رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ تیر ۱۳۹۳

گردشگری حلال نقطه قوت توریسم در ایران

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۴/۱۵ – رشت – خبرگزاری مهر: گردشگری حلال به عنوان جدیدترین زیرشاخه گردشگری اسلامی در جهان از موثرترین زمینه های گسترش ارتباطات میان کشورها به ویژه در ابعاد فرهنگی است. بر این اساس به لحاظ موقعیت فرهنگی و مذهبی خاص ایران به ویژه گیلان و توجه به وجود ظرفیت های گردشگری حلال مانند غذاهای حلال، رستوران ها، هتل های حلال و غیره توسعه گردشگری حلال در کشور و استان گیلان ضرورتی انکارناپذیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، گردشگری حلال نوع خاصی از گردشگری مذهبی است که تمام فعالیت های آن با توجه به قوانین اسلامی انجام می شود.

بر اساس آخرین گزارش های موسسه تحقیقاتی عربستانی “داینر استاندارد ” که از موسسات وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است در مورد میزان سود توریسم حلال و سودهایی که از خریدهای گردشگردان مسلمان عاید کشورها می شود، نشان می دهد این سود در سال ۲۰۱۲ به ۱۰۲ میلیارد دلار رسید و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱۹۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

در جهان حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مسلمان زندگی می کند که روز به روز به تعداد آنها افزوده می شود و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۵ به یک سوم جمعیت کل جهان برسند.

در گزارش این موسسه تحقیقاتی آمده است که توریست های مسلمان اغلب به شکل مجموعه ای و در قالب خانوار مسافرت می کنند و در مورد کشورهای مسلمانی که بیشترین تعداد از جهانگردان مسلمان را به خود جلب می کنند می توان به کشور مالزی، ترکیه و اندونزی اشاره کرد که در زمینه توریسم حلال بیش از سایر کشورها پیشرفت کرده اند.

علاوه بر این کشورهایی همچون چین، ژاپن، هنگ کنگ، استرالیا، آرژانتین و نیوزلند از جمله کشورهایی هستند که سال ها پیش راه اندازی توریسم حلال را در برنامه های خود پیشنهاد داده اند.

این صنعت جدید به عنوان بخش مهمی از گردشگران اسلامی که ۱۰ درصد کل بازار گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است، تاکنون رشد زیادی داشته و درآمد خوبی برای کشورهای غربی به ارمغان آورده است.

درآمدزایی هر گردشگر مسلمان ۱۰ تا ۵۰ درصد از یک گردشگر عادی بیشتر است

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار مهر گفت: بخش گردشگری حلال و سرمایه‌گذاری اسلامی بزرگترین تحولی است که صنعت گردشگری جهان طی چند سال آینده شاهد آن خواهد بود.

ناصر عاشوری با بیان اینکه به دلیل وجود اسلام‌ هراسی در کشورهای غربی بسیاری از گردشگران مسلمان را واداشته تا به دنبال مقاصد جدید باشند، اظهار داشت: این در حالیست که متوسط درآمدزایی هر گردشگر مسلمان ۱۰ تا ۵۰ درصد از یک گردشگر عادی بیشتر است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای گسترش گردشگری حلال در سطح کشور به خصوص گیلان باید طرح مناسبی ارائه شود، ادامه داد: با تکمیل زیرساخت ها در این عرصه باید کشور به سوی توسعه اقتصادی سوق داد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی افزود: ایران به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا قرار دارد و این در حالیست که با دارا بودن یک درصد از خاک دنیا و یک درصد از جمعیت جهان باید سهم درآمدی ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلاری در حوزه گردشگری داشته باشد.

وی یاد آور شد: براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله باید تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون گردشگر با درآمد ارزی ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار در کشور جذب شود.

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری نیز درباره اهمیت توریسم حلال گفت: برای رونق این صنعت تا کنون مدلی به روز تدوین نشده و فعالیت های این صنعت بر اساس مدل های قرن بیستم صورت می گیرد.

مرتضی طالع‌ ماسوله با بیان اینکه جهانگردی اسلام را از حصار حجاز خارج کرد و موجب گسترش آن در مناطق دیگر شد، افزود: تاکنون وضعیت گردشگری حلال در کشور شفاف سازی نشده درحال که کشور سنگاپور برای قرن ۲۱ برنامه ای جامع تدوین کرده است.

ظرفیت‌های گیلان در بخش گردشگری حلال منحصر به فرد است

وی اظهار داشت: برای توسعه اقتصادی دولت باید آینده نگری در بخش گردشگری را در اولویت برنامه های خود قرار دهد تا در شناساندن اسلام مهربان به جهانیان نقش موثرتری ایفا کند.

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: طراحی مدل گردشگری حلال از وظایف مهم دولت و مجلس بوده که باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

وی ظرفیت‌ های گیلان را در بخش گردشگری حلال منحصر به فرد دانست و عنوان کرد: کشف اندیشه‌ های موفق داخلی و خارجی در حوزه گردشگری، کشف معادن و منابع انسانی موفق اندیشه‌ های گردشگری، کشف منابع و معادن، کشف دنده‌های کمک، کشف طرح‌ها و ابتکارات بازارهای جذب و کشف و معرفی بهترین‌ ها و برترین‌ های گیلان در حوزه گردشگری باید سرلوحه فعالیت های مسئولان استان در این عرصه باشد.

طالع‌ ماسوله با اشاره به اینکه در سال ۷۶ تنها یک میلیون و ۵۰۰ گردشگر خارجی وارد ایران شده اند، افزود: این در حالیست که کشور ترکیه با داشتن چهار میلیون گردشگر در سال ۷۶ هم اکنون میزبان ۳۵ میلیون گردشگر خارجی است.

وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری در سطح جهان ۱۲۰ میلیون شغل مستقیم مستقیم ایجاد کرده است، اظهار داشت: با وجود این در حال حاضر ۴۰۰ میلیون شیعه وجود دارد که متاسفانه تاکنون موفق به جذب حتی یک درصد از آنها به عنوان گردشگر خارجی نشده ایم.

رئیس ستاد توسعه پایدار شهرداری رشت نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: وحدت و مدیریت یکپارچه میان بخشی در توسعه گردشگری ضرورتی انکارناپذیر است.

گردشگران حاشیه دریای خزر بازار هدف جذب گردشگر در رشت هستند

فاطمه قدیمی ایجاد برنامه‌های راهبردی و عملیاتی در حوزه گردشگری را امری ضروری دانست و افزود: در این راستا منطقه آزاد انزلی با برنامه‌ ریزی مناسبی می‌ تواند مقصد گردشگری حلال در سطح جهان معرفی شود.

وی با بیان اینکه کارگروه گردشگری رشت در دو سال گذشته آغاز به کار کرده است، اظهار داشت: گردشگران حاشیه دریای خزر می توانند بازار هدف جذب گردشگر در رشت باشند.

قدیمی کشور مالزی را در صدر توریسم حلال عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر این کشور امارات متحده عربی مقصد دوم گردشگر حلال است.

وی با بیان اینکه هم اکنون کشورهای غیر مسلمانی همچون سنگاپور و تایلند سردمدار گردشگری حلال هستند، ادامه داد: گردشگران کنونی برای انتخاب مقاصد گردشگری خود مطالعاتی را انجام می دهند و به صورت مجازی از مناطق مورد نظر خود بازدید می کنند تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شده کشور ترکیه از نظر تطبیق با گردشگری اسلامی در جایگاه سوم جهان قرار دارد.

کشور مالزی که رتبه برتر گردشگری حلال را از آن خود کرده تنها در سال ۲۰۱۳ یک میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر مسلمان داشته است.

علاوه بر این گردش ارزی در حوزه گردشگری طی سال ۲۰۱۳ افزون بر یک هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار بوده در وافع سال گذشته میلادی یک میلیارد و ۱۸۷ میلیون نفر گردشگر در سطح جهان جابه جا شده اند.

بنابراین با توجه به بستر بسیار مناسب این نوع گردشگری، یعنی گردشگری حلال در ایران زمین در کنار وجود اماکن متبرکه و جاذبه های فراوان گردشگری ایران به ویژه گیلان دیار علویان می توان فصل تازه ای برای گردشگری کشور و استان همیشه سبز گیلان رقم زد.

 

394 گردشگری حلال نقطه قوت توریسم در ایران

21421 گردشگری حلال نقطه قوت توریسم در ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *