جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری دریایی ؛ پرجاذبه اما فراموش‌شده

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ دی ۱۳۹۲

صنعت گردشگری کشور با همه مزیت‌هائی که دارد سال‌ها است افتان و خیزان در کنار سایر بخش‌های اقتصادی کشور به حرکت خود ادامه داده اما هرگز حرفی برای گفتن نداشته است.
این در حالی است که جاذبه‌های گردشگری ایران در دنیا منحصربه‌فرد، بی‌نظیر و زبانزد خاص و عام است.
علی‌رغم اینکه کشورمان از حیث میراث‌ فرهنگی جزء ۱۰ کشور جهان است اما متأسفانه یک صدم درصد از سهم تجارت ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلاری صنعت توریسم جهانی را بر عهده دارد.
گزارش‌های سازمان جهانی گردشگری (WTO) حاکی است هزینه‌های سالانه گردشگری در دنیا بیش از ۲ هزار میلیارد دلار است. در بسیاری از کشورها از جمله اسپانیا با ۵۰ میلیون مسافر خارجی در سال، صنعت توریسم به‌صورت منبع اصلی ایجاد شغل درآمده و جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر در دنیا به این حرفه اشتغال دارند.
هر چند ۶۰ درصد از کل گردشگران جهان را اروپا به خود جلب می‌کند اما حدود ۷۰ درصد درآمد گردشگری خاورمیانه متعلق به کشورهای مصر و عربستان است.
برخی از کشورها امروزه به سمت گردشگری دریائی روی آورده‌اند. کشورهای مالزی، اندونزی، هند، سنگاپور، هنگ‌کنگ، چین و ژاپن در این زمینه پیش‌قدم شده‌اند. دبی در حال ساختن ۳ جزیره مصنوعی به شکل نخل می‌باشد.
مالزی برای ایجاد گردشگری پایدار در این کشور پارک‌های دریائی در جزایر تیکا و … را گسترش می‌دهد. کشور اندونزی نیز با استفاده از شیوه‌های سنتی و مدرن گردشگری دریائی را روز به روز توسعه می‌دهد.
در این میان کشور ایران با همه موهبت‌های الهی که در اختیار دارد هنوز نتوانسته است از صنعت گردشگری دریائی به‌نحو مطلوب استفاده کند. اما از آنجائی‌که توسعه صنعت گردشگری همچنین گردشگری دریائی در برنامه چهارم پیش‌بینی شده می‌توان برای رونق آن در آینده امیدوار بود.
در ماده ۳۴ قانون برنامه چهارم توسعه در این زمینه آمده است:
”دولت موظف است، به‌منظور تسهیل تجارت و حمل و نقل، استقرار صنایع دریائی، گسترش گردشگری، لوایح مورد نیاز برای توسعه فعالیت‌های دریائی را با اصلاح قوانین مرتبط و حذف وظایف موازی، مشابه و متضاد و تجمیع وظایف همگن و متجانس هر یک از دستگاه‌ها، تفکیک کامل وظایف دستگاه‌ها، برای اعمال حاکمیت تهیه و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
در بند ”و“ همین ماده نیز توسعه گردشگری دریائی مورد تأکید قرار گرفته است:
علاوه بر آنچه اشاره رفت اظهارنظر مسئولان سازمان گردشگری و میراث فرهنگی نیز ما را به افق روشن این صنعت امیدوار می‌کند. بر اساس آنچه مسئولان وعده داده‌اند. راه‌اندازی پژوهشکده فرهنگ و تمدن در خصوص، استفاده از سواحل خلیج‌فارس، فعال کردن جزایر قشم و کیش، با استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی، اختصاص بن‌ سفر به کارمندان، تشکیل شرکت‌های مشترک گردشگری در کشور در دست مطالعه و اجراء است. اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد استفاده از کشتی‌های بزرگ و مجلل تفریحی برای اعزام گردشگران به نقاط دیدنی جهان است که روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.
در چنین شرایطی هم مالکان و دارندگان کشتی‌ها سد و قابل ملاحظه‌ای کسب می‌کنند و هم کشورهائی که گردشگران برای مشاهده نقاط دیدنی آنها رهسپار می‌شوند، درآمد کسب می‌کنند.
حال که قرار است طرحی نو در صنعت گردشگری کشور انداخته شود بد نیست برای توسعه هر چه بیشتر گردشگری دریائی، تهیه کشتی با امکانات ویژه همچنین اعزام تورهای دریائی نیز مورد توجه مسئولان، کارشناسان و دست‌اندرکاران قرار گیرد تا گردشگری دریائی نیز از بوته فراموشی بیرون بیاید.

منبع : ماهنامه پیام دریا
0d1b47f87e5f8c9fa19d2ca17f9f5bc7 گردشگری دریایی ؛ پرجاذبه اما فراموش‌شده

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد