رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ آذر ۱۳۹۲

گردشگری ایران در کانون توجه رسانه‌های خارجی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۹/۶ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گردشگری – با انتخاب «حسن روحانی» به عنوان رییس جمهور، نه تنها حوزه‌های سیاسی و اقتصادی بلکه گردشگری نیز سیمای جدیدی به خود گرفت چنانکه نام ایران و جاذبه‌های گردشگری پس از گذشت سال‌ها، تصویری مثبت در ذهن جهانیان یافت و با عناوینی زیبا از آن نام برده می‌شود.

در این میان نمی‌توان از تاثیر اخبار مثبت ژنو درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها چشم پوشی کرد.

البته حضور مستمر و تاثیرگذار «محمد علی نجفی» رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محافل بین‌المللی همچون دانشگاه شیکاگو، موزه نیویورک و صحبت‌هایی که درخصوص لغو و یا تسهیل صدور روادید برای گردشگران خارجی داشته‌است از دیگر عوامل چرخش نگاه رسانه‌های خارجی به گردشگری ایران است.

چنانکه، شبکه جهانی سی‌ان‌ان (CNN) در گزارش خود از روند ورود گردشگر خارجی به ایران و تغییر نحوه صدور ویزا برای گردشگران خارجی خبر داد و به تأثیر آن بر رشد چشمگیر گردشگری ایران در ماه‌های اخیر پرداخت.

سی‌ان‌ان در گزارش خود اعلام کرد: «تعداد گردشگران خارجی در ایران در قالب راهبرد رئیس‌جمهور جدید این کشور برای جذب بیشتر گردشگر به کشوری با هزاران سال قدمت و یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان، رشد چشمگیری یافته است.»

روزنامه ایتالیایی «کوریره دلاسرا» نیز در گزارشی با عنوان « گنجینه‌های پارسی در کنار زندگی عادی، جهانگردان خارجی مجذوب ایران می‌شوند» نوشت: گردشگردان خارجی در دوره روحانی مانند گذشته مجذوب ایران می‌شوند و دیگران را در مشاهدات خود سهیم می‌کنند.

این روزنامه به نقل از براندون استانتون شهروند آمریکایی که در بازگشت از ایران در وبلاگ خود به نام «انسان اهل نیویورک» تصاویر و تفسیرهای جالبی را در خصوص ایرانیان منتشر کرده است نوشت: «ایرانیها به شما لبخند می زنند، شما را به شام دعوت می کنند.»

کوریره دلاسرا نوشت: «آثار باقیمانده از دوره ایران باستان نیز از عمده دلایل جذب جهانگردان غربی به سوی این کشور است اما ایران مجموعه ای از سنت و مدرنیته است.»

این روزنامه ایتالیایی ادامه داد: «با این حال به نظر می‌رسد که برسر کار آمدن دولت حسن روحانی رونق تازه‌ای به جهانگردی در ایران بخشیده است. ۳۴ سال تنش بین ایران و کشورهای غربی، لطمه شدیدی به صنعت توریسم در آن کشور وارد کرده و مسولان ایرانی امید دارند که در پی تنش زدایی در صحنه بین المللی، گردشگران بیشتری از خارج وارد شود.»

از دیگر سو روزنامه گاردین در گزارشی بلند، چشم انداز گردشگری ایران را در تلاش مقامات دولت جدید برای جلب اعتماد جهانی و بهبود تصویر ایران در رسانه‌ها و بازارهای جهانی گردشگری مورد بررسی قرار داد.

دراین گزارش آمده است: همزمان با تلاش برای از سر گیری مذاکرات با غرب، مقررات ویزا برای گردشگران چینی به عنوان یک اولویت برای کشور ایران که در تحریم است، تسهیل می‌شود.

ایران با آثار تاریخی و مسجدهای پرزرق و برق و چشم اندازهای طبیعی و زیبایش یکی از گنجینه‎های فرهنگی جهان را در خود دارد اما این گنجینه‌ها از سال ۱۹۷۹ به بعد تا حد زیادی از نگاه گردشگران بین المللی بدور مانده‌است.

اکنون با روی کار آمدن “حسن روحانی” گام‌های تازه‌ای برای بهبود تصویر بین‌المللی ایران و به منظور تامین ارزخارجی برای یک اقتصاد تحت فشار و در جهت جلب توجه خارجیان برداشته می‌شود.

گاردین در مصاحبه تلفنی با نجفی با اشاره به تاکید وی بر تسهیل قوانین صدور ویزای گردشگری ایران از قول رییس سازمان میراث فرهنگی نوشت: «پیش‌بینی می‌کنم در دو تا سه ماه آتی تعداد گردشگران خارجی ایران رشد چشمگیری یابد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه عنوان کرد: گردشگران ایران از نگاه نجفی سه دسته هستند؛ دسته اول گردشگران کشورهایی که بدون نیاز به ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند، دسته دوم گردشگران کشورهایی که بدون نیاز به ویزا در قالب تورهای مسافرتی می‌توانند به ایران سفر می‌کنند و دسته سوم گردشگران کشورهایی که برای آنها ویزای فرودگاهی صادر خواهد شد که در این میان گردشگران بیشتر کشورهای غربی در دسته دوم و سوم قرار می‌گیرند.

این گزارش به ثبت ۱۶ اثر جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو اشاره کرده و افزوده که درسال‌های اخیر فرهنگ و میراث تمدنی ایران قربانی مناقشات سیاسی میان تهران و غرب شده که دیگر مباحث و مسائل مرتبط به ایران را در سایه قرار داده است.

این در حالی است که بر خلاف تبلیغات در رسانه‌های غربی، “آموس چپل” یک عکاس از کشور نیوزیلند که بارها از ایران دیدار کرده، در گزارش سفر خود از ایران گفت: «ایرانی که من دیدم کاملا ازآنچه که در رسانه‌های غربی معرفی می‌شود، بکلی متفاوت است و همه گردشگرانی که من دیدم نیز همین نظر را داشتند. در واقع همه آن‌ها تا قبل از ورود به ایران، توقع داشتند با دشمنی و خطر و بدرفتاری مواجه شوند اما تقریبا همه آن‌ها تایید می‌کردند که دراین سفر با سخاوتمندترین و جهان شمول‌ترین مردم در کل منطقه خاورمیانه روبرو شدند.»

او که سه بار ازایران دیدار کرده‌است ادامه داد: «برایم خیلی دردناک است که می‌بینم تحریم‌ها چه آسیب‌هایی به چنین مردمی در ایران وارد می‌کند.»

“زو هولمن” یک روزنامه نگار استرالیایی نیز که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ از ایران بازدید کرده از روحیه جهان وطنی و وسعت نظر گروه‌های شهری تحصیل کرده ایران ابراز شگفتی کرد و گفت: «باوجود همه اختلافات میان مسلمانان و غرب که در جنگ باعراق و یا جنگ با تروریسم تجلی یافته ، من درکمال فروتنی شگفت زده شدم از این که هیچ یک از چنان روحیات متعصبانه را در نگاه مردم ایران به غربی‌ها ندیدم.»

سایت روزنامه گاردین انگلیس همچنین روایت تصویری از ۱۳ مکان توریستی برتر ایران همچون پرسپولیس (تخت جمشید) پایتخت امپراطوری هخامنشی، بنای امیر چخماق، قبه های بازار، مناره و بادگیر ها در استان یزد، باغ ارم شیراز، بارگاه امام رضا در مشهد، پیست اسکی شمشک، مسجد شیخ لطف الله در اصفهان، تهران و برج میلاد را به نمایش گذاشته است.

نه تنها روزنامه گاردین و CNN بلکه فایننشال تایمز نیز در گزارشی به نقل از یک گردشگر آلمانی که پس از انتخابات ریاست جمهوری به ایران سفر کرده بود نوشت: پس از ایجاد تحولات [سیاسی] تصمیم گرفتم به ایران سفر کنم و در حال حاضر نیز قصد دارم دوستانم را تشویق کنم که برای تعطیلات به ایران سفر کنند.»

در ادامه این گزارش آمده است، ایران، دارای آثار باستانی باور نکردنی است و گنجینه‌ای از معماری قرون وسطی و پیش از اسلام را در خود جای داده است. امید زیادی وجود دارد که این کشور با تنش‌زدایی سیاسی بتواند دوباره اقدام به جذب گردش‌گران کند. حسن روحانی در طول مبارزات انتخاباتی خود خواستار احیای صنعت توریسم شد که می‌تواند در زمانی که نرخ بیکاری جوانان بالای ۲۶ درصد است، برای میلیون‌ها جوان ایرانی، اشتغال‌زایی کند. اما چالش‌ها هم‌چنان باقی است. عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر به این معنی است که کیفیت هتل‌ها، راهنماها و حمل و نقل در ایران کمتر از استانداردهای جهانی است.

به گزارش CHN، نمی‌توان از تاثیری که رسانه بر اذهان عمومی دارد چشم پوشی کرد شاید یکی از عوامل رشد ۳۰ درصدی ورود گردشگران خارجی که تورگردانان این روزها بر آن تاکید دارند، همین تصویرسازی مثبت از ایران در ذهن جهانیان باشد.

اینجاست که نقش تبلیغات و حضور پر رنگ و قطعا مثبت ایران و جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی در رسانه‌های مکتوب، تصویری، دیداری و شنیداری کشورهای دیگر بیش از گذشته نمود پیدا می‌‌کند. مسئولان سازمان میراث و گردشگری باید بیش از گذشته بر لزوم تبلیغات موثر و حضور در رسانه‌های خارجی تاکید داشته باشند تا شاید تمام این موارد سبب شود، راب تورس (Rob Torres) که رئیس بخش “سفر” شرکت گوگل است بالاخره ایران را به عنوان یک مقصد گردشگری بشناسد و دیگر نگوید: «من تا به حال به ایران سفر نکرده‌ام و از کشورهای نزدیک ایران به مصر و هند سفر کرده‌ام. از ایران فقط آن چه در خبرها شنیده‌ام را می‌دانم و به عنوان یک مقصد گردشگری اصلا چیز زیادی از آن نمی‌دانم. احتمال می‌دهم که این مساله به خاطر این باشد که زیاد روی آن تمرکز نشده به همین جهت باید از طریق ویدئوها و محصولاتی که تولید می‌کنید دیدنی‌هایی که برای گردشگران دارید را به آن‌ها نشان دهید. من واقعا علاقمندم که به ایران سفر کنم و دیداری از آن داشته باشم.»

گزارش از معصومه دیودار

IMAGE635210723626230977 گردشگری ایران در کانون توجه رسانه‌های خارجی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *