رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ آبان ۱۳۹۲

گوی رقابت توسعه گردشگری الکترونیک در دستان اینترنت موبایل

اشتراک گذاری

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ این روزها با توسعه شبکه‌های اجتماعی و کاربرانی که به واسطه استفاده از اینترنت به گشت و گذارهای دنیای مجازی می رند بیش از گذشته به چشم می‌آید.این توسعه نه تنها در حوزه‌های تجاری و صنعتی بلکه در حوزه گردشگری نیز شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

“اشکان بروج” مدیر لابراتور فناوری‌های اطلاعات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف با بیان آن‌که سال ۲۰۱۴ نقطه عطفی برای گردشگری الکترونیک و توسعه مباحث کامژیوتری و اینترنتی خواهد بود گفت: «کاربران کامپیوترهای امروزی در حال تبدیل شدن به کاربران استفاده از اینترنت موبایل‌ها هستند چنانکه در سال‌های آینده اینترنت موبایل گوی رقابت از اینترنت دسکتاپ‌ها را خواهد ربود.»

به گفته بروج، ۴ نکته توسعه گردشگری الکترونیک در دنیا را رقم خواهد زد. این ۴ مبحث شامل محتوا، ارتباطات گروهی و متقابل، شبکه‌های اجتماعی و تجهیزات هوشمند همراه خواهد بود.

این کارشناس گردشگری در ادامه به ۹۳ درصد گردشگران بین‌المللی اشاره کرد که براساس نظرات کاربران اینترنتی در خصوص مقاصد سفر خود، تصمیم‌گیری می‌کنند و گفت: «کشورهایی مانند آلمان و اتریش و سایر کشورهای مطرح اروپایی صفحه‌های رسمی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی دارند و اگر ایران بخواهد جایگاهی در گردشگری بین‌المللی داشته باشد باید در شبکه‌های اجتماعی حاضر شود.»

او افزود: «تمام این تاکیدات در حالی عنوان می‌شود که هنگام جستجو در خصوص گردشگری ایران ، (travel to iran)، اولین سلیت‌هایی که در گوگل به نمایش درمی‌آید درباره اخطار در خصوص سفر به ایران است سپس عطف‌هایی از سال ۱۳۸۸ به چشم می‌خورد.در این میان سایت مرجعی که معرف جاذبه‌های گردشگری ایران باشد به چشم نمی‌خورد و اگر هم بتوان چنین سایتی پیدا کرد بسیار ضعیف است.»

مدیر لابراتور فناوری‌های اطلاعات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف در خصوص تعداد کاربران اینترنتی که سفر را به صرت آنلاین خریداری می کنند گفت: « دانشگاه کالیفرنیا در بررسی آینده الکترونیکی کشورها عنوان کرده است که در سال ۲۰۱۲ در حدود ۸۶ درصد مردم آمریکا از اینترنت استفاده می‌کردند. در این میان ۷۸ درصد خرید این‌ها آنلاین بود و خرید سفر با اختصاص ۶۶ درصد این آمار به خود رتبه یک ۱۰ محصول محبوب در خرید آنلاین را به خود اختصاص داد.همچنین در ۱۰ سال گذشته خرید آنلاین سفر ۵۰ درصد رشد داشته است.»

بروج در ادامه بر لزوم توجه به طراحی اپلیکیشن‌های موبایل بر حوزه سفر و گردشگری تاکید کرد و گفت: «در حال حاضر چند شرکت مانند مایکت، کافه بازار، گویا تراول و ذورق اپلیکیشن‌های اندروید فارسی در حوزه گردشگری تولید می‌کنند.»

به گفته این کارشناس گردشگری، اهدافی که موبایل‌ها و تبلت‌ها می‌توانند در حوزه سفر داشته باشند در ۶ گروه اپلیکیشن و نقشه، راهنمای سفر، هواشناسی جیبی، مسیریاب، تماس رایگان از طریق اینترنت و مترجم دسته‌بندی کرد.

“منوچهر جهانیان” معاون گردشگری کشور نیز معتقد است می‌توان با توسعه گردشگری الکترونیک جاذبه‌های دیدنی مناطق را در کمترین زمان با کمترین امکانات و هزینه به گردشگران معرفی کرد.

او با تاکید بر آن‌که صنعت گردشگری با مشکلات بسیاری روبروست اذعان داشت « باوجود آن‌که صدها اثر ثبت‌شده داریم و جاذبه‌های متعددی به لحاظ طبیعی و گردشگری در کشور وجود دارد اما به دلیل مشکلات نتوانستیم در حوزه جهانی، جایگاهی به خود اختصاص دهیم.این در حالی است که می‌توان با بکارگیری ابزار الکترونیکی بخشی از مشکلات گردشگری را حل کنیم چنانکه تعدادی از گردشگران به جای حضور در جاذبه‌ها از طریق سفر مجازی بازدید می‌کنند. البته این امر مستلزم فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای توسعه گردشگری الکترونیکی است.

“نصرالله جهانگرد” معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات از افزایش سرعت اینترنت با افزایش ظرفیت باند ۵ در کشور خبر داد . گفت: «این آمادگی را داریم تا طرح مشترکی با انجمن گردشگری و متولیان امر بنویسیم تا کارگزاران این حوزه بتوانند بهتر فعالیت کنند.»
به گفته او، در حوزه گردشگری داخلی با کمبود اطلاعات مواجه هستیم برای ارتقای گردشگریالکترونیک باید تولید داده‌های این حوزه را افزایش دهیم.

جهانگرد در ادامه به فروش اینترنتی بلیت قطار، شرکتهای هواپیمایی و آژانس‌ها اشاره کرد و گفت: «با این وجود شاهد آن هستیم که سهمیه‌های موجود بسیار کم و زمانبندی‌ها درست نیست.»

معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: «سعی داریم سرویس‌های وب ۲ در فضای بازار مجازی ایران را فعال کنیم تا همه افراد بتوانند در گ.شی‌های همراه خود همه خدمات را داشته باشند.»

IMAGE635187356754038803 گوی رقابت توسعه گردشگری الکترونیک در دستان اینترنت موبایل

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *