز نیست.در واقع اگر خدمه به شما یک کابین بزرگ بدهند که بتوانید پاهایتان را دراز کنید، دیگر چنین اتفاقی رخ نمی دهد. خواب رفتگی پا زمانی اتفاق می افتد که بدن در فضای تنگ و ناکافی باشد. البته راه هایی برای اجتناب از خواب رفتگی پا وجود دارد بهترین کار این است که لباس های نرم و گشاد به تن کنید.

 

 

مشکل گرفته شدن گوش ها

اگر قبلا تجربه گوش گرفتگی در پرواز داشته اید، باید بدانید که افراد زیادی این مشکل را دارند. این حالت زمانی اتفاق می افتد که با افزایش ارتفاع هواپیما در آسمان، فشار هوا هم افزایش می یابد. در این حالت اگر خمیازه بکشید و یا دماغ خود را بگیرید گرفتگی گوش ها برطرف نمی شود، در پرواز بعدی EarPlanes را امتحان کنید. این گوشگیرهای مخصوص هواپیما فشار را در گوش شما تنظیم می کنند بنابراین لازم نیست نگران گرفتگی گوش هایتان باشید.

اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد7 1 اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد

ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید

آیا می دانستید که خطر قرار گرفتن در معرض تشعشع درهواپیما به دلیل نزدیکی به خورشید بالا است؟ ممکن است از نشستن در صندلی کنار پنجره و تماشای مناظر لذت ببرید اما اشعه مضر ماورا بنفش از پنجره های هواپیما به داخل می تابد و شما در معرض آن قرار می گیرید. استفاده از کرم ضد آفتاب قبل از پرواز، از پوست شما در برابر اشعه ماورا بنفش حفاظت خواهد کرد.

اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد10 اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد

ممکن است دچار حالت تهوع شوید

اگر مستعد حالت تهوع هستید، پرواز برای شما خوب نیست. وقتی در هواپیما می نشینید، چشم های شما هیچ حرکتی را تشخیص نمی دهند. اما گوش داخلی شما تشخیص می دهد که شما در حال پرواز هستید و این عدم تعادل ممکن است منجر به سردرد، سرگیجه، تهوع و خستگی شود. اگر به طور منظم دچار چنین نشانه هایی در حین پرواز می شوید، برای مبارزه با این مشکل دارو مصرف کنید. یک ساعت قبل از پرواز سعی کنید برای جلوگیری از این مشکل از قرص Bonine که یک قرص جویدنی و غیر خواب آور است، استفاده کنید.

اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد8 1 اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد

تاثیر پرواز بر میزان آب بدن

در سفرهوایی کم شدن آب بدن، مشکلی شایع است. رطوبت کم در کابین باعث می شود شما تشنه شوید و چشم ها و پوستتان خشک شود. این کمبود رطوبت را با به همراه داشتن یک بطری آب، قطره چشم و لوسیون جبران کنید.آیا تا بحال توجه کرده اید که تهویه مطبوع کابین هواپیما چطور کار می کند؟ این دستگاه هوای بیرون را پمپ نمی کند بلکه هوای داخل موتور را تخلیه می کند. فن های هواپیما بسیار بزرگ هستند بنابراین هوای زیادی در آنها جای می گیرد. بخش عمده این هوا به احتراق می رسد و نیروی کافی برای موتور را فراهم می کند. اما بخش دیگر آن توسط کمپرسورهایی که در قسمت جلویی موتور قرار دارند، خنک می شود و دوباره به کابین بر می گردد.
مولکول های آب تمایل دارند که بیشتر در نزدیکی سطح سیاره قرار گیرند و از این رو هوا در ارتفاعات بالا خشک می شود. هوای کابین هواپیما حتی از بیابان هم خشک تر است و کاملا عاری از رطوبت می باشد. در واقع هواپیماها مانند بیابان های در حال پرواز هستند که باعث می شوند آب بدن ما کشیده شود. همین فرایند باعث می شود که مدام در طول پرواز احساس تشنگی کنیم.
مشکل فقط احساس تشنگی نیست. از دست دادن آب بدن خطر ابتلا به سرماخوردگی را بالا می برد و برای بیماران آسمی خطرناک است. سعی کنید به هنگام پرواز آب کافی همراهتان باشد و یک کرم مربوط کننده پوست هم تهیه کنید.

اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد11 اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد

شما به هنگام پرواز در معرض ابتلا به عفونت باکتریایی آب هستید

سفر با گروهی از افراد غریبه می تواند اعصاب خرد کن باشد. کسی چه می داند که همسفر کناری ما چه بیماری دارد؟ شاید مسری باشد. در واقع هواپیما یکی از بهترین مکان ها برای انتقال میکروب و انواع عفونت هاست. حتی آبی که در هواپیما می خوریم سالم نیست و ممکن است آلوده به میکروب باشد.یک گروه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۵ اثبات کرد آبی که ایرلاین ها در هواپیما سرو می کنند به ۳۷ گونه باکتری مضر مبتلا می باشد. به ویژه در پروازهای طولانی این احتمال چند برابر بیشتر می شود. سعی کنید هرگز آبی که در هوایپما به شما می دهند را ننوشید.

اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد2 1 اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد

تاثیری که بر روی حس چشایی می گذارد

آیا تا بحال شده که همراه خود غذایی به هواپیما بیاورید فقط برای اینکه متوجه شوید آیا مزه آن متفاوت تر از آن است که تصور می کردید یا نه؟ دلیل این امر این است که حس بویایی شما درهواپیما ضعیف می شود و بو به حس چشایی کمک می کند. دفعه بعد که فکر می کنید غذای هواپیما شور است، آنموقع متوجه می شوید چرا خطوط هوایی طعم غذا را با حس چشایی شما تنظیم می کنند.غذاهای هواپیما معمولا بی مزه و بی کیفیت هستند و حس چشایی ما این را به سرعت تشخیص می دهد. در حالیکه شرکت های هواپیمایی ممکن است گاهی اوقات در این مورد نادانی به خرج دهند، اما غذایی که آنها به خورد ما می دهند از روی عمد بی مزه نیستند. بدن ما در هنگام پرواز دچار تغییراتی می شود و حس چشایی ما نمی تواند مزه واقعی غذا را حس کند.
اگر ما همان غذا را بخوریم، طعم خیلی بهتری خواهد داشت. ۸۰% از احساساتی که ما آن را طعم می نامیم، از طریق حس بویایی ما منتقل می شوند. بینی ما در محیط های خشک و کم فشار نمی تواند به خوبی کار کند. بنابراین حس بویایی ما در هوا دچار اختلال می گردد. دفعه بعدی که سوار هواپیما شدید و خواستید بخاطر طعم بد غذا به مهمانداران شکایت کنید، این نکته را به خاطر بسپارید.

اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد7 اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد

زمان برایتان کند می گذرد

یکی از شگفت انگیزترین ویژگی های پرواز، سفر در زمان است. زیاد هیجان زده نشوید! این تنها یکی از تاثیرات پرواز است. اینشتین کشف کرد هنگامی که یک جسم شروع به حرکت می کند، گذر زمان با کندی رو به رو می شود.اگر یک سفینه فضایی با سرعت نور حرکت کند، زمان برای آن فضانورد کندتر می گذرد. در حالیکه زمان برای بقیه جهان با همان روال در حال گذر است. هنگامی که فضانورد به مقصد می رسد سن او از دیگران کمتر است. اساسا او به آینده سفر کرده است.

اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد3 1 اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد

پرواز شما را عصبانی می کند

بسیاری از افراد فکر می کنند، سفر هوایی جالب ترین چیزی است که تا به حال تجربه کرده اند. عوامل بسیاری در طول پرواز رخ می دهند که ممکن است انسان را عصبانی کند. مواردی مثل: غذای بدمزه، خدمه ناکارآمد، استرس و سر و صدای دیگر مسافرین.
اما یکی از تاثیرات پرواز تشدید حس عصبانیت انسان است که دلیلش هیچ یک از موارد نامبرده نیست بلکه یک توضیح فلسفی دارد. پرواز در دل آسمان و نگاه کردن به این جهان پهناور از پنجره هواپیما حس خوبی دارد. اما وقتی به این موضوع فکر کنید که در میان گروهی از مردم گیر افتاده اید و هیچ کنترلی روی اوضاع ندارید، کمی آشفته می شوید.
در واقع این یک احساس دیرینه است؛ زمانی که افراد نمی توانند آنگونه که دوست دارند محیط اطرافشان را رهبری کنند عصبی می شوند. شما از درون می خواهید همه چیز را کنترل کنید اما وقتی از پنجره به بیرون نگاه می کنید و خودتان را بین آسمان و زمین معلق می بینید، حس می کنید هیچ کنترلی روی اوضاع و جهان پیرامون خود ندارید. این حقیقت گاهی اوقات فکر افراد را به شدت به هم می ریزد.
به این حالت عصبی “خشم هوایی” گفته می شود و هیچ راهی برای خلاصی از آن وجود ندارد. باید همواره این مسئله را مد نظر داشته باشیم، زمانیکه ما در حال خوردن آب پرتقال هستیم، فرد دیگری در حال فکر کردن به مسائل فلسفی وجود انسان و حقایق این جهان است.

اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد9 1 اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد

نوعی احساس شبیه مستی

فشار کابین همان چیزی است که شما در ارتفاع ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ پا تجربه خواهید کرد. یعنی خون شما اکسیژن کمتری دریافت می کند و این یکی از تاثیرات پرواز است. مطالعات نشان می دهد که سطح اکسیژن افراد به طور متوسط تا ۴% کاهش می یابد و باعث خواب آلودگی، سردرد و از دست دادن هوشیاری می شود.نوشیدن آب کافی و اجتناب از الکل و کافئین در طول پرواز توصیه می شود. البته هیچ راهی برای از بین بردن کامل این احساس گیجی وجود ندارد. دکتر بارتون توصیه می کند که روی صندلی خود صاف بنشینید تا اکسیژن به راحتی در بدن شما جریان یابد و تمرینات تنفسی را به طور منظم انجام دهید. همچنین، بهتر است که هر ۳۰ دقیقه چند نفس عمیق بکشید.

اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد12 اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد

احتمال دارد بیمار شوید

بخاطر هوای بازیابی شده هواپیما، مسافرانی که نزدیک هم و در کنار سطوح کثیفی مانند میزغذای تاشوی هواپیما و یا جیب های پشت صندلی می نشینند، بیشتر در معرض بیمار شدن قرار می گیرند. افرادی که در صندلی کنار پنجره می نشینند کمتر از مسافران راهرو در معرض میکروب قرار دارندف بنابراین در سفر بعدی سعی کنید صندلی کنار پنجره را رزرو کنید. با استفاده منظم از ضدعفونی کننده دست و دستمال برای تمیز کردن صندلی، می توانید با هر بیماری مقابله کنید.

اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد8 اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد

تورم زانوها

بخاطر اینکه در سفرهوایی مدت طولانی روی صندلی می نشینید، پائین ران ها و زانوها تا زمان رسیدن به مقصد ممکن است دچار تورم شوند. جوراب های فشرده به تحریک جریان خون در پاهای شما کمک می کنند و خطر لخته شدن خون را کاهش می دهند.

اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد9 اتفاقاتی که زمان پرواز برای بدن می افتد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *