جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری زیر دریا

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

گردشگری زیر دریا یا همان غواصی از دیرباز در اقوام و ملل مختلف و بیشتر برای صید مروارید مورد استفاه قرار می گرفته است . در جنوب ایران به آن صیافی می گویند و قدمت آن با توجه به اسناد باقی مانده به دوران خشایارشا باز می گردد که در آن زمان ایرانیان برای بیرون کشیدن صندوقچه های طلا و جواهر کشتی های غرق شده از غواصان استفاده می کردند . البته امروزه در جنبه های مختلف پژوهشی ، نظامی ، صنعتی افراد به صورت حرفه ای به این کار می پردازند در حالیکه در اینجا غواصی از دیدگاه گردشگری مورد نظر است .
کشور ایران با داشتن ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی که هفت استان آن در مجاورت ساحل هستند یک کشور دریایی محسوب می‌شود. متأسفانه تاکنون ایران از این ظرفیت و پتانسیل خدادادی بهره چندانی نبرده درحالی‌که توسعه صنایع دریایی علاوه بر رشد اقتصاد مناطق ساحلی بر شکوفایی اقتصادی کشور نیز تأثیرگذار است.

غواصی 1 گردشگری زیر دریا

این یک واقعیت است که ۴/۳ کره زمین را آب فراگرفته است و لاجزم دنیای بی کرانی درزیر سطح نیلگون نهفته است . دنیایی متفاوت با آن چه در روی کره خاکی با تمام گونه گونی آن وجود دارد . دنیای زیر آب با توجه به شرایط متفاوت زندگی با روی زمین بسیار متفاوت است . زیبایی های بی بدیلی که تنها با دیدن دنیای زیر آب می توان آن را درک کرد و غواصی راهی است که مارا به این مقصود می رساند .غواصی شگردی است تا گوشه ای از این زیبایی های وصف ناشدنی را مشاهده کرد . طبیعت منحصر به فرد زیرآب از موجودات گوناگونی تشکیل یافته است که دیدن این جذابیت ها پایه و اساس غواصی تفریحی را تشکیل می دهد . موجوداتی چون ماهیان ،گیاهان و مرجان ها .
تز زیباترین عناصر زیرآب می توان به مرجان ها اشاره نمود . مرجان ها گونه ای از جاندارانند که نه گیاهند نه جانور بلکه ماینرال نام دارند که از نموادی به نام زوکسانتیلا تشکیل یافته اند . مرجان ها ۲۵ درصد تمام حیات دریا را در خود حفظ می کنند و بسیاری از ماهیها در مرجان ها زندگی می کنند . هر کدام از مرجان ها یک اکوسیستم کامل هستند . مرجان ها زندگی همیار گونه ای رادند . مرجان ها تا جایی که مواد غذایی دارند رشد می کنند سپس رشد آنان متوقف گردیده و اجازه رشد به گونه های دیگری می دهند که فرصت های غذایی مناسب تری دارند .

غواصی 2 گردشگری زیر دریا

غواصی 3 گردشگری زیر دریا

غواصی به عنوان یک ورزش خطرناک طبقه بندی می شود.

اما شما با توجه به این ۱۰ نکته مهم می توانید هر خطری را به حداقل برسانید.

۱-هرگز نفس خود را حبس نکنید.
۲-هرگز به تنهایی غواصی نکنید.
۳-با سرعت ایمن (۱۰ متر در دقیقه) صعود کنید.
۴-در غواصی های خود یک توقف ۳ دقیقه ای در عمق ۵ الی ۶ متر در نظر بگیرید.
۵-غواصی خود را برنامه ریزی کنید و برنامه خود را غواصی کنید.
۶-محدودیت های خود را بشناسید و فراتر از محدودیت های خود غواصی نکنید.
۷-گیج هوای خود را به طور مرتب چک کنید.
۸-هرگز بدون منبع جایگزین هوا و یا اختاپوسی غواصی نکنید.
۹-قبل از هر غواصی از سالم بودن تجهیزات خود اطمینان حاصل کنید.
۱۰-هرگز در زمانیکه شرایط غواصی کردن را ندارید به غواصی نپردازید.

روش ها ی مختلفی برای غواصی وجود دارد که شامل غواصی آزاد ،غواصی اسکوبا و غواصی اشباع می باشد .
غواصی آزاد : در این روش شخص تنها از هوای ذخیره شده در ریه های خود استفاده نموده و به اندازه که می تواند در زیر آب نفس خود را حبس کند در زیر آب باقی می ماند و برای تنفس به روی آب می آید .
غواصی اسکوبا : در این روش شخص با استفاده از تجهیزات به غواصی می پردازد . هوای فشرده درون سیلندر کمک می کند تا غواص مدت زمان بیشتری را بدون آمدن به روی سطح آب به غواصی بپردازد .
غواصی با تغذیه از سطح : بیشتر کاربرد صنعتی داشته و در این روش گازهای تنفسی از طریق یک شلنگ از سطح آب به غواص می رسد .
غواصی اشباع : در این روش غواصان به مدت چند روز و یا چند هفته در شرایط زیر آب باقی بمانند . این روش نیز بیشتر مختص کاربردهای صنعتی به ویژه در مواردی است که غواص باید مدت زمان زیادی را در زیر آب صرف کند . غواصان پس از انجام کار خود به مکانی منتقل می شوند که همان شرایط فشاری در عمق آب را داشته باشد و به استراحت می پردازند . در این کار برداشتن فشار و تطبیق بدن با شرایط جو ممکن است چند روزی طول بکشد .

غواصی در ایران
در شمال ایران به دلیل ماسه ای بودن ساحل غواصی تفریحی رونق خاصی ندارد و غواصی در ساحل جنوبی ایران در کنار خلیج فارس و دریای عمان انجام می شود . که در این موارد می توان به ساحل جزیره کیش ، جزیره قشم و بندر چابهار اشاره نمود.
-به محیط زیست آبی توجه کافی داشته باشید
-در هنگام غواصی مراقب مرجان ها باشید زیرا رشد آنها زمان طولانی لازم دارد .
-از جمع آوری صدف ها و مرجان ها پرهیز کنید .

غواصی گردشگری زیر دریا

غولصی 2 گردشگری زیر دریا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حامد احمدوند

    غواصی برای من و دوستانم به لطف زحمات تیم حرفه ای کلوپ غواصی نگین ساحل قشم در پارک زیتون یک خاطره فوق العاده شد که هیچ زمان فراموش نمیشه،

    ۶ تیر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد