جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گیجاواش تره گیلان

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ فروردین ۱۴۰۱

گیجاواش تره از انوع غذاهای ویژه محلی مردم گیلان هست که از سبزی محلّی وخودرو این منطقه تهیه میشه ومیشه گفت که یه جورایی همه مواد داخل این غذا کاملاً محلّی هست. اسم این غذا گرفته شده از سبزی گیجاواش هست که یک نوع سبزی بسیار معطّر وخودرو در منطقه گیلان هست که زنان محلی این سبزی هارو از روستاهای اطراف میچینند وبه صورت دسته های کوچک در بازارهای محلی بعنوان سبزی محلی میفروشند.گیجاواش یا گیجواش با(نام علمی: Pimpinella saxifraga)، گیاهی از تیرهٔ چتریان و بومی جزایر بریتانیا و مناطق معتدل اروپا و غرب آسیا است. برگهای آن شبیه به گیاه رشکک (burnet) است، اما نباید با آن اشتباه شود. همچنین، اگرچه جزء دوم نام علمی آن ساکسی فراگا است، اما هیچ ارتباطی با گیاه ساکسی فراگا ندارد، تنها اینکه مانند آن ادرارآور است و خاصیت سنگ‌شکن دارد.

گیجاواش تره گیجاواش تره گیلان

در ایران این گیاه در مناطق شمالی به‌ویژه نواحی مختلف استان گیلان به‌صورت خودرو پراکنش دارد. واش در گویش محلی گیلکی به‌معنای گیاه است و چنین نقل می‌شود که دلیل نامگذاری این گیاه به گیجواش این است که با مشغول شدن به چیدن آن، احساس سرگیجه به انسان دست می‌دهد. گیاه اناریجه (با نام علمی Froriepia subpinnata) گونهٔ دیگری از چتریان است که شباهت بسیاری با گیجاواش دارد و در ایران، در استانهای مازندران، گلستان و گیلان رویش وسیع دارد.

موادلازم:
سبزی گیجاواش ۱دسته
برگ سبز سیر ۱/۲دسته
تخم اُردک ۲عدد
روغن مایع بمقدارلازم
نمک،فلفل،زردچوبه بمقدارلازم

طرزتهیه:
در ابتدا برگ های سبز سیر رو بعد از شستن به اندازه نیم سانتی خرد میکنیم بعد توی ماهیتابه کمی روغن میریزیم وسبزی رو تفت میدیم وبعد سبزی گیجاواش شسته شده وساطوری شده رو اضافه میکنم تا تفت بخوره وکمی سرخ بشه بعد تخم اُردک یا مرغ (بهتره که توی این غذا ازتخم های محلّی استفاده بشه)را کنار تابه میشکنیم وکمی که خودشون رو گرفتند با قاشق خردشون میکنیم وبا سبزی توی ماهیتابه مخلوط میکنیم نمک وفلفل وزردچوبه رو هم اضافه میکنیم. دیگه غذا حاضره، با برنج ودر کنارش ماست وماهی دودی این غذا خیلی لذیذ هست.
منابع:روزمنو -ویکیپدیا

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مرضیه سیدی

    لطفا اطلاعات غلط ندیدن گیجاواش از سیرابیج جداست.

    ۲۱ فروردین, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما متن اصلاح شد .

      ۲۳ فروردین, ۱۴۰۱

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *