جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آیا پارکهای ملی در حفاظت از محیط زیست نقش دارند ؟

تاریخ بروزرسانی :
۵ مرداد ۱۳۹۹

پارک‌های ملی نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست، حفظ اکوسیستم‌های حساس و ادامه تنوع زیستی ایفا می‌کنند. با توجه به افزایش گازهای گلخانه‌ای در خلال تغییرات آب وهوایی، این مناطق حفاظت شده برای بقای بسیاری از گونه‌های پرندگان با اهمیت خواهند بود. در کشور ایران پارک های ملی زیادی وجود دارد ، مانند پارک ملی نای بند در شهر عسلویه و در نزدیکی بوشهر واقع شده است که گردشگران ماجراجو می توانند از اولین پارک ملی دریایی کشور بازدید کنند و از طبیعت زیبا و پوشش گیاهی جانوری آن لذت ببرند.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده4 آیا پارکهای ملی در حفاظت از محیط زیست نقش دارند ؟

پارک های ملی فواید اقتصادی مشخصی در اقتصاد ملی و محلی دارند، همچنین این مکان ها فواید زیادی برای محیط زیست اطراف و مجاور دارند. اگر قبلا تصور داشتید که پارک های ملی تنها مکان مناسبی برای فعالیت های تفریحی می باشند بهتر است که به فواید دیگر آن نیز توجه کنید و به تاثیر آنها در محیط زیست دقت کنید.

تنوع زیستی بی نظیر و منحصر به فرد

اغلب هدف از انتخاب و طراحی پارک های ملی، حفاظت از مناطقی که در معرض خطر بوده یا حمایت از اکوسیستم های منحصر به فرد و جغرافیایی است. با وجود قوانین سختگیرانه شکار، ماهیگیری و ساخت و ساز، تعجبی ندارد که این پارک ها یکی از مکان هایی با تنوع زیستی بالا در سطح ایالت متحده امریکا باشند. گفتنی است که پارک های ملی بهشت و پناهگاهی امن برای گونه های در معرض انقراض محسوب می شوند. پارک ملی یلو استون در ایالت وایومینگ تنها جایی است که می توانید تعداد بیشماری از گاومیش های وحشی و گرگ های خاکستری را مشاهده کنید، این دو گونه به شدت در حال نابودی بودند. از نظر تعداد می توان گفت که پارک های گرمسیری ایالت هاوایی بیشترین گونه های در حال انقراض را در خود جای داده اند. و پارک ملی هالیکالا در جزیره مائویی زیستگاه ۱۰۳ گونه ی در حال نابودی می باشد.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده3 آیا پارکهای ملی در حفاظت از محیط زیست نقش دارند ؟

پارک ها در تامین انرژی نقش مهمی دارند

بسیاری از پارک های ملی محافظ منابع آب و انرژی حیاتی محسوب می شوند. در دره هچ هچی در پارک ملی یوسمیتی منبع عظیم آبی وجود دارد که می تواند آب بیش از سه میلیون نفر را در ۲۹ شهر نواحی سانفرانسیسکو بی را تامین کند. بسیاری دیگر از پارک های ملی نیز با وجود دریاچه ها، رودخانه ها و چشمه ها، منبع و محافظ آب آشامیدنی طبیعی محسوب می شوند. توسط برخی از این رودخانه ها برق آب تولید می شود. با وجود آتشفشان های معروف در پارک ملی یوسمیتی، بحث هایی در مورد استفاده از این منابع بزرگ برای تولید انرژی های حرارتی از مرکز زمین وجود دارد.

پیوندی جدانشدنی از طبیعت

تحقیقات نشان داده است که سپری کردن مدت زمانی در طبیعت برای سلامت روحی و جسمی بسیار مفید است. طبیعت انسان را به انجام فعالیت های فیزیکی، تفریحی و آرامش تشویق می کند و گفته می شود که کاهنده سطح استرس است. پارک های ملی فضاهای طبیعی و آرام بخشی را در خدمت مردم قرار می دهند و در حقیقت آنها را به طبیعت وصل می کنند. این ارتباط برای دوستداران محیط زیست و ۹۸ میلیون امریکایی که در مناطق شهری زندگی می کنند و از طبیعت دورند، و نیز برای دیگر مردم جهان بسیار مهم می باشد. افرادی که رابطه نزدیکی با طبیعت برقرار کنند، در فعالیت های روزانه خود به محیط زیست احترام و ارزش قائل اند و از ریختن زباله خودداری کرده و بازیابی زباله ها را فراموش نمی کنند.

حیات وحش دشت ناز آیا پارکهای ملی در حفاظت از محیط زیست نقش دارند ؟

پارک های ملی از بروز بلایای طبیعی می کاهد

در پارک های ملی مناطق جنگلی وجود دارد که نه تنها از منابع آبی محافظت می کند بلکه موجب استحکام و ثبات در زمین های مجاور نیز می باشند. این فرآیند با جلوگیری از ریزش کوه ها، وقوع بهمن و فرسایش، می تواند جان انسان ها و زیرساخت ها را نجات دهد. همچنین این مناطق با نگهداری از حوضه رودخانه های طبیعی و محافظت از تالاب ها، احتمال وقوع سیل را کاهش می دهد. در نهایت پارک های ملی می توانند از زیستگاه های موجود در امتداد سواحل، مانند درختچه های کرانه زی، کرنا و از صخره های مرجانی محافظت کنند، سیل را کاهش دهند، هنگامی که آب سطح دریا افزایش می یابد و طوفان به پا می شود، این مناطق از فرسایش سواحل جلوگیری می کنند.

پارک های ملی محرکه اقتصاد به شمار می روند

پارک های ملی با داشتن بیش از ۳۰۰ میلیون بازدیدکننده در سال، فواید اقتصادی بیشماری برای کل کشور ایالت متحده امریکا دارند و بدون شک کشورهای دیگر نیز از منابع طبیعی بزرگ خود سود می برند. این بهره به قدری زیاد است که با وجود تعطیلی و فروش زمین های ملی در امریکا، به هواداران پارک ها کمک کرده تا ادامه سرمایه گذاری در این مکان ها را درخواست کنند. طبق مطالعاتی که در دوران ریاست جمهوری اوباما صورت گرفت، هر یک دلاری که از مالیات ها در پارک های ملی سرمایه گذاری شد، ده دلار به اقتصاد این کشور برگردانده شد.
پارک ها بازدیدکننده ها را از سراسر کشور و جهان به سوی مناطق و جوامع کوچک روستایی می کشانند، و اگر چنین نبود فعالیت های اقتصادی اهمیتی نداشت. پارک ها مانند دروازه ای می باشند که با رفت و آمد موجب رونق شغل در هتل ها، رستوران ها، مغازه های کادویی و خرید و فروش داخل این اماکن تفریحی یا رونق راهنماهای تورهای گردشگری شده اند. در سال ۲۰۱۵ میلادی، چهار میلیون بازدیدکننده از پارک ملی یلو استون دیدن کردند و با خرید و استفاده از خدمات، تقریبا ۵۰۰ میلیون دلار خرج کردند که در نتیجه وجود این گردشگران ۷۷۳۵ شغل ایجاد شد و ۲۲۵ میلیون دلار درآمد نصیب کارگران گردید. گفتنی است که در سرتاسر ایالات متحده امریکا، پارک های ملی ۳۰۶ هزار شغل بدون واسطه را در درون پارک ها ایجاد کرده اند. با حساب این منافع می توان فواید اقتصادی پارک های ملی را دید.

کویر خارتوران آیا پارکهای ملی در حفاظت از محیط زیست نقش دارند ؟

اورتوریسم خساراتی در پی دارد

با وجود اینکه پارک های ملی دارای فواید بیشمار و با ارزش زیست محیطی بوده و بهره اقتصادی بالایی دارند، اما وجود اورتوریسم یا ازدحام بیش از حد گردشگر می تواند بر اکوسیستم آسیب پذیر و محافظت شده اثر منفی بگذارد. علاوه بر این موارد، دانشمندان تخمین زده اند که تغییرات جوی ممکن است، فضای پارک های ملی را به کلی تغییر دهد. برای نمونه انتظار می رود که در پارک ملی یلو استون، شاهد افزایش آتش و هجوم گونه های مختلف باشیم.
رایان زینک، وزیر امور داخلی امریکا گفته است که: پارک های ملی این کشور یکی از محبوب ترین مناطق محسوب می شوند. با افزایش بیش از حد بازدیدکنندگان، می بایستی حفاظت از بخش هایی که نگهداری آنها به تعویق افتاده است را در اولویت قرار دهیم، امکاناتی که رو به کهنگی بوده، جاده ها و دیگر زیرساخت های حیاتی به تغییرات و حفاظت بیشتری نیاز دارند.

چند پیشنهاد برای گردشگر مسئولیت پذیر بودن

در ادامه به چندین نکته پیشنهاد می کنیم که می توانید یک گردشگر مسئولیت پذیر در پارک باشید:
– در مورد مردم بومی که قبلا یا هم اکنون در این منطقه زندگی می کنند، مطالعه نمایید. متوجه تاریخ و قدمت زمین آنها و دیگر مکان های مقدسی که به اجبار تبدیل به پارک ملی شده اند، خواهید شد.
– هنگام بازدید از پارک ها بطری آب همراه داشته باشید تا بجای خرید بطری های پلاستیکی آنها را پر کنید.
– از ریختن زباله در پارک ها خودداری کنید، حتی زباله ارگانیک و طبیعی مانند پوست موز را که به این اکوسیستم تعلق ندارد در زمین رها نکنید، هرچند این مواد با مرور زمان تجزیه خواهند شد.
– اثری از خود در طبیعت به جای نگذارید، از لمس یا گرفتن چیزی در حیات وحش خودداری کنید، گل ها را نچینید و از فرزندان و دوستان نیز چنین درخواستی داشته باشید.
– قوانین امنیت را پیروی کنید، از جمله این موارد به مکان ها و زمانی که می توانید آتش روشن کنید و یا نمی بایستی آتش روشن شود یا اجازه جمع آوری هیزم را ندارید، را رعایت کنید. در مورد نکات امنیت عمومی آتش قبل از سفر و بازدید از پارک ها مطالعه کنید.
– هرگز به حیوانات وحشی و همچنین به پرندگان غذا ندهید.
– همیشه علائم را خوانده و از آنها پیروی کنید – در بخش های ممنوعه قدم نزنید. ممکن است در چند قدمی یک گیاه ظریف در این اکوسیستم پس از صدها سال توانسته باشد چند سانتی متری رشد کند یا احتمالا مسیر برای گردشگران نا امن باشد.
– قبل از هرگونه فعالیتی مانند کوله گردی، مجوزهای لازم را دریافت کنید.
– هنگام فعالیت های خطرناکی مانند دره گردی یا سواری در آب های خروشان، از راهنماهای رسمی و اداری کمک بگیرید.
– به درختان، نیمکت ها یا دیگر زیرساخت های موجود آسیب نرسانید.

خارکو 3 آیا پارکهای ملی در حفاظت از محیط زیست نقش دارند ؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *