رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ شهریور ۱۳۹۳

آزادی، همچنان سرگردان بین شهرداری و بنیاد رودکی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۶/۰۱ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه شهری – کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از مدت‌ها پیش پیگیر وضعیت برج آزادی و ساماندهی میدان اطراف آن است. بر همین اساس آنها نشستی با حضور همه سازمان‌های مسئول برگزار کردند و قرار بر این شد شهرداری با نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در اولین فرصت مرمت برج آزادی را شروع کند.

اما مهمترین خروجی این نشست تفاهم‌نامه‌ای بود که بر اساس آن باید بنیاد رودکی که مدیریت برج آزادی را عهده‌دار است با شهرداری تهران درباره انتقال مدیریت برج آزادی مذاکره و ظرف ۲ هفته نتیجه آن را اعلام می‌کرد. سکوت بنیاد رودکی و شهرداری نشان‌دهنده این است که این ۲ به تفاهم‌ نرسیده‌اند.

احمد حکیمی‌پور، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در گفتگو با CHN می‌گوید «انتقال مدیریت بحث حقوقی دارد» و اما شورای شهر از شهرداری و وزارت ارشاد می‌خواهد که هرچه زودتر این تفاهم‌نامه را عملیاتی کنند. ضمن اینکه شورای شهر آمادگی کامل برای تصویب آن را دارد.

این عضو شورای شهر تهران اما درباره مرمت برج آزادی خوشبین‌تر است. به گفته او تمام مطالعات کارشناسی برای مرمت برج از جمله آسیب‌شناسی و استخراج مشکلات انجام شده و «همه مجموعه‌های شهرداری درگیر» آن شده‌اند.

حکیمی‌پور معتقد است کار «بخش‌هایی که دارای فوریت است و مربوط به تاسیسات برج آزادی می‌شود» باید با سرعت شروع شود. بر همین اساس شهرداری منطقه ۹ بودجه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد تومان برای مرمت و تعمیر بخش‌های مورد نیاز اختصاص داده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر البته این میزان اعتبار را کافی نمی‌داند. به گفته او برآورد بودجه اولیه برای ساماندهی میدان آزادی ۱۸ میلیارد تومان است که حداقل باید یک سوم آن را بنیاد رودکی و وزارت ارشاد تقبل کند.

میدان آزادی دارای یک طرح جامع است که بر اساس آن باید حلقه اصلی دور میدان از خودرو خالی شود. حکیمی‌پور درباره این موضوع هم می‌گوید «همه این موارد در طرح دیده شده و وضعیت فرودگاه و ترمینال مشخص شده است» که باید این کار هم اجرایی شود.

با این همه مدیریت برج آزادی همچنان محل مناقشه شهرداری و وزارت ارشاد است. شهرداری سال‌ها پیش هم هزینه زیادی برای مرمت برج انجام داد که با توجه به شرایط امروز مشخص است تاثیر چندانی نداشته. حالا باز هم شهرداری از وزارت ارشاد می‌خواهد سهم خود از هزینه‌ها را پرداخت کند و یا حداقل مدیریت برج را به شهرداری بسپارد. کارهایی که وزارت ارشاد تا امروز هیچ‌کدام‌اشان را انجام نداده است.

IMAGE635441532335506692 آزادی، همچنان سرگردان بین شهرداری و بنیاد رودکی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *