جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آستانه مبارکه علویان

تاریخ بروزرسانی :
۳ خرداد ۱۳۹۶

در محلات سمنان، خیابان خرمشهر، بقعه بزرگ و تاریخی وجود دارد که به امامزاده علوی معروف است. با تحقیقاتی که از سوی مرحوم آیت الله علامه حائری مازندرانی درباره سلسله نسب مدفونین این بقاع صورت گرفته و در لوحه ای ثبت و در حرم مطهر نسب گردیده است. مدفونین این بارگاه را ده تن ذکر نموده اند که ۸ تن آنها در داخل بنا و دو تن دیگر در خارج و در صحن شرقی دفن شده اند که اسامی آنها عبارتند از :

۱- عبیدالله بن حسن که با سایر سادات علوی در گرگان مجتمع بوده و سپس به بلاد قومس آمد.

۲- عبیدالله بن عباس ثانی فرزند حین بن عبیدالله ابوالفضل العباس(ع) و برادرزاده عبیدالله بن حسن

۳- قاسم بن علی اشرف فرزند امام زین العابدین(ع) و برادر ناصرکبیر پادشاه طبرستان و دیلم

۴- عبیدالله اعرج بن حسین اصغر بن امام زین العابدین(ع) که یکی از سادات جلیل القدر و نام آور زمان خود بوده است.

۵- ابو جعفر محمد، فزند قاسم بن علی اشرف که از فقها، زهاد و عباد زمان خود بوده است.

۶- عبیدالله بن عبیدالله بن اعرج، برادر زین الدین علی صالح

۷- عبدالله بن حسین اصغر، برادر عبیدالله اعرج

۸- قاسم بن عبدالله بن حسین اصغر

۹- قاسم بن علی حمزه اکبر بن حسن بن عبدالل بن حضرت عباس(ع)

۱۰- قاسم فرزند عبیدالله بن حسن که از علمای عالیقدر و از اصحاب فاضل حضرت امام حسن عسگری و نماینده آن حضرت در خراسان، گرگان، قومس بوده است

۱- عبیدالله بن حسن ، که با سایر سادات علوی در گرگان بوده ، سپس به بلاد قومس مخصوصا سمنان ، که در آن زمان مامن سادات ابوالفضلی و سجادی بوده است ، آمده و چندی نیز قاضی القضاه بوده است . وی در سال ۲۰۴ و ۲۰۵ هجری به سمت امیرالحاج منصوب و به حج مشرف گردید. سال وفات نامبرده باید پس از بازگشت از حج ، یعنی سال ۲۰۵ هجری قمری به بعد، باشد
۲- عبیدالله بن عباس ثانی ، فرزند حسن بن عبیدالله بن ابوالفضل العباس ‍ علیه السلام و برادرزاده عبیدالله بن حسن
۳- قاسم بن علی اشرف ، فرزند امام زین العابدین علیه السلام و برادر ناصر کبیر پادشاه و دیلم .
۴- عبیدالله اعرج بن حسین اصغر بن امام زین العابدین علیه السلام که یکی از سادات جلیل القدر و نام آور زمان خود بوده است . گویند ابوالعباس ‍ سفاح هشتاد هزار دینار مقرری برای وی تعیین کرده بود. درباره وفات وی روایات مختلفی وجود دارد: عده ای معتقدند وی هنگام بازگشت از خراسان با فرزندش ، زین الدین علی صالح ، پس از ملاقات با ابومسلم خراسانی در امروان دامغان فوت می کند و زین الدین جسد پدر را به محلات سمنان (زاوغان ) می آورد، برخی عقیده دارند که ابومسلم به وسیله زهر وی را شهید نموده است ، ولی صاحب کتاب استظهار می نویسد:زین الدین جلوتر از پدر به قریه زاوغان می رسد و خبرمرگ پدر را بعدا به او اطلاع می دهند.
۵- ابو جعفر محمد، فرزند قاسم بن علی اشرف ، از فقها و زهاد و عباد بوده است . وی از ترس معتصم به خراسان آمد و در آنجا چهل هزار نفر با وی بیعت کردند، ولی عبدالله بن طاهر به دستور خلیفه عباسی وی را دستگیر و به سامرا اعزام داشت و در این شهر به امر خلیفه وی را در برج معتصم ، که امروز نیز وجود دارد، زندانی کردند. عده ای از مریدان وی او را آزاد ساخته و به زاوغان امروز، که از گزند خلفای عباسی در امان بود، آوردند.
۶- عبدالله بن عبیدالله اعرج ، برادر زین الدین علی صالح
۷- عبدالله بن حسین اصغر، برادر عبیدالله اعرج
۸- قاسم به بن عبدالله بن حسین اصغر
۹- قاسم بن علی بن حمزه اکبر بن حسن بن عبدالله بن حضرت عباس ‍ علیه السلام .
۱۰- قاسم فرزند عبیدالله بن حسن ، از علمای عالیقدر و از اصحاب فاضل حضرت امام حسن عسگری علیه السلام و نماینده آن حضرت در خراسان ، گرگان و قومس بوده و در عسگریه نیز نشو و نما کرده ، به طوری که در این دیار به نام ((عسگری )) معروف شده است . ساختمان امامزاده به صورت یک چهار ضلعی بزرگ است که از حرم ، گنبد، و دو ایوان شرقی و غربی تشکیل شده است . در این بنا، کتیبه و یا سنگ نوشته ای که دال بر تاریخ ایجاد بقعه باشد وجود ندارد، لیکن برابر شواهد موجود، بقعه علویان را می توان در زمره یکی از آثار تاریخی دوره قاجاریه به حساب آورد که در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است . ساختمان امامزاده شامل حرم ، رواقهای طرفین ، دو ایوان و دو صحن شرقی و غربی وسیع می باشد. اتاق حرم ، عبارت است از محوطه مربع شکلی به ضلع ۵/۵ متر، که در وسط اضلاع چهارگانه آن دربی وجود دارد. گنبد بزرگ آن بر روی ساقه ای استوانه ای شکل به ارتفاع ۳۰/۲ متر قرار دارد، محیط خارجی گنبد محاذی بام ۵/۲۱ متر و ارتفاع آن تا کف حرم بیش از ۵/۱۲ متر می باشد. در وسط حرم و زیر گنبد، دو نمای قبر گچی وجود دارد که در سال ۶۸ بازسازی شده است . داخل بقعه را با گچ سفید کرده و در آن کوچکترین تزیینی به چشم نمی خورد، ایوان شرقی بیش از ۷/۵ متر ارتفاع دارد و سطح آن به اندازه ۶۵/۱ متر می باشد دیده می شود که در داخل اتاق مستطیل شکل ۶*۴ قرار گرفته و بر روی آن ضریح آهنی مشبک زرد رنگی وجود دارد و متعلق به قاسم فرزند عبیدالله بن حسن و قاسم فرزند امامزاده اشرف است ، که به همین نام یعنی امامزاده اشرف هم است ، و همچنین به امامزاده عسگری نیز معروف است صحن شرقی امامزاده در سال ۶۹ – ۶۸ توسط اوقاف سمنان با همکاری میراث فرهنگی استان توسعه داده شده و به نحو زیبایی نسبت به باغچه بندی ، دیوار کشی و مفروش نمودن حیاط با سنگ قلوه ای اقدام گردیده است . ایوان غربی نیز به ارتفاع ۵/۷ متر متصل به بقعه و مشرف به حیاط وسیع است ، این ایوان هم حدود ۶۵/۱ متر از حیاط غربی بلندتر است و به وسیله ۶ پله به صحن راه می یابد. در وسط ضلع شرقی و در بالای درب ورودی حرم ، کتیبه ای از کاشی لاجوردی مشاهده می شود که آیه شریفه آیه الکرسی را به خط ثلث سفید بر آن نوشته اند.

alavi 01 آستانه مبارکه علویان

 

منبع : شهرداری سمنان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *