رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

کویرهای مناسب سفر در ایران

اشتراک گذاری

اگر دوستدار طبیعت هستید و تجربه سفربه اعماق جنگلها و کوهها را دارید شاید به رفتن به کویر و بیابان نیز علاقه داشته باشید .آیا می دانید کویرهای مناسب سفر در ایران  کدام هستند . اول از همه بگوییم بهترین فصل برای سفر به کویر پاییز و زمستان می باشد .زمانی که  گرمای هوا تمام شده و هوای دلچسب و دیدن آسمان پر ستاره کویر بسیار لذت بخش است . از آنجا که بیشتر سرزمین ایران گرم و خشک است و کویرهای زیادی دارد کویر نوردی یکی از تجربه های بسیار خوب است قدم زدن در کویر روی رمل های کویری و تماشای آسمان که انگار به زمین دوخته شده اند . کویر نوردی سفری سخت است و تجهیزات مخصوص به خود را می خواهد با ما همراه باشید .

کویر خور و بیابانک

یکی از خوبی‌های بزرگ کویر این است که آدم میتواند در آن با خودش ساعت‌ها خلوت کند و چشم‌اندازی وسیع از تپه‌های شنی را جلوی چشمش ببیند که انگار تمامی ندارد. یکی از بهترین این تصویرها را میتوان در کویر خور و بیابانک که در ۳۹۹ کیلومتری اصفهان واقع شده، دید.شهرستان خور و بیابانک به مرکزیت خور در منتهی الیه شرق اصفهان قرار دارد و از شمال به سمنان، از جنوب و شرق به یزد و از سمت غرب به بخش انارک شهرستان نایین میرسد.خور که نامش با بیابانک پیوند خورده به معنی خورشید است و از آنجایی که در ایران باستان هر روز از هر ماه شمسی اسمی داشت، به روز یازدهم از هر ماه شمسی خور می‌گفتند و خور در آن موقع فرشته نگهبان بوده.بخش زیادی از خور را کویر تشکیل می‌دهد که جاذبه‌های گردشگری‌اش اینها هستند: تپه‌هایی که با وزش باد به شکل‌های مختلف درمی‌آیند، کویر شرقی خور با اشکال لانه زنبوری، ریگزارهای مصر در ۵۰ کیلومتری خور و آسمان پرستاره کویر که خیلی‌ها به عشق دیددنش به کویر می‌روند.

دریاچه نمک خور که بزرگترین دریاچه فصلی نمک جهان محسوب می‌شود و روستای ایرج که عمری ۴ هزار ساله دارد از جاذبه های توریستی این منطقه است. فقط اینکه اختلاف دمای روز و شب در اینجا بسیار زیاد است و حتما باید لباس گرم و تجهیزات به همراه داشت. بهترین فصل رفتن به کویرها اوایل آبان تا اوایل بهار است.

مسیر دسترسی: باید در جاده قم برانید. پس از عبور از کاشان، نائین و انارک به خور می‌رسید.

کویر خور و بیابانک

کویر مصر

کویر مصر برای طبیعت گردان و عاشقان طبیعت اسمی بسیار آشناست و از بقیه کویرهای ایران طرفدار بیشتر دارد، دلیلش هم فیلم خیلی دور خیلی نزدیک رضا میرکریمی است که بخشی از قصه اش در روستای مصر می‌گذرد. یعنی بسیاری بر این عقده‌اند که پس از این فیلم بود که روستای مصر به مقصد اصلی بسیاری از گردشگران بدل شد.روستای مصر از توابع خور و بیابانک در استان اصفهان است و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده. مصر را به دریای شنی کویر نیز می‌شناسند. روستای مصر ۱۰۰ سال بیشتر قدمت ندارد و راست یا دروغ چنین نقل شده که از آنجایی که روستا به همت فردی به اسم یوسف بنیان گذاشته شده که برای تامین آب گوسفندان، چاهی حفر کرده، نام روستا را مزرعه یوسف گذاشتند. مزرعه یوسف بعدها نامش به چاه دراز تغییر کرد، چرا که عمق چاهی که یوسف کنده بود زیاد و در ۲۵ کیلومتری مصر واقع شده بود. تا آنکه یوسف با توجه به نامش که از داستان حضرت یوسف الهام گرفته شده، نام روستا را مصر گذاشت.

از جاهای دیدنی روستای مصر اینها هستند: منطقه امیر آباد در ۲ کیلومتری روستا که تپه‌های شنی دارد و مملو از درختچه‌های گز و نخل‌های زیباست.روستای فرحزاد در شمال روستای مصر که نخلستان‌های بلند دارد.نیزار مصر در ۶ کیلومتری شرق مصر که چشمه آبی هم دارد. موتورسواری و شترسواری از جمله تفریحات این منطقه است.پشنهاد میکنیم اگر به روستای مصر رفتید همه وقتتان را آنجا نگذرانید، چراکه چند کیلومتر آنطرفتر روستای زیبای عروسان واقع شده، جایی که میعادگاه عاشقان ستاره لقب گرفته.

مسیر دسترسی: از تهران تا روستای مصر ۷۰۰ کیلومتر راه است. در مسیرتان از سمنان، دامغان، معلمان، جندق خواهید گذشت. به جندق که رسیدید، از مسیر خاکی و با طی ۴۵ کیلومتر میتوانید به مصر برسید.

کویر مصر
کویر مرنجاب

 

از دیگر کویرهای ایران مرنجاب است. مرنجاب یکی از پرطرفدارترین‌هاست و این محبوبیت به دلایلی چند به دست آمده. یکی اینکه مرنجاب با اینکه کویری است ولی از پوشش گیاهی و جانوری غنی‌ای برخوردار است. تپه‌های شنی بلند دارد و آسمانش بسیار در شب‌ها زیباست. از اینها که بگذریم دریاچه نمک حوض سلطان درکنارش واقع شده و ترکیب کویر و دریاچه نمک تصویر بدیعی را خلق می‌کند.مرنجاب با تهران ۳۰۱ کیلومتر فاصله دارد و در ۵۲ کیلومتری آران و بیدگل در استان اصفهان و ۶۰ کیلومتری کاشان واقع شده. چرا اسمش مرنجاب است؟ نام مرنجاب را شاه عباس صفوی رویش گذاشته. اما روایت دیگری هم هست و آن اینکه از آنجایی که کندن قنات و چاه و رسیدن به آب شیرین کاری طاقت فرسا بوده، این منطقه به مرد رنج آب و رفته رفته به مرنجاب تغییر پیدا کرده.

چاه دستکن، جزیره سرگردان و کاروانسرای مرنجاب از جاهای دیدنی اینجاست. ضمن اینکه مسابقات آفرود نیز در مرنجاب و در فصل سفر به کویر به راه است.

مسیر دسترسی: مسیر اصلی مرنجاب از شهرستان آران و بیدگل در ۵ کیلومتری شمال کاشان می‌گذرد. پس از طی ۵ کیلومتر در جاده آسفالته به سمت شمال به ۳ راهی کارخانه فولاد کویر می‌رسید. از اینجا مسیر خاکی و اصلی مرنجاب در جهت شمال شرقی شروع می‌شود.

کویر مرنجاب
کویر متین آباد

اگر دلتان نمیخواهد در سفر به کویر سختی زیادی را تحمل کنید، به مدد همه گیر شدن کویرنوردی امکانات زیادی هم در دل برخی از مناطق کویری برای کویرنوردان درنظر گرفته شده.  منطقه نمونه گردشگری متین آباد در حاشیه کویر مرکزی ایران و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان. این منطقه اولین اکو کمپ ایران است که در دل نطنز که خود ۸۵ کیلومتر با کاشان فاصله دارد، قرار گرفته. تجربه راه رفتن روی رمل‌های لغزنده، تماشا و رصد ستارگان، شترسواری، دیدن مزارع ارگانیک، تماشای پرورش اسب ها و شترمرغ‌ها در اکو کمپ متین‌آباد که در سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از ۱۸ سایت برتر دنیا در زمینه فعالیت‌های اکوتوریست شناخته شده، انتظارتان را می‌کشد. در این اکو کمپ میتوانید بسته به انتخاب در اتاق، چادر یا کومه‌هایی که در نظر گرفته شده اقامت کنید.

متین آباد

کویر زردگاه

کویرهای ایران به همنیجا ختم نمی‌شوند. زردگاه، روستایی است از توابع بخش دیهوک در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی ایران. این روستا در نزدیکی روستای نایبند و در کوهپایه کوه نایبند و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر دیهوک و ۱۸۰ کیلومتری طبس واقع شده.آنچه این روستا را متفاوت از هرجای دیگری در دل کویر می‌کند، سرسبزی است که به مدد نخلستان‌های روستا به وجود آمده، جز این، روستای زردگاه مثل نایبند روستایی است با خانه‌های پلکانی. قدیم‌ها ساکنان روستا بیشتر بودند اما این روزها تنها ساکنان روستا دو خانواده هستند که یکی از ساکنان آنها پیرزنی است که حصیربافی می‌کند.از جذابیت‌های روستا و کویر زردگاه درختان خرما، پرتقال، نارنج، نارنگی و لیموی آن و چشمه آب گرم و استخر کوچکی برای آبتنی است.

مسیر دسترسی: برای رفتن به زردگاه ابتدا باید به شهر دیهوک رفت. این شهر بر سر راه جاده‌های اصلی کرمان به مشهد و یزد به مشهد قرار گرفته. این دو جاده بعد از رسیدن به دیهوک یکی شده و مسیر به سمت مشهد ادامه پیدا میکند.

زردگاه

کویر خارا یا کویر ورزنه

کویر خارا یا کویر ورزنه که در بین طبیعتگردان بیشتر با عنوان کویر ورزنه معروف است، کویر ورزنه یکی از کویرهای استان اصفهان به شمار می رود که در ۱۰۰ کلیومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد قرار دارد. کویر خارا از شرق به تالاب گاوخونی، از شمال به شهرستان ورزنه و زاینده رود، از جنوب به حسن آباد و از غرب به محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه محدود می شود. آن از حاشیه زاینده رود و نقطه آغاز ریگزار تا انتهای آن واقع در جنوب غربی تالاب گاوخونی در حدود ۴۵ کیلومتر و عرض آن در نواحی شمالی در حدود ۳۵ کیلومتر است که این عرض در جهت جنوبی کاهش می یابد. در نواحی جنوبی این عرض به ۵۰۰ متر میرسد.

کویر ورزنه

کویر یلان قله ریگ

منطقه گردشگری جهانی ریگزار یلان به دلیل عدم وجود شرایط مناسب بدون پوشش گیاهی میباشد . و از طرفی وجود تپه های ماسه ای بسیار بلند که تا حدود ۵۰۰ متر گزارش شده مکانی بسیار زیبا برای آفرود سواران و پالاگلایدر سواران میباشد و هر ساله ایرانگردان و جهانگردان برای دیدن این منطقه گرمای زیاد این منظقه را تحمل میکنند و سفر خود را به این مکان انتخاب میکنند .مسیر رفتن به این مکان از ۵۰ کیلومتری نهبندان-زاهدان مسیری فرعی میباشد که با تابلو مشخص شده و مسیری مناسب میباشد و به راحتی میتوانید با ماشین شخصی خود سفر کنید.
مسیر دسترسی :خراسان جنوبی – نهبندان -۵۰ کیلومتری جاده نهبندان-زاهدان که با تابلو های زیادی مشخص شده

کویر یلان

کویر ریگ کله

نام یک بیابان در نزدیکی روستای مصر و در جنوب روستای خور کویر ریگ کله می باشد.مصر , با نام‌های پیشین چاه دراز، کلاته یوسف، مزرعه یوسف , روستایی از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است . این روستا در دشت کویر ایران و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده‌است.
برای رفتن به این بیابان باید ماشین دو دیفرانسیل داشته باشید و از ۵ کیلومتری روستای امیر آباد به سمت جنوب حرکت نمایید تا به بیابان ریگ کله برسید.

ریگ کله

کویر سه قلعه

کویر سه قلعه در فاصله حدودی ۳۰ کیلومتری جنوب سه قلعه سرایان قرار دارد.کویر سه قلعه بواسط داشتن آسمانی تاریک جهت رصد ستارگان دارای ویژگی و اهمیت خاص است و بواسط همین ویژگی مورد توجه گروه های آماتور و حرفه ای علاقمندان به نجوم گشته. از امتیازات دیگر این کویر می توان به دق وسیع و تپه های ماسه ای اطراف رصدگاه نجوم اشاره کرد که برای هر گروه علاقمند و طبیعت گرد شرایط مناسب و ایده آلی دارد. بطوری که اجرای برنامه های رصد ستارگان، رالی در دق وسیع و پیمایش و کویر نوردی در تپه های ماسه ای به صورت همزمان امکان پذیر است.

کویر سه قلعه

کویر کاراکال یزد

یکی از کویرهای زیبای ایران کویر کاراکال یزد است که کویری است در نزدیکی شهر بافق و روستای صادق آباد است که برخی آن را زیباترین کویر یزد می دانند. کویر کاراکال یکی از معروفترین و شناخته شده ترین زیستگاه های کاراکال، که یکی از گربه سانان ایران است و به همین دلیل با این نام خوانده می شود. نزدیکی این کویر به روستای صادق آباد باعث شده تا نام کویر صادق آباد را نیز به آن بدهند.برای رسیدن به کویر کاراکال، باید از بافق وارد جاده ای آسفالته شوید که تا روستای صادق آباد ادامه دارد. در حدود ۹ کیلومتری کویر کاراکال، قلعه ای دیده می شود که باقرآباد نام دارد؛ یکی از دژهای تاریخی یزد که یادگاری از دوره قاجار است. این بنا را به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی ساخته اند تا مردم به هنگام بروز خطرات به آن پناه ببرند و یا غلات را در آن ذخیره کنند. ۴۵ اتاق، ۲ برج نگهبانی، ۳ جایگاه سنگ اندازی و ۱۰ جایگاه تیراندازی بخش های مختلف این قلعه هستند.

کاراکال

کویرحلوان طبس

حلوان نام روستایی در حاشیه شرقی این کویر است. روستای حلوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبس است که از دیرباز از چند جنبه معروف بوده است. وجود نخلستان و تولید خرمای بسیار مرغوب از آن به طوری که که واریته خرمای آن معروف است. در سال‌های اخیر علاوه بر نژاد محلی از نوع خرمای مضافتی و دیگر نژاد ها هم در حلوان کشت شده است. بافت قدیمی بسیار بزرگ و زیبای حلوان با آن که رو به تخریب است، لیکن با قدم زدن در کوچه های قدیمی می توان شکوه و عظمت معماری کویری را مشاهده نمود. قلعه حلوان که روستای قدیمی را بصورت کامل در خود جای داده، یکی از بزرگترین و باشکوه ترین قلاع کل منطقه طبس است. حلوان در ایام قدیم ۱۳ برج نگهبانی داشته است که هماکنون ۵ برج آن سالم است. همچنین حلوان مسیر مهم کاروان گذری بوده است. کاروان ها در مسیر بین حلوان در شرق و عروسان و عباس آباد و خور در غرب کویر راه می پیموده اند.
دسترسی به این منطقه از چند مسیر میسر است. جاده ارتباطی خور به طبس بعد از پایان چاله کویر و دریاچه نمک خور از جنوب این منطقه عبور میکند. همچنین از طریق همین محور قبل از سه راهی جعفرآباد چند آلونک سنگی قرار دارد که در صورت ورود به جاده خاکی آن، وارد شیار بین کوه و ریگ میگردد. همچنین بعد از ۳ راهی جعفرآباد به سمت طبس، جاده فرعی به سمت روستای حلوان و سپی جاده فرعی دیگری به سمت روستای خیرآباد به این ریگزار منتهی میگردد.

کویر حلوان

کویر ریگ جن

کویر ریگ جن در جنوب غربی و غرب دشت کویر، از شمال به جنوب سمنان و جنوب شرق گرمسار، از غرب محدود به پارک ملی کویر و تنگ ظلمات از شرق به محور ارتباطی جندق ـ معلمان و از جنوب به شمال انارک و چوپانان محدود است. ریگ جن با وسعتی برابر با ۳۸۰۰ کیلومتر مربع در این محدوده قرار دارد. به عبارتی ریگ جن در حاشیه شمالی به کوه گوگردی، در حاشیه شرقی به جاده دامغان ـ جندق و در قسمت شمالی به رودخانه ورگی که از ارتفاعات کوه گوگردی سر چشمه می گیرد منتهی می شود. این رود در جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی وارد ریگ جن می شود و کوه ملاهادی در حاشیه جنوبی این ریگزار قرار دارد.
بهترین مسیر دستیابی به این منطقه، جاده سنگفرش ملک آباد است که در بخش شمال شرق پارک ملی کویر قرار دارد. بهترین وسیله برای عبور از این کویر نیز ، جیپ های سبک وزن است. البته فراموش نکنید که هر لحظه امکان گیر کردن و گم شدنتان در کویر ریگ جن وجود دارد.

کویرریگ جن

کلوت شهداد

کلوت به کوههای شنی ای می گویند که بر اثر عامل فرسایشی غالب کویر ” باد ” ایجاد می گردد و فرم ها و شکلهای مسحور کننده ای را ایجاد میکنند که کمتر کسی میتواند پس از دیدن این مناظر , انگشت به دهان نماند و مسحور این زیبایی بی مانند نشود.
کلوت که از ترکیب دو واژه” کل” به معنی “آبادی” و “لوت” که نام بیابانش هست آمده است. وقتی ناگهان در دل بیابان لوت چشمتان به سازه های خاکی عجیب و غریب بیفتد و این سازه های خاکی تا چشم کار میکنند دیده میشوند ، انگار وارد یک شهر شده اید. شهری بدون هیچ سکنه ای که انگار تنها برای ارواح ساخته شده. شاید برای همین است که میگویند اینجا شهر جن و پری است.
کلوت شهداد تا کرمان صد کیلومتر فاصله و تا شهر افسانه‌ای «کلوتها» ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. این منطقه در بین زمینشناسان به یکی از «قطب های گرمایی زمین» معروف است. همین خشکی کویر ممکن است گردشگران را از اروپای سبز به ایران بکشاند.

کلوت شهداد

کویر مسیله قم

کویر مسیله، در بین استانهای قم و اصفهان واقع است و درحقیقت یکی ازمراکز کویری جنگلی ایران محسوب می شود.وسعت کویر مسیله بیش ازده هزار هکتار می باشد و درحال حاضر قسمتهای عمده آن پوشیده از درختان گز وتاغ می باشد. بدلیل ارتفاع پایین دشت مذکور ( حدود ۸۰۰ متر ازسطح دریا) ازسایر نقاط اطراف، شیب ملایم دشتها و ارتفاعات شهرقم واراضی شمالی دشت مذکور به طرف دشت می باشد؛ همچنین دریاچه نمک و کویر مسیله مصب دو رودخانه مهم مرکزی ایران یعنی رودخانه قمرود ( اناربار) ورودخانه قره چای می باشد.

کویر مسیله قم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *