رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری کشاورزی، فرصتی برای درآمدزایی روستاییان

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ آبان ۱۴۰۱

میهن اسلامی ما از جمله قزوین ظرفیت‌های بالا و البته بالقوه‌ای در حوزه گردشگری کشاورزی دارد که در صورت برنامه ریزی مناسب در این بخش می‌توان از آن برای درآمدزایی کشاورزان و روستاییان و همچنین انجام مسافرت‌های ارزان قیمت برای شهرنشینان استفاده کرد.در دنیای امروز، گردشگری هم مانند بسیاری از دیگر حوزه ها جنبه تخصصی پیدا کرده و به زیرشاخه های مختلفی تبدیل شده که از جمله آنها می توان به گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی، گردشگری طبیعت و گردشگری کشاورزی اشاره کرد که مورد آخری طی سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و مطرح شده است.

-کشاورزی گردشگری کشاورزی، فرصتی برای درآمدزایی روستاییان

مناطق مختلفی از استان قزوین به ویژه مناطق رودبار الموت، طارم سفلی و تاکستان در زمینه گردشگری کشاورزی دارای ظرفیت بالقوه ای هستند.

هر چند استان قزوین کمتر از یک درصد خاک میهن اسلامی را در برگرفته اما با این وجود در حوزه تولید محصولات کشاورزی از تنوع بالایی برخوردار بوده و از آنجایی که این تنوع در یک گستره کوچک جغرافیایی قرار دارد، موقعیت ممتازی را برای این استان در حوزه گردشگری کشاورزی فراهم آورده است.پیشنهاد می کنیم با روستاهای قزوین آشنا شوید.

قزوین از قطب های اصلی تولید زیتون به عنوان تنها محصول باغی استراتژیک در کشور است و همچنین قطب مهم تولید انگور و کشمش نیز در ایران به شمار می رود.

این استان در تولید سایر محصولات باغی از جمله زغال اخته، فندق و گیلاس نیز از قطب های کشور به شمار می رود و در زمینه باغ های پسته و گردو، انار، مزارع کلزا، ذرت علوفه ای و فعالیت های مربوط به شیلات، پرورش ماهی و زنبورداری هم دارای قابلیت های جذاب گردشگری است.

وجود چندین شرکت بزرگ کشت و صنعت و حضور بزرگترین دامداری های ایران در این استان نیز از دیگر قابلیت ها در این حوزه به شمار می رود.

-کشاورزی1 گردشگری کشاورزی، فرصتی برای درآمدزایی روستاییان

قزوین از استان های پیشگام در حوزه آموزش گردشگری کشاورزی

آزیتا اسدی، مدیر پیشران پروژه گردشگری کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته تفاهم نامه ای بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وزارت جهاد کشاورزی پیرامون توسعه و تقویت گردشگری کشاورزی منعقد شد.

وی ادامه داد: پیرو این اتفاق دستورالعملی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شد که نحوه پیشبرد طرح های گردشگری کشاورزی را تشریح کرد و در آن تاکید شد مجوز هیچ گونه تغییر کاربری در این زمینه به متقاضیان داده نمی شود.

اسدی با بیان اینکه کشاورزی یکی از نخستین حرفه ها و پیشه های بشر بوده و آشنایی و تجربه با آن، ولو در قالب گردشگری و تفریحی برای خیلی ها هیجان انگیز و مورد علاقه است، اضافه کرد: گردشگری کشاورزی می تواند در صورت برنامه ریزی مناسب درآمدزایی و اشتغالزایی قابل توجهی را برای مناطق روستایی و بهره برداران آن بخش کشاورزی به همراه داشته باشد.

این مسوول در این خصوص بیشتر توضیح داد و گفت: در گردشگری کشاورزی تاسیسات جدیدی به مکان مورد نظر افزوده نخواهد شد بلکه از ظرفیت های موجود برای جذب گردشگر استفاده می شود، به عنوان مثال اگر یک مزرعه گل آفتاب، گل محمدی یا کلزا، باغ زیتون، انار یا استخر پرورش ماهی وجود داشته باشد، گردشگران در این محیط حضور یافته و از نزدیک در جریان فعالیت کشاورزی مربوطه قرار می گیرند و یا خودشان در کار کاشت، برداشت یا پرورش محصول مشارکت می کنند.

وی یادآور شد: برای اینکه در حوزه گردشگری کشاورزی به یکی از مقاصد مهم کشور تبدیل شویم باید کشاورزان و بهره برداران واجد شرایط را آموزش دهیم و در این راه قزوین از نخستین استان های کشور بود که اقدام به برگزاری دوره آموزشی کشاورزی گردشگری کرد و در این زمینه از تمامی ظرفیت ها و امکانات خود استفاده نموده است.

مدیر پیشران پروژه گردشگری کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه قابلیت سنجی گردشگری زراعتی و باغی در استان انجام شده، خاطرنشان کرد: برای ارایه مجوز در این رابطه برخی شاخص ها وجود دارد که به عنوان مثال بایستی محصولات قابل توجه، منحصر به فرد یا فرایند تولید آنها مبتنی بر دانش بومی باشد و قرار نیست به همه افراد مجوز داده بشود.

-کشاورزی2 گردشگری کشاورزی، فرصتی برای درآمدزایی روستاییان

شیره پزی، تهیه رب انار و روغن گیری زیتون در قزوین، جاذبه هایی برای جذب گردشگر

اسدی ادامه داد: به عنوان مثال در یکی از روستاهای تاکستان، شیره پزی به روش سنتی با دانش بومی جریان دارد و تلاش داریم تا یکی از طرح های گردشگری کشاورزی استان در این مکان کلید بخورد، همچنین پخت و تهیه رب انار و روغن زیتون در طارم سفلی نیز از این ظرفیت برخوردار هستند و در این رابطه پیگیر هستیم.

وی با بیان اینکه تولید روغن زیتون و رب انار در این منطقه و شیره پزی در تاکستان در کنار باغ های این محصولات، ظرفیت های خوبی برای گردشگری کشاورزی است، افزود: تاکنون چهار مجوز در این خصوص به متقاضیان ارایه شده است که سه مجوز نیازمند تمدید می باشد.

اسدی در خصوص فرایند رسیدگی به تقاضای متقاضیان گردشگری کشاورزی، اظهار داشت: افراد متقاضی درخواست خود را ابتدا باید به میراث فرهنگی ارسال کنند و سپس در قالب یک کمیته مشترک این تقاضا مورد بررسی قرار گرفته و عرصه مورد نظر بازدید می شود و در صورت تایید و داشتن شرایط لازم، مجوز فعالیت برای ۶ ماه صادر می شود و در صورت رعایت ضوابط این مدت برای دوره های متوالی قابل تمدید خواهد بود.

مدیر پیشران پروژه گردشگری کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: یکی از شرایط لازم در طرح های این حوزه آن است که گردشگران نباید به طبیعت صدمه و آسیب بزنند و برنامه های گردشگری نیز محدود و منحصر به مجموعه تعریف شده باشد.

به گفته این مسوول، با طراحی سفرهای ارزان قیمت در حوزه گردشگری کشاورزی می توان ایام خوشی را برای شهروندان خسته از زندگی شهرنشینی تدارک دید و همچنین درآمدزایی خوبی را نیز نصیب کشاورزان و روستاییان کرد.

وی در ادامه از باغستان سنتی قزوین به عنوان یک ظرفیت قابل توجه در حوزه گردشگری کشاورزی یاد کرد و گفت: در تلاش هستیم تا یک فضای گردشگری در این مجموعه برای گردشگران تعیین کنیم که این کار به معرفی باغستان سنتی به هموطنان و همچنین فروش محصولات تولیدی و کمک به رونق این میراث سبز گران بها کمک می کند.

-کشاورزی3 گردشگری کشاورزی، فرصتی برای درآمدزایی روستاییان

استقبال از متقاضیان ایجاد طرح های گردشگری کشاورزی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اداره کل از متقاضیان واجد شرایط و بهره برداران بخش های زراعت، باغبانی، شیلات و آبزی پروری، زنبورداری و دامپروری برای فعالیت در زمینه گردشگری کشاورزی استقبال و حمایت می کند.

نادر محمدی تاکید کرد: تاکنون حدود ۱۰ متقاضی در این زمینه درخواست های خود را ارایه کرده اند که تقاضای آنان در دست بررسی قرار دارد.

این مسوول حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: جای گردشگری کشاورزی در کشور، به ویژه استان های دارای پتانسیل و ظرفیت لازم در این زمینه مانند قزوین خالی بوده اما به این حوزه طی سال های اخیر توجه خوبی شده و در اولویت های وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین افزود: این استان در زمینه گردشگری کشاورزی استعداد بالا و قابل توجهی دارد تا جایی که به عنوان نمونه باغ های انگور تاکستان از حیث مساحت و تنوع در سطح کشور کم نظیر می باشد و سبز بودن آنها و میوه دهی نسبتا طولانی مدت آن نیز از دوره غوره تا انگور و فرآوری آن، یعنی از زمان گرفتن آبغوره تا شیره در روستاهای منطقه یک پتانسیل برای جذب گردشگر در این حوزه به حساب می آید.

محمدی با بیان اینکه برنامه اداره کل میراث فرهنگی قزوین در حوزه جذب گردشگر تنها محدود به گردشگری بناهای تاریخی و یا بوم گردی نیست، گفت: تلاش داریم تا با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، حوزه گردشگری کشاورزی را در قزوین فعال کرده و متناسب با ظرفیت های این بخش آن را به جایگاه مطلوبی برسانیم.

وی یادآور شد: در گردشگری کشاورزی برخلاف سایر حوزه های گردشگری، نیازمند زیرساخت های خاصی نیستیم و با همان داشته های موجود می توان به جذب گردشگر و پذیرایی از آنان پرداخت و سفرهای ارزان قیمتی را نیز در این زمینه طراحی و اجرا کرد.

رهاورد:

قزوین به دلیل ظرفیت بالای خود در بخش کشاورزی و همچنین نزدیکی به مرکز کشور و کانون های جمعیتی، از ایده آل ترین نقاط کشور برای ایجاد بستر گردشگری کشاورزی به شمار می رود.

از سوی دیگر، با افزایش هزینه های سفر در شرایط امروز و ضرورت ایجاد نشاط و داشتن اوقات فراغت برای خانواده ها، گردشگری کشاورزی گزینه ای ارزان قیمت برای مسافرت های کوتاه مدت به مقاصد نزدیک به شمار می رود، از این رو با توجه به نزدیکی قزوین به تهران می توان با برنامه ریزی مناسب زمینه جذب گردشگران کشاورزی را به این استان فراهم کرد.

با این اتفاق می توان ضمن ایجاد نشاط برای خانواده های ساکن در شهرها بدون هزینه قابل توجه، برای خانوارهای روستایی نیز درآمدزایی و اشتغالزایی ایجاد کرد، یعنی به اصطلاح، با یک تیر دونشان زد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *