رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ مرداد ۱۳۹۹

کشف اسکلت بانوی اشکانی در تپه تاریخی اشرف اصفهان

اشتراک گذاری

سرپرست هیات باستان شناسی، از کشف یک اسکلت بانوی اشکانی به قدمت ۲۲۰۰ ساله در عملیات نجات‌بخشی آثار تاریخی شمال تپه تاریخی اشرف اصفهان خبرداد. اسکلت تازه پیدا شده را بانوی اشکانی نامگذاری کردند.علیرضا جعفری زند سرپرست هیات کاوش تپه اشرف اصفهان گفت: گرچه هنوز اسکلت شناس جنسیت اسکلت را تعیین نکرد، اما به احتمال زیاد اسکلت متعلق به یک زن باشد و از این رو آنرا “بانوی اشکانی ” با تدفین مهری دانست.

در حالی که یافته‌ها یکی پس از دیگری در عملیات نجات‌بخشی آثار تپه اشرف در مسیر لوله‌گذاری، شواهد رسیدن به گورستان اشکانی را به یقین نزدیک کرده است، جعفری زند از نبود توجه مسئولان و متولیان اصلی برای لزوم گسترده کردن کاوش‌ها و نجات شواهد تاریخی دوران ناشناخته اشکانی در اصفهان و در قلب فلات مرکزی ایران انتقاد کرد.

در کاوش‌های گذشته این منطقه یک سری اشیا و آثار باستانی کشف‌شده که احتمال وجود تعداد بیشتری از این آثار را تقویت می‌کند اما تعدادی از این آثار ارزشمند تاریخی از زیر خیابان به‌ دست‌ آمده است که با توجه به پرتردد بودن این مسیر، برای ادامه عملیات کاوش گسترده، نیازمند همکاری و مساعدت همه نهادهای مربوطه و همچنین مردم هستیم.

در شش فصل گذشته کاوش تپه اشرف، یک سکه ساسانی و سفال‌های مربوط به قرن سوم پیش از میلاد( سلوکی و اشکانی) به دست آمد.
اسکلت تازه پیدا شده نیز از زانو به پایین زیر پیاده رو قرار گرفته و در عمل نجات بخشی کامل این شواهد و آثاری که به احتمال قریب به یقین در مجاورت آنها قرار گرفته را مشکل کرده است.قسمت اعظم امپراتوری اشکانی پیرو آیین مهرپرستی بودند، در دوره های تاریخی پیش از اشکانی، تدفین صورت به طرف طلوع خورشید دیده شده است، اما مساله این است که، چون همراه این اسکلت و در کنار آن لایه سفال های اشکانی وجود دارد به احتمال این اسکلت مربوط به دوره اشکانی است.
تپه تاریخی اشرف در شرق اصفهان و در کرانه زاینده رود قرار دارد. یافته های این تپه تاریخی در شهر اصفهان مربوط به دوران هخامنشی تا قرن دوازدهم هجری قمری است و از این جهت این تپه باستانی اهمیت زیادی در روشن شدن ابعاد تاریک تاریخی شهر اصفهان دارد. هیات باستان شناسی در این کاوش‌ها به حوضخانه و بنای نیمه تمام کاخ اشرف متعلق به قرن دوازدهم هجری قمری رسیدند.

مهم ترین دستاورد کاوش های پیشین تپه اشرف شناسایی بخش هایی از قلعه ساسانی بود که اکنون در مجاورت خیابان مشتاق دوم مشهود است. همچنین در فصل ششم کاوش تپه اشرف، بخش هایی از یک سازه هخامنشی یافت شد که به دلیل نبود بودجه های لازم، در زیر خاک و با رعایت اصول باستان شناسی مدفون شد.

کشف اسکلت بانوی اشکانی در تپه تاریخی اشرف اصفهان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *