رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

آش گوشت خرم‌آباد

لینک این مطلب کپی شد!

آش گوشت خرم‌آباد یکی دیگر از غذاهای مناسبتی شهرستان خرم‌آباد که اغلب در عروسی‌ها و اعیاد طبخ می‌شود، آش گوشت است. زیر برنجی یا همان چلو گوشت را در سینی بزرگی که به‌ اصطلاح لُری به آن مجمع می‌گویند، سرو می‌کنند. مجمع، سینی‌های مخصوص و گردی از جنس رویی یا استیل است که هر سینی برای سه نفر در نظر گرفته می‌شود.

افراد به شکل گرد دور مجمع نشسته، غذا را سرو می‌کنند. نحوه‌ی کشیدن این غذا در مجمع نیز آداب خاصی دارد، به این گونه که کمی پلو در کف مجمع می‌ریزند، سپس گوشت‌های پخته را در وسط برنج کشیده و روی آن‌را با برنج می‌پوشانند به‌طوری که گوشت پیدا نباشد. در آخر یک قطعه پیاز و کمی نمک در سینی می‌گذارند و برای گرم نگه داشتن غذا، روی آن را تا زمان سرو با نان محلی می‌پوشانند. در دستور پخت این غذا، از گوشت تمامی قسمت‌های گوسفند از جمله ماهیچه، گردن و مغز ران می‌توان استفاده کرد. هرچند امروزه برای طبخ آش گوشت، استفاده از ماهیچه و مغز ران رایج‌تر است.

آش گوشت خرم‌آباد آش گوشت خرم‌آباد
مواد اولیه برای تهیه آش گوشت خرم آباد

گوشت گوسفندی ۱ کیلوگرم
پیاز ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده به میزان لازم
ادویه، زردچوبه، فلفل و نمک به میزان لازم

طرز تهیه آش گوشت خرم آباد

ابتدا پیازها را خرد کرده و با روغن کمی تفت می‌دهیم تا سبک شوند. سپس گوشت را اضافه کرده و تفت می‌دهیم. در مرحله بعدی ادویه‌ها، زردچوبه، فلفل و رب گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم. همانطور که می‌دانید اضافه کردن نمک از ابتدای فرآیند پخت گوشت، باعث سفت شدن آن می‌شود. بنابراین در اواخر زمان پخت، نمک و زعفران دم کرده را به آن اضافه می‌کنیم. در این فاصله برنج هم پخته و همراه با آش گوشت سرو می‌کنیم.

 

آش گوشت خرم‌آباد آش گوشت خرم‌آباد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *