جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آشنایی با صنایع دستی آذربایجان غربی

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ بهمن ۱۳۹۷

آذربایجان غربی از صنایع دستی هنرمندانه و و با ارزشی برخوردار است. وجود قومیت های مختلف ترک، کرد، ایلات و عشایر و روستاهای متعدد در این استان سبب شده که صنایع دستی شهری و روستایی از گذشته های بسیار دور در این منطقه متداول باشد.

از این میان، بافته های دستی و صنایع چوبی مانند: انواع مجسمه های حیوانات، وسایل شطرنج ، جعبه و میز آرایش بانوان و نقاشی روی چرم دارای شهرت ملی است. صنایع دستی این استان عبارتند از: بافت انواع قالی، گلیم، جاجیم، سجاده، چادرهای کتانی و شال گردن، ریسندگی و بافندگی به شیوه سنتی و تولید جوراب های پشمی، عرقچین، کلاه و دستکش، حصیربافی، سبدبافی، کوزه گری وصنایع چوبی.

قالی بافی : درمورد قالی های استان آذربایجان غربی، تاریخ دقیقی در دسترس نیست و نقشه خاصی که مربوط به استان باشد نیز وجود ندارد. ولی هم اکنون تقریباً نقشه سایر مناطق را می بافند.در آذربایجان غربی، به دلیل نزدیکی و همجواریش با استان آذربایجان شرقی که یکی از مراکز عمده قالی بافی در دنیا است، قالی بافی متداول می باشد. مهمترین مراکز قالی بافی استان شهرهای تکاب و میاندوآب و مناطق روستایی و عشایری آن است.

قالی 1 آشنایی با صنایع دستی آذربایجان غربی

گلیم بافی : در بخش هایی از استان، گلیم سوماک نیز بافته می شود.

گلیم آشنایی با صنایع دستی آذربایجان غربی

رنگرزی و چاپ های سنتی : کلیه فرآورده هایی که بوسیله قلم مو، قالب و شابلون رنگ آمیزی می شود و پذیرای نقش می شود، جزو چاپ های سنتی به حساب می آیند. البته آذربایجان غربی عمدتاً در زمینه رنگرزی فعالیت می کند.

رنگرزی آشنایی با صنایع دستی آذربایجان غربی

رودوزی: رودوزی های استان عمدتاً در زمینه (ممقان دوزی) انجام می شود. تولید این هنر- صنعت در انحصار زنان و دختران خانه دار است. مواده اولیه مورد نیازش نخ ابریشم رنگین و پارچه است. بیشتر محصولات این رشته در تهیه کلاه است. البته  در حال حاضر زیرلیوانی، کمربند، کفش، جلیقه و رومیزی  نیز تهیه می شود. این رشته از سوزن دوزی از بخش هایی است که طی آن ، زمینه اساسی پارچه را از بخیه می پوشانند و زمینه تازه ای از نقش و نگارایجاد می کنند. طرح های سوزن دوزی عمدتاً ذهنی و ملهم از برداشت های شخصی هنرمند است.

ممقان دوزی آشنایی با صنایع دستی آذربایجان غربی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *