رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ آبان ۱۳۹۸

گردشگری زیر دریا

اشتراک گذاری

گردشگری زیر دریا یا همان غواصی از دیرباز در اقوام و ملل مختلف و بیشتر برای صید مروارید مورد استفاه قرار می گرفته است . در جنوب ایران به آن صیافی می گویند و قدمت آن با توجه به اسناد باقی مانده به دوران خشایارشا باز می گردد که در آن زمان ایرانیان برای بیرون کشیدن صندوقچه های طلا و جواهر کشتی های غرق شده از غواصان استفاده می کردند . البته امروزه در جنبه های مختلف پژوهشی ، نظامی ، صنعتی افراد به صورت حرفه ای به این کار می پردازند در حالیکه در اینجا غواصی از دیدگاه گردشگری مورد نظر است .
کشور ایران با داشتن ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی که هفت استان آن در مجاورت ساحل هستند یک کشور دریایی محسوب می‌شود. متأسفانه تاکنون ایران از این ظرفیت و پتانسیل خدادادی بهره چندانی نبرده درحالی‌که توسعه صنایع دریایی علاوه بر رشد اقتصاد مناطق ساحلی بر شکوفایی اقتصادی کشور نیز تأثیرگذار است.

گردشگری زیر دریا گردشگری زیر دریا

این یک واقعیت است که ۴/۳ کره زمین را آب فراگرفته است و لاجزم دنیای بی کرانی درزیر سطح نیلگون نهفته است . دنیایی متفاوت با آن چه در روی کره خاکی با تمام گونه گونی آن وجود دارد . دنیای زیر آب با توجه به شرایط متفاوت زندگی با روی زمین بسیار متفاوت است . زیبایی های بی بدیلی که تنها با دیدن دنیای زیر آب می توان آن را درک کرد و غواصی راهی است که مارا به این مقصود می رساند .غواصی شگردی است تا گوشه ای از این زیبایی های وصف ناشدنی را مشاهده کرد . طبیعت منحصر به فرد زیرآب از موجودات گوناگونی تشکیل یافته است که دیدن این جذابیت ها پایه و اساس غواصی تفریحی را تشکیل می دهد . موجوداتی چون ماهیان ،گیاهان و مرجان ها .
تز زیباترین عناصر زیرآب می توان به مرجان ها اشاره نمود . مرجان ها گونه ای از جاندارانند که نه گیاهند نه جانور بلکه ماینرال نام دارند که از نموادی به نام زوکسانتیلا تشکیل یافته اند . مرجان ها ۲۵ درصد تمام حیات دریا را در خود حفظ می کنند و بسیاری از ماهیها در مرجان ها زندگی می کنند . هر کدام از مرجان ها یک اکوسیستم کامل هستند . مرجان ها زندگی همیار گونه ای رادند . مرجان ها تا جایی که مواد غذایی دارند رشد می کنند سپس رشد آنان متوقف گردیده و اجازه رشد به گونه های دیگری می دهند که فرصت های غذایی مناسب تری دارند .

گردشگری زیر دریا گردشگری زیر دریا

گردشگری زیر دریا گردشگری زیر دریا

غواصی به عنوان یک ورزش خطرناک طبقه بندی می شود.

اما شما با توجه به این ۱۰ نکته مهم می توانید هر خطری را به حداقل برسانید.

۱-هرگز نفس خود را حبس نکنید.
۲-هرگز به تنهایی غواصی نکنید.
۳-با سرعت ایمن (۱۰ متر در دقیقه) صعود کنید.
۴-در غواصی های خود یک توقف ۳ دقیقه ای در عمق ۵ الی ۶ متر در نظر بگیرید.
۵-غواصی خود را برنامه ریزی کنید و برنامه خود را غواصی کنید.
۶-محدودیت های خود را بشناسید و فراتر از محدودیت های خود غواصی نکنید.
۷-گیج هوای خود را به طور مرتب چک کنید.
۸-هرگز بدون منبع جایگزین هوا و یا اختاپوسی غواصی نکنید.
۹-قبل از هر غواصی از سالم بودن تجهیزات خود اطمینان حاصل کنید.
۱۰-هرگز در زمانیکه شرایط غواصی کردن را ندارید به غواصی نپردازید.

روش ها ی مختلفی برای غواصی وجود دارد که شامل غواصی آزاد ،غواصی اسکوبا و غواصی اشباع می باشد .
غواصی آزاد : در این روش شخص تنها از هوای ذخیره شده در ریه های خود استفاده نموده و به اندازه که می تواند در زیر آب نفس خود را حبس کند در زیر آب باقی می ماند و برای تنفس به روی آب می آید .
غواصی اسکوبا : در این روش شخص با استفاده از تجهیزات به غواصی می پردازد . هوای فشرده درون سیلندر کمک می کند تا غواص مدت زمان بیشتری را بدون آمدن به روی سطح آب به غواصی بپردازد .
غواصی با تغذیه از سطح : بیشتر کاربرد صنعتی داشته و در این روش گازهای تنفسی از طریق یک شلنگ از سطح آب به غواص می رسد .
غواصی اشباع : در این روش غواصان به مدت چند روز و یا چند هفته در شرایط زیر آب باقی بمانند . این روش نیز بیشتر مختص کاربردهای صنعتی به ویژه در مواردی است که غواص باید مدت زمان زیادی را در زیر آب صرف کند . غواصان پس از انجام کار خود به مکانی منتقل می شوند که همان شرایط فشاری در عمق آب را داشته باشد و به استراحت می پردازند . در این کار برداشتن فشار و تطبیق بدن با شرایط جو ممکن است چند روزی طول بکشد .

غواصی در ایران
در شمال ایران به دلیل ماسه ای بودن ساحل غواصی تفریحی رونق خاصی ندارد و غواصی در ساحل جنوبی ایران در کنار خلیج فارس و دریای عمان انجام می شود . که در این موارد می توان به ساحل جزیره کیش ، جزیره قشم و بندر چابهار اشاره نمود.
-به محیط زیست آبی توجه کافی داشته باشید
-در هنگام غواصی مراقب مرجان ها باشید زیرا رشد آنها زمان طولانی لازم دارد .
-از جمع آوری صدف ها و مرجان ها پرهیز کنید .

گردشگری زیر دریا گردشگری زیر دریا

گردشگری زیر دریا گردشگری زیر دریا

           
 

نظر کاربران :

  • حامد احمدوند

    غواصی برای من و دوستانم به لطف زحمات تیم حرفه ای کلوپ غواصی نگین ساحل قشم در پارک زیتون یک خاطره فوق العاده شد که هیچ زمان فراموش نمیشه،

    ۶ تیر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *